Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego ma 15 lat

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego kończy 15 lat. Uroczyste obchody rocznicy odbyły się na Wzgórzach Dylewskich, w Hotelu Spa Dr Irena Eris.

W czasie spotkania, 14-16 września, przedstawiciele branży dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach jakie stoją przed biznesem kosmetycznym, regulacjach prawnych mających wpływ na jego kondycję, a także otoczeniu zewnętrznym i oczekiwaniach konsumentów. Zaprezentowano również raport o stanie branży kosmetycznej.

15 lat temu 15 odważnych przedsiębiorców społeczników zawiązało organizację skoncentrowaną na potrzebach sektora kosmetycznego. Dziś Związek liczy 150 firm!

PZPK powstał z inicjatywy kilku firm kosmetycznych w roku 2002. Już sama data wskazuje, że motywacją do branżowej integracji była zbliżająca się wielkimi krokami integracja Polski z Unią Europejską. Nagle pojawiły się nowe unijne wymagania, które były pewną rewolucją w dotychczasowej działalności firm, np. koniec dopuszczania kosmetyków do sprzedaży przez Państwowy Zakład Higieny, nowe wytyczne dotyczące listy składników czy oceny bezpieczeństwa.

PZPK to organizacja, która musi zatem dbać o dobre relacje w Warszawie i w Brukseli. Być blisko stanowionego prawa i aktywnie uczestniczyć w procesach legislacyjnych. Druga strona, czyli politycy unijni i krajowi, deklaruje gotowość takiej współpracy. Komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, Elżbieta Bieńkowska, przekonywała na Wzgórzach Dylewskich, że doskonale rozumie potrzeby środowiska biznesowego. Podkreślała, że problemy i wyzwania stojące przed polskim sektorem kosmetycznym, który określiła szóstą potęgą w Europie, zajmują wiele uwagi jej gabinetu. W jej opinii zrzeszanie się w ramach organizacji branżowych jest bardzo istotne, ale też ważne jest, by w Unii Europejskiej umieć tworzyć sojusze, nie być samotną wyspą, pozyskiwać partnerów do rozmowy - i to dotyczy zarówno biznesu, jak też rządu. Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, także nie szczędziła ciepłych słów kierowanych do przedsiębiorców. Mówiła, że ten jubileusz jest dowodem sukcesu branży reprezentowanej przez małe i średnie przedsiębiorstwa, ale też globalne korporacje działające w Polsce. Jej zdaniem polskie kosmetyki to poważny fundament budowania wizerunku dobrej polskiej marki. Zgadzała się z tym, że wyzwaniem jest dziś przede wszystkim eksport, ale też przekonywała, że w okresie dobrej koniunktury koniecznością są inwestycje w innowacyjność, a obecny rząd gotów jest za rozwój działów/centrów R&D przyznawać ulgi podatkowe lub środki finansowe z kilku programów operacyjnych. 

W obchodach 15-lecia związku uczestniczyła Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan i Lech Pilawski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan.

Źródło: informacje własne, WirtualneKosmetyki.pl