Pracodawcy popierają stawki akcyzy na auta, z wyjątkiem dostawczych

Zróżnicowanie stawki akcyzy, niższej dla samochodów spełniających najnowsze normy emisji spalin, mających silniki o małej pojemności a zwiększonej w przypadku silników o wyższej pojemności i niższych normach emisji to dobre rozwiązanie. Niepokoi objęcie akcyzą aut dostawczych o ładowności do 3,5 tony - uważają Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych oraz Konfederacja Lewiatan.

Organizacje pracodawców pozytywnie oceniły projekt ustawy o podatku akcyzowym i zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym, z powodu:

- ograniczenia możliwości zaniżania wartości celnej samochodów w celu unikania właściwego opodatkowania,
- pozytywnego wpływu na poprawę stanu środowiska,
- oddziaływania na poprawę stanu technicznego i bezpieczeństwa samochodów poruszających się po polskich drogach.

Pracodawcy z zaskoczeniem natomiast przyjęli objęcie akcyzą samochodów dostawczych o ładowności do 3,5 tony, a w tym w szczególności dysproporcje w stawkach podatku akcyzowego w zależności od pojemności silnika.
I tak dla samochodów spełniających najwyższą normę Euro 6 ma ona wynosić:

• przy pojemności 1500-1999 cm3 - 1950 zł,
• przy pojemności 2000-2499 cm3 - 9000 zł, co oznacza przyrost o 362% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,
• przy pojemności 2500-2999 cm3 - 14.000 zł, co oznacza przyrost o 56 % w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,
• przy pojemności 3000-3499 cm3 - 20.000 zł, co oznacza przyrost o 43% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,
• przy pojemności 3500-3999 cm3 - 27.000 zł, co oznacza przyrost o 35% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

Różnica 7050 zł dla samochodów dostawczych pomiędzy przedziałami pojemności 1500- 2000 cm3 oraz pomiędzy 2000-2500 cm3 jest trudna do zaakceptowania, gdyż z użytkowego punktu widzenia nie ma żadnej różnicy między tymi pojazdami. Większość producentów sprzedaje samochody dostawcze z silnikami powyżej 2000 cm3. Wprowadzenie zróżnicowanej stawki akcyzy będzie oznaczało ich drastyczną dyskryminację w stosunku do producentów, którzy sprzedają pojazdy o znacznie niższej pojemności silników, najczęściej oscylującej wokół pojemności 1990 cm3.

Jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania pojazdów dostawczych, co byłoby uzasadnione gospodarczo, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw - to apelują pracodawcy wprowadźmy jednolitą stawkę akcyzy dla samochodów dostawczych.

Konfederacja Lewiatan