EFNI / Mobilność w erze cyfrowej - relacja z panelu

Czwarta rewolucja przemysłowa zmusza firmy produkcyjne do szybkiego dostosowania się do zmian technologicznych, a system edukacji do szczegółowego określenia kompetencji kluczowych dla dalszego rozwoju gospodarki. Inteligentna i elastyczna produkcja to domena sektora motoryzacyjnego, ale sektor ten musi się dostosować do wymogów rewolucji. Jak więc będzie wyglądała jego przyszłość?

Szybkie tempo rozwoju technologii to głównie wyzwanie stojące przed przedsiębiorstwami, które chcą utrzymać swoją pozycję i wzmacniać przewagę konkurencyjną. Jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie branż, w której DNA wpisana jest szybka adaptacja do zmieniających się potrzeb rynku, jest sektor motoryzacyjny. W Polsce jest to jedna z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu, dająca zatrudnienie prawie 200 tysiącom osób. Branża motoryzacyjna z pewnością pozostanie kołem zamachowym polskiej gospodarki. Wdrażanie nowych technologii jest tu silnie i wielostronnie powiązane z rewolucją w mobilności społeczeństw. Poważne nakłady na R&D, które są tu niezbędne, wymagają rozwiązań systemowych. Potrzeba zarówno współpracy z zagranicznymi partnerami, jak i systemu edukacji, nowego rodzaju zarządzania wiedzą, jak i zmian świadomości pracowników.

Dodatkowo, zmiany w mobilności są elementem szerszej transformacji cyfrowej, obejmującej pojazdy autonomiczne, skomunikowane czy współdzielone. Popycha ona firmy motoryzacyjne w stronę oferowania całego spektrum usług związanych z mobilnością. Sam pojazd, poza funkcją transportu, w nieodległej przyszłości będzie mógł pełnić też inną rolę. Przykładem niech będą autonomiczne samochody, w których kierowca i pasażerowie będą mogli odpoczywać, czy oglądać filmy. Tworzy to przestrzeń dla innych branż, które mogą wykorzystać czas podróży do promocji, edukacji albo pracy.

Jak będą wyglądały samochody przyszłości? To pytanie zawsze uruchamia wyobraźnię. – Obserwując trendy związane z motoryzacją, możemy przypuszczać, że samochód przyszłości będzie zero-emisyjny i przyjazny dla środowiska. Ponadto samochody będą autonomiczne, co z kolei może rozwiązać problem wypadków drogowych. Warunkiem niezbędnym jest jednak ich wszechstronne skomunikowane z zewnętrznym światem, co rodzi nowe potrzeby, na przykład dla infrastruktury. Na naszych oczach zmienia się nie tylko wizja samochodu, ale również sposób jego użytkowania. Widzimy rosnące zainteresowanie współdzieleniem samochodów oraz mobilnością oferowaną jako usługa – komentuje Paweł Wideł, dyrektor ds. kontaktów z rządem w Opel Poland, prezes zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Skoro branża motoryzacyjna jest tak ważnym sektorem przemysłu w Polsce, a samochody przyszłości nie będą mieć silników spalinowych – pytaniem pozostaje czy Polska może z sukcesem uczestniczyć w elektro-rewolucji? – Nie tylko może, ale musi. Nie uchronimy się jako kraj przed zmianami w technologii oraz zmianami społecznymi. Zasadnicze pytanie to nie „czy”, tylko „jak” Polska będzie w tej rewolucji uczestniczyć? Rząd słusznie zdiagnozował zagrożenia, pochodzące wprost z naszej obecnej przewagi konkurencyjnej, jaką jest dobra relacji kosztów pracy do jej jakości. W dłuższym, a nawet średnim okresie nie możemy jednak podtrzymywać wzrostu gospodarczego poprzez utrzymywanie relatywnie niskich płac, bo w tej dziedzinie zawsze będziemy mieli lepszych (czyli tańszych) od siebie. Z drugiej strony, rewolucja cyfrowa sprawia, że w wielu obszarach przemysłu europejskiego, popyt na tanią i mniej wykwalifikowaną siłę roboczą będzie spadać. Jak więc odnieść sukces w tak złożonej sytuacji? Wydaje się, że najlepszą odpowiedzią będzie inwestycja w ludzi – komentuje Paweł Wideł.

Podczas dyskusji panelowej potrzebę kompatybilności szkolnictwa, kształtującego zarówno kompetencje techniczne jak i te „miękkie”, dzięki którym możliwe jest wprowadzanie rozwiązań systemowych i dalszy szybki rozwój.

 

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Liderzy biznesu, decydenci i politycy oraz autorytety świata nauki, kultury i mediów podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów, debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej czy organizacji pozarządowych. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 26-28 września w Sopocie, a jej hasło przewodnie to „NOWY GLOBALNY PORZĄDEK CZY NOWY GLOBALNY BAŁAGAN? Świat w nowej wersji: wizja i odpowiedzialność”.

Więcej informacji: www.efni.pl   

 

Organizator                                         Konfederacja Lewiatan

Współorganizatorzy                          BusinessEurope, Sopot

Patronat honorowy                            Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Fundusze norweskie i EOG 2014-2021

Partnerzy Strategiczni                      Citi Handlowy, FCA

Partnerzy główni                                Adecco, Agencja Rozwoju Pomorza, IKEA, Metlife, Orange, Polska Rada Biznesu, Rada Firm Rodzinnych LEWIATAN, TESCO, Województwo Pomorskie, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający                      ACCA, Dr Irena Eris, Ergis, Google, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polski Instytut Ekonomiczny, Siemens, Synergic, Uniwersytet Łódzki, Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych,

Partnerzy merytoryczni                    Centrum Stosunków Międzynarodowych, European Policy Centre, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Digital University, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Global Compact Poland,  In.Europa, Polityka Insight, Polska Agencja Kosmiczna,  Respublica, THINKTANK, UNEP/GRID-Warsaw

Strategiczni Partnerzy Medialni     TVN24, Rzeczpospolita, Wirtualna Polska

Główni Partnerzy Medialni               Euractiv, Forbes, Gazeta Wyborcza, TOK FM

Wspierający Partnerzy Medialni     AMS, Dziennik Gazeta Prawna, Liberte!, MyCompany, Parkiet, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Space24, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal, Wysokie Obcasy

Partnerzy logistyczni i technologiczni

                                                                Gdańsk Lech Wałęsa Airport, Orange, DELL EMC

Producent wykonawczy                    IDFX

 

Dodatkowe informacje:
Zbigniew Maciąg
zmaciag@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 589 080

Milena Malinowska

mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl

tel.: +48 512 825 988