Skutki wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety

19 grudnia 2016 roku Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zaprezentował raport dotyczący gospodarczych skutków wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety.

Raport powstał na zlecenie organizacji branżowych reprezentujących branżę komunikacji marketingowej: IAA Polska, IAB, SKM SAR, Rady Reklamy, Konfederacji Lewiatan (Związek Pracodawców Prywatnych Mediów) przy współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą.


Autorzy raportu nawiązują do wyników prac i rekomendacji powołanego przez Ministra Zdrowia w czerwcu br. Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Największe kontrowersje budzi wyartykułowana w roboczej wersji Raportu rekomendacja wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety.

Wskazują również na szereg poważnych konsekwencji dla budżetu, dla poszczególnych branż i dla konsumentów:

  • Krajowy rynek farmaceutyczny skurczy się o ok. 12,9 procent.
  • Wpływy budżetowe z tytułu podatków zmaleją o ok. 65 mln złotych.
  • Krajowe przedsiębiorstwa farmaceutyczne w pierwszej kolejności ograniczą wydatki na innowacje
    oraz badania i w konsekwencji stracą udziały w rynku na rzecz podmiotów zagranicznych.
  • Za leki i suplementy sprowadzane z zagranicy pacjenci zapłacą o kilkadziesiąt procent więcej
  • Przychody branży reklamowej i mediów spadną o ok. 10 procent, mediów publicznych o kilkanaście procent

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową rekomenduje rezygnację z koncepcji zakładającej wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety. Zakaz taki miałby negatywne konsekwencje w wielu obszarach gospodarki oraz byłby niekorzystny dla pacjentów. Alternatywą wydaje się skuteczniejsze egzekwowanie istniejących już przepisów i rozwiązań prawnych oraz doprecyzowanie w zakresie reklamy suplementów diety w sposób, który uniemożliwi działania sprzeczne z interesem konsumentów. Ważnym elementem funkcjonowania rynku reklamy leków i suplementów diety powinny stać się kodeksy samoregulacyjne.

Problem nieetycznych, wprowadzających w błąd reklam suplementów diety jest problemem realnym, który należy rozwiązać. Zdaniem IBnGR do tego celu przybliżają nas niektóre rekomendacje Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych Ministerstwa Zdrowia, m.in.:

  • zakaz używania marek parasolowych dla produktów leczniczych i suplementów diety/wyrobów medycznych
  • wprowadzenie obowiązkowego komunikatu (ostrzeżenia) w każdej reklamie, informującego o statusie produktu (lek czy suplement),
  • wprowadzenie ograniczeń w możliwości prowadzenia reklamy analogicznych jak przy reklamie leków (np. zakaz wykorzystywania w reklamie wizerunku osób wykonujących zawód medyczny, naukowców i osób znanych publicznie),
  • wprowadzenie zakazu reklamy leków i suplementów diety w kanałach tematycznych
    przeznaczonych dla dzieci oraz w innych kanałach pomiędzy programami skierowanymi do dzieci
  • ograniczenie czasowe ilości reklam produktów z danej kategorii w jednym bloku reklamowym
    lub w godzinowym limicie reklam
  • wprowadzenie zasady odpowiedzialności podmiotu wprowadzającego produkt do obrotu za materiały reklamowe zlecone do emisji/publikacji

RAPORT


Źródło: http://iaa.org.pl