Wyniki kontroli systemu szkolnictwa zawodowego
2017-02-10
Posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, 9 lutego br., poświęcone było prezentacji wyników, przeprowadzonej przez NIK, kontroli systemu szkolnictwa zawodowego.
System szkolnictwa zawodowego ocenia się jako nie w pełni skuteczny, a świadczy o tym zarówno wysoki poziom bezrobocia absolwentów szkół zawodowych (41%), jak również negatywna ocena ich umiejętności przez pracodawców.
Wg raportu główną przyczyną tego stanu jest niedopasowanie oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy.
Wnioski pokontrolne:
- 7,5 mld zł - roczne koszty kształcenia zawodowego
- 96% to subwencje i dotacje
- koszty kształcenia w szkołach samorządowych - 6,4-7 tys. zł na 1 ucznia
- koszty kształcenia w szkołach resortowych - 18,5-24,4 tys. zł na 1 ucznia.
Sposób finansowania szkolnictwa zawodowego z budżetu państwa nie uwzględnia faktycznych kosztów kształcenia w poszczególnych zawodach, co utrudnia władzom samorządowym podjęcie decyzji o uruchomieniu kosztownych, ale atrakcyjnych rynkowo kierunków kształcenia. W algorytmie podziału subwencji oświatowej dla organów prowadzących szkoły zawodowe przyjęto jednolitą wagę - niezależnie od kierunku kształcenia, jego kosztochłonności oraz wymogów podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Czynnikiem decydującym o uruchomieniu nowego kierunku kształcenia nie były analizy rynku pracy, lecz możliwości infrastrukturalne i kadrowe szkół zawodowych.
W roku szkolnym 2014/2015 , według danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe otrzymało 71,41% zdających.
Większość szkół ma trudności we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego z powodu niewystarczającej liczby odpowiednio wyposażonych pracowni i stanowisk egzaminacyjnych.
Nowe kierunki kształcenia, zgłaszane do uruchomienia przez dyrektorów szkół, były akceptowane przez zarządy powiatów bez rzetelnej weryfikacji wniosków, rozeznania potrzeb w tym zakresie i zainteresowań absolwentów gimnazjów, a niekiedy wbrew dysponowanym przez powiat negatywnym opiniom powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia lub w sytuacji, gdy szkoła nie dysponowała wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną i odpowiednią baza dydaktyczną do nauczania zawodu.
Kolejne posiedzenie Komisji poświęcone będzie dyskusji na temat zebranych danych i planowaniu rozwiązań dla tego obszaru edukacji.
Przedstawicielem Konfederacji Lewiatan na posiedzeniu Komisji była Agnieszka Szpoton, Kierownik Biura Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.