Skutki wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety
2016-12-22
19 grudnia 2016 roku Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zaprezentował raport dotyczący gospodarczych skutków wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety.
Raport powstał na zlecenie organizacji branżowych reprezentujących branżę komunikacji marketingowej: IAA Polska, IAB, SKM SAR, Rady Reklamy, Konfederacji Lewiatan (Związek Pracodawców Prywatnych Mediów) przy współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą.
Autorzy raportu nawiązują do wyników prac i rekomendacji powołanego przez Ministra Zdrowia w czerwcu br. Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Największe kontrowersje budzi wyartykułowana w roboczej wersji Raportu rekomendacja wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety.
Wskazują również na szereg poważnych konsekwencji dla budżetu, dla poszczególnych branż i dla konsumentów:
- Krajowy rynek farmaceutyczny skurczy się o ok. 12,9 procent.
- Wpływy budżetowe z tytułu podatków zmaleją o ok. 65 mln złotych.
- Krajowe przedsiębiorstwa farmaceutyczne w pierwszej kolejności ograniczą wydatki na innowacje
oraz badania i w konsekwencji stracą udziały w rynku na rzecz podmiotów zagranicznych.
- Za leki i suplementy sprowadzane z zagranicy pacjenci zapłacą o kilkadziesiąt procent więcej
- Przychody branży reklamowej i mediów spadną o ok. 10 procent, mediów publicznych o kilkanaście procent
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową rekomenduje rezygnację z koncepcji zakładającej wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety. Zakaz taki miałby negatywne konsekwencje w wielu obszarach gospodarki oraz byłby niekorzystny dla pacjentów. Alternatywą wydaje się skuteczniejsze egzekwowanie istniejących już przepisów i rozwiązań prawnych oraz doprecyzowanie w zakresie reklamy suplementów diety w sposób, który uniemożliwi działania sprzeczne z interesem konsumentów. Ważnym elementem funkcjonowania rynku reklamy leków i suplementów diety powinny stać się kodeksy samoregulacyjne.
Problem nieetycznych, wprowadzających w błąd reklam suplementów diety jest problemem realnym, który należy rozwiązać. Zdaniem IBnGR do tego celu przybliżają nas niektóre rekomendacje Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych Ministerstwa Zdrowia, m.in.:
- zakaz używania marek parasolowych dla produktów leczniczych i suplementów diety/wyrobów medycznych
- wprowadzenie obowiązkowego komunikatu (ostrzeżenia) w każdej reklamie, informującego o statusie produktu (lek czy suplement),
- wprowadzenie ograniczeń w możliwości prowadzenia reklamy analogicznych jak przy reklamie leków (np. zakaz wykorzystywania w reklamie wizerunku osób wykonujących zawód medyczny, naukowców i osób znanych publicznie),
- wprowadzenie zakazu reklamy leków i suplementów diety w kanałach tematycznych
przeznaczonych dla dzieci oraz w innych kanałach pomiędzy programami skierowanymi do dzieci - ograniczenie czasowe ilości reklam produktów z danej kategorii w jednym bloku reklamowym
lub w godzinowym limicie reklam - wprowadzenie zasady odpowiedzialności podmiotu wprowadzającego produkt do obrotu za materiały reklamowe zlecone do emisji/publikacji