Czy patriotyzm gospodarczy zahamuje integrację?

Gdzie jest racjonalna strona patriotyzmu, jak wygląda patriotyzm w pozytywnym znaczeniu i gdzie jest granica pomiędzy jego pozytywnym, a negatywnym wymiarem? Dyskusję na ten temat poprowadził Marek Tejchman, zastępca redaktora naczelnego Dziennika Gazety Prawnej.

Dominika Bettman, prezeska ds. finansowych Siemens oraz prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, mówiła o postrzeganiu patriotyzmy z punktu widzenia pracownika międzynarodowej korporacji. Podkreśliła że w ramach patriotyzmu ważne jest promowanie narodowego rynku i rzeczywistości, synergii z krajami ościennymi oraz budowanie klimatu sprzyjającego długofalowym inwestycjom i rozwojowi. Jak podkreśla, ważne jest stworzenie odpowiednich warunków ze strony zarówno kraju jak i korporacji dla promowania zrównoważonego rozwoju.

Andrzej K. Koźmiński, prezydent Akademii Leona Koźmińskiego, określił pozytywny patriotyzm jako ten oparty o afirmację własnego kraju i dążenie do wytworzenia przez niego jak największej wartości dodanej. Jako odwrotność tego działania wskazał nacjonalizm, skupiający się na aktywności innych krajów. Patriotyzm w kontekście globalizacji to maksymalizacja korzyści wynikających z globalizacji, nie ograniczenie globalizacji.

Jarosław Pietras, Dyrektor Generalny, Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej, podkreślił, że patriotyzm gospodarczy nie wiąże się tylko i bezpośrednio ze wspieraniem przedsiębiorstw danego kraju, ale też z myśleniem o najlepszym interesie konsumentów.

Kryterium patrioty to „myślenie o słabszych i polskim kapitale społecznym" oraz odpowiedzialne działanie, mówi Artur Nowak-Gocławski, prezes zarządu, ANG Spółdzielnia.

Według Wojciecha Ponikiewskiego, zastępcy dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ praca u podstaw jest jednym z rodzajów patriotyzmu który wspomaga walkę o dobrobyt kraju, bez ponoszenia szkód, które przynoszą wszystkie rodzaje polityk utożsamiane z protekcjonizmem.

W kontekście patriotyzmu i globalizacji Ignacy Morawski, Dyrektor Działu Analiz i Raportów, Bonnier Business Polska, podkreślał, że odwrót od globalnej akceptacji globalizacji nie oznacza końca globalizacji, a jedynie jej lekką korektę.

John Walker z Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego określił jak ważny jest pozytywny patriotyzm i wspieranie rodzimych SME w czasie kryzysu, co jednak nie może stać się długofalowym priorytetem gospodarczym.

****

Europejskie Forum Nowych Idei to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 27-29 września w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest „Globalizm, bilateralizm, patriotyzm gospodarczy? Wyzwania dla społeczeństw i biznesu".

Więcej informacji: www.efni.pl 

 

 

Patronat honorowy                            Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Rada Dialogu Społecznego, Polsko-Japoński Komitet Gospodarczy

Partnerzy Strategiczni                      MetLife, Citi Handlowy

Partnerzy główni                                IKEA, Invest in Pomerania,  KPMG, TESCO, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający                      Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Grupa Ergis, Miasto Gdańsk, Orange, Siemens, T-Mobile, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych LEWIATAN, Samorząd Województwa Pomorskiego, Google, Family Business Network

Strategiczni partnerzy medialni     TVN24 BIS, Gazeta Wyborcza, Grupa Onet.pl

Główni partnerzy medialni               EURACTIV, Forbes, Newsweek, TOK FM

Wspierający partnerzy medialni     AMS, Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, INNPoland, Parkiet, Publicon, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Radio Zet, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal.

Partnerzy merytoryczni                    Centrum Stosunków Międzynarodowych, Polityka Insight, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact

Partnerzy logistyczno-

technologiczni                                     BMW, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Dell

Producent wykonawczy                    IDFX

 

Dodatkowe informacje:
Milena Malinowska
mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl
Tel. +48 512 825 998