Rozwój AI sposobem na zmierzenie się z wyzwaniami współczesnego świata
2019-07-19
Sztuczna inteligencja może bezsprzecznie wesprzeć Europę w próbie sprostania społecznym wyzwaniom. Możliwe jest to jednak tylko w przypadku, gdy powstaną odpowiednie ramy prawne regulujące kwestie związane ze sztuczną inteligencją.
Business Europe w swym stanowisku odnoszącym się do rekomendacji dla Komisji Europejskiej w zakresie wyzwań legislacyjnych w obszarze sztucznej inteligencji wskazuje na konkretne rozwiązania dla osób indywidualnych, rynku prywatnego, a także rynku publicznego. BE odnosi się również do kluczowej roli edukacji oraz badań i rozwoju.
Każda firma świadcząca usługi europejskim klientom powinna podlegać tym samym ramom regulacyjnym, bez względu na miejsce swojego funkcjonowania. Niewątpliwie nadal do rozwiązania pozostają jednak kwestie etyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji.
W przypadku osób indywidualnych należy uwzględnić następujące uwagi:
- prywatność stanie się obszarem wsparcia dla RODO w odniesieniu do dziedzin technologicznych;
- firmy powinny stać się odpowiedzialne za usługi świadczone z wykorzystaniem systemów sztucznej inteligencji;
- systemy wykorzystujące sztuczna inteligencję powinny wykazywać się umiejętnością wytłumaczenia przeciętnemu odbiorcy dlaczego dane decyzje zostały podjęte;
- pojawia się potrzeba monitorowania potencjalnego ryzyka związanego z nieuzasadnionymi uprzedzeniami i obawami przed zastosowaniem sztucznej inteligencji.
Co do sektora prywatnego:
- firmy nie powinny być ograniczane w zakresie dostarczania swoich rozwiązań technologicznych w zakresie zasad ogólnych, które mogą zwiększyć technologiczną neutralność oraz stabilność;
- warunki cyberbezpieczeństwa muszą istnieć oraz zostać utrzymane, aby możliwe były dalsze nakłady finansowe i rozwój sztucznej inteligencji w Europie;
- firmy wykorzystujące rozwiązania sztucznej inteligencji od innych podmiotów również powinny zachować ramy przejrzystości w kwestii podejmowania decyzji.
Dla sektora publicznego:
- udostępnienie publiczne, pozbawionych od uprzedzeń, danych i wyników rządowych decyzji, tak aby stały się w pełni dostępne dla uczonych i naukowców;
- podjęcie się zdefiniowania procesów związanych ze sztuczną inteligencją w celu dostarczenia wiedzy z zakresu sztucznej inteligencji organizacjom społecznym oraz podmiotom indywidualnym;
- dostarczanie bieżących aktualizacji przez komitety doradcze, takie jak te utworzone przez organy administracji publicznej, biznes bądź organizację pozarządową.
W zakresie edukacji, BE wskazuje na potrzebę zmiany systemu edukacji na taki, który od najmłodszych lat będzie rozwijał i wspierał umiejętności poznawcze, społeczne i kulturowe w kontekście sztucznej inteligencji. Z kolei w celu odpowiedniego rozwoju sztucznej inteligencji nieodzownym jest przeprowadzanie badań, a także odpowiednie finansowanie.