Zawody przyszłości - jak oswoić skok w nieznane?

W trakcie panelu pod patronatem Intela poszukiwano odpowiedzi na pytanie jakie zawody będą popularne w przyszłości i jak się do tych zmian przygotować.

An De Coen  z IDEA Consult przedstawiła diagnozę sytuacji dzisiejszego rynku pracy i wyzwań, jakie przed nim stoją. Kurczące się zasoby na rynku pracy, zmieniający się popyt na tym rynku, zanik niektórych profesji oraz nowe zawody, to dzisiejsza rzeczywistość. Jednocześnie skonkludowała, że efekt netto tych zmian będzie raczej pozytywny.

To co jest pewne to zmiana, nie do końca jednak wiadomo w jakim kierunku. Według Konrada Wawrucha z 7bulls.com Polska wysoce wyspecjalizowane zawody mogą zniknąć w przyszłości, w dość nieprzewidywany sposób, za to ciągle w cenie mogą pozostać powszechne profesje jak np. kierowca.

Aby neutralizować ryzyko wypadnięcia z rynku pracy niezbędne jest ustawiczne kształcenie podkreślił Ferdinand Kjaerulff z Coders Trust. Już dziś powinniśmy przyzwyczajać młodych do krótszych cyklów pracy, bo to sprawi, że będą bardziej elastyczni i przygotowani do zmian - dodał.

- Przyszłość będzie wymagała od nas i naszych dzieci nowych umiejętności, które będą odpowiadały na wyzwania jakie niesie ze sobą  postęp technologiczny i konieczność zarządzania niespotykanie dużą ilością danych - uzupełniła Kaye Gardner-O'Kearny, Dyrektor Corporate Higher Education Intel Corporation.

Colin W. Lewis, z London School of Economics and Political Science, zwrócił uwagę, że rzeczywistość wymusza na nas bycie czujnym. Nie można sobie dziś zaplanować kariery zawodowej na całe życie, bo codzienność przynosi wiele zmian. Ta ciągła zmiana sprawia, że takie wartości jak współpraca i humanitarne traktowanie siebie nawzajem, bardzo zyskają na znaczeniu.

Na koniec Piotr Arak z Polityka Insight przedstawił jak sprawy mają się w Polsce. - Long life learning ciągle nie jest popularny wśród Polaków. Musimy zrozumieć, że nauka i rozwój nie kończą się w szkole, rozwijać się trzeba przez cały okres aktywności zawodowej - powiedział. Dodał również, że ok 50% dzisiejszych zawodów w Polsce jest zagrożonych, co wynika m.in. z wysokiego udziału rolników oraz robotników w strukturze zatrudnienia. Z drugiej strony w Polsce jest wysoki odsetek ludzi z wyższym wykształceniem i to jest nasz potencjał.

Fotogaleria

***

Europejskie Forum Nowych Idei to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 28-30 września w Sopocie, a jej hasło przewodnie to „Przyszłość pracy. Realia, marzenia i mrzonki”.

Więcej informacji: www.efni.pl   

 

Patronat honorowy                            Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Rada Dialogu Społecznego

Strategiczni partnerzy medialni     „Dziennik Gazeta Prawna”, Grupa Onet.pl

Partner Gali otwarcia                        Bank Pekao S.A.

Partner Gali zamknięcia                   MetLife

Partnerzy główni                                BMW Group, Citi Handlowy, „Do Rzeczy”, Fiat Chrysler Automobiles, „Forbes”, France 24, Intel, „Newsweek”, Orange Polska, „Parkiet”, POLITICO, Polskie Forum HR, Radio ZET, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Partnerzy wspierający                      AMS, „Bloomberg Businessweek Polska”, „Gazeta Wyborcza”, Havas Media Group, IKEA, „Liberté!”, LINKLEADERS, „My Company Polska”, Polska Agencja Prasowa, „Puls Biznesu”, Quatro Por Quatro, Rada Firm Rodzinnych Konfederacji Lewiatan, Radio TOK FM, „Warsaw Business Journal Observer”, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy merytoryczni                    Centrum Stosunków Międzynarodowych, European Council on Foreign Relations, Polityka Insight, Ośrodek THINKTANK, Global Compact Poland, Światowa Akademia Sztuki i Nauki

Producent wykonawczy                    Agencja IDFX

 

Dodatkowe informacje:
Zbigniew Maciąg
zmaciag@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 589 080