Food 4.0. - przyszłość rynku żywności
2017-09-29
W 2050 roku populacja będzie liczyć ponad 9 mld ludzi i ogromnym wyzwaniem będzie jej wyżywienie. Już dziś obserwujemy spolaryzowane trendy wśród ludzi - 2 mld cierpi na nadwagę i równocześnie 2 mld ludzi jest niedożywionych. Wyzwaniem będzie neutralizowanie tej polaryzacji. Dobrym trendem, który obserwuje TESCO są rosnące wymagania konsumentów, którzy oczekują zrównoważonej i zdrowej żywności.
Dla Tesco żywność jest bardzo ważna, bo jesteśmy w środku łańcucha żywnościowego. - Mamy świadomość, że możemy wpływać na wybory konsumentów i edukować ich, ale mamy też duży wpływ na zderzanie strony popytowej ze stroną podażową - powiedział Matt Simister z TESCO. Dodał, że optymalizacja zachowań tego łańcucha może sprawić, że produkcja żywności będzie bardziej zrównoważona.
- Co więcej odpowiedzią na rosnący popyt na żywność mogą być nowe rozwiązania i technologie - powiedziała Direen Sieber z Rijk Zwaan. Podała przykład produkcji hydroponicznej, jako technologii wspierającej problemy produkcji żywności. Produkcja hydroponiczna uniezależnia produkcję od lokalnych warunków środowiskowych. Jest powszechnie stosowana w Izraelu, gdzie są niedobory wody i słaba gleba. System ten daje ludziom możliwość produkcji żywności tam, gdzie w naturalnych warunkach nie mogliby tego robić. Dodała, że widzi dużą przyszłość tej technologii w Azji i Ameryce Południowej.
Krzysztof Klincewicz z EIT food, widzi rolę technologii nie tylko w obszarze produkcji żywności, ale też w utrzymaniu jej świeżości i zapobieganiu marnowaniu. Wyraził jednak ubolewanie, że główną barierą dla polskiego producenta żywności w zakresie innowacyjności jest przekonanie samego sektora o braku potrzeby bycia innowacyjnym.
O trendach w żywności opowiadała Natalia Hatalska, CEO infuture hatalska foresight institute.
- W 2050 roku nastąpi kryzys na rynku mięsa, a w zasadzie kryzys białka. Już dziś widać symptomy tego kryzysu. Bogatszych konsumentów stać na wybór i zakup ekologicznego mięsa, biedniejszych już nie. To rozwarstwienie będzie się pogłębiać - mówiła Hatalska.
Wskazała też, że z badań wynika, że millenialsi nie wiedzą skąd się bierze jedzenie, nie wiedzą jak rosną truskawki, jak rosną ziemniaki, a brak tej wiedzy powoduje, że młodzi „rozmachem" jedzenie marnują. Trzeba więc edukować dzieci i młodzież w tym zakresie. Pokazywać skąd mamy jedzenie. Dodała, że rosnącym trendem, który może być w tej edukacji ważny, jest zakładanie ogródków domowych.
W odpowiedzi na wypowiedź Krzysztofa Klincewicza, Matt Simister powiedział, że nie dostrzega by innowacyjność kulała, bo postęp w produkcji i trendy bardzo szybko się zmieniają, i wymuszają w sposób rynkowy innowacyjność.
- Czujemy się odpowiedzialni za zdrowie naszych konsumentów - zmniejszamy zawartość cukru w naszych produktach, obniżamy też zawartość tłuszczów. Zachęcamy też do bardziej aktywnego trybu życia, trybu fit i jedzenia owoców. Mamy świadomość, że tak duża konsumpcja mięsa jak dziś, jest obciążająca dla środowiska. Mając z tyłu głowy, że będzie nas prawie 10 mld ludzi musimy myśleć, by pozytywnie zachęcać konsumentów, żeby podejmowali świadome i bardziej korzystne dla nich wybory w kwestii jedzenia - powiedział Simister.
Profesor Klincewicz dodał, że edukacja konsumenta powinna również uwzględniać informacje o składzie produktów oraz o śladzie węglowym. Z pewnością pojawią się aplikacje, które będą nam pomagały wybierać produkty w oparciu o takie informacje.
- Obszar gdzie technologia sugeruje ci Twoje wybory jest dość ryzykowna. Nie możemy zabierać ludziom opcji wyboru, bo to są kwestie bardzo osobiste - polemizował Simister. - Zakupy w internecie to zagrożenie dla handlu detalicznego, ale zdajemy sobie sprawę, że to kierunek który postępuje i będzie postępował. Jedyne co możemy zrobić to adaptować się do tej rzeczywistości. - dodał.
Paneliści zastanawiali się również, jaka powinna być rola regulacji w procesie kreowania postaw konsumentów i doszli do wniosku, że nie zawsze przepisy są rozwiązaniem i mogą prowadzić do większej niestabilności i chaosu.
W kwestii przyszłości i tego jak powinien wyglądać łańcuch żywnościowy uczestnicy dyskusji uznali, że trzeba dążyć do stworzenia łańcucha, w którym wszystkie ogniwa ściśle ze sobą współpracują, bo jedynie wtedy będziemy mieć lepsze produkty, w ilości, której potrzebujemy i nie będziemy generować takich ilości odpadów żywnościowych co dziś.
Dziś marnuje się ok 30% żywności w Europie. To ogromne wyzwanie, które wymaga zaadresowania. Tesco podejmuje już działania w tym zakresie. Skupia swoje działania na odcinku łańcucha, gdzie funkcjonuje. Zmienia strategię zamawiania produktów od producentów, w kierunku częstszych, ale mniejszych zamówień. To wymusza zmianę zachowań u producentów. Firma zmieniła strategię i nie oferujemy 2 produktów w jednej cenie, bo prawda jest taka, że konsument nie potrzebuje często tych dwóch produktów.
Patronem merytorycznym sesji była Polityka Insight.
****
Europejskie Forum Nowych Idei to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 27-29 września w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest „Globalizm, bilateralizm, patriotyzm gospodarczy? Wyzwania dla społeczeństw i biznesu".
Więcej informacji: www.efni.pl
Patronat honorowy Parlament Europejski
Partnerzy instytucjonalni Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Rada Dialogu Społecznego, Polsko-Japoński Komitet Gospodarczy
Partnerzy Strategiczni MetLife, Citi Handlowy
Partnerzy główni IKEA, Invest in Pomerania, KPMG, TESCO, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Grupa Ergis, Miasto Gdańsk, Orange, Siemens, T-Mobile, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych LEWIATAN, Samorząd Województwa Pomorskiego, Google, Family Business Network
Strategiczni partnerzy medialni TVN24 BIS, Gazeta Wyborcza, Grupa Onet.pl
Główni partnerzy medialni EURACTIV, Forbes, Newsweek, TOK FM
Wspierający partnerzy medialni AMS, Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, INNPoland, Parkiet, Publicon, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Radio Zet, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal.
Partnerzy merytoryczni Centrum Stosunków Międzynarodowych, Polityka Insight, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact
Partnerzy logistyczno-
technologiczni BMW, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Dell
Producent wykonawczy IDFX
Dodatkowe informacje:
Milena Malinowska
mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl
Tel. +48 512 825 998