Priorytety Luksemburga na czas przewodniczenia Unii Europejskiej
2015-07-02
1 lipca Luksemburg, jeden z krajów założycielskich UE, objął swą dwunastą Prezydencję Rady UE - ostatni raz sprawował ją w 2005 roku.
Priorytety Luksemburga na drugą połowę 2015 roku to:
· wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy;
· aspekty społeczne polityk europejskich;
· wdrożenie Europejskiej Agendy Migracyjnej;
· wdrożenie Europejskiej Unii Energetycznej;
· reforma Europejskiej Unii Gospodarczo-Walutowej;
· negocjacje umowy handlowej ze Stanami Zjednoczonymi (TTIP);
· przygotowanie szczytu klimatycznego w Paryżu (COP 21).
Wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy mają być w dużej mierze oparte na Planie Junckera i inwestycjach, które będą czynione w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI). Powstaje pytanie, na ile polskie firmy będą mogły/umiały skorzystać z tych inwestycji. W szczególności to pytanie dotyczy MŚP. Według niektórych przedsiębiorców z grupy małych i średnich, ich firmy będą mogły tylko pośrednio skorzystać z EFSI (jako podwykonawcy dużych firm lub partnerzy w ramach konsorcjów).
Dla polskich firm dużą niewiadomą stanowi enigmatyczne hasło „aspekty społeczne polityk europejskich". Konkrety w tym zakresie pojawiły się, m.in. w czasie czerwcowej konferencji „A Social Agenda for Transport". Dyskutowano tam kwestie takie jak: minimalna płaca wprowadzona w Niemczech, nadużywanie elastycznych form zatrudnienia, zasady delegowania pracowników, warunki pracy oraz rozwiązania w zakresie ubezpieczenia społecznego. Najbardziej niepokojącym zagadnieniem jest delegowanie pracowników i pojawienie się silnego lobby, które postuluje rewizję dyrektywy.
Kolejnym priorytetem Prezydencji Luksemburskiej jest wdrożenie Planu Działania w zakresie unii kapitałowej. Zakłada on zbudowanie unii „od dołu do góry", „odblokowanie" płynności i pozyskanie venture capital dla transgranicznego finansowania MŚP. Luksemburgowi szczególnie zależy na stymulowaniu inwestycji długoterminowych w obszarze badań i rozwoju oraz edukacji.
Luksemburg będzie także chciał zakończyć prace nad pakietem reform w zakresie ochrony danych osobowych (rozporządzenie o ochronie danych osobowych oraz dyrektywa o wykorzystywaniu danych personalnych przez autoryzowane instytucje w trakcie postepowań sądowych) ważne dla firm członkowskich Konfederacji Lewiatan.
Kolejny obszar intensywnych prac to polityka fiskalna. Prezydencja luksemburska, tak jak Komisja Europejska, kładzie duży nacisk na wyeliminowanie procederu unikania płacenia podatków przez korporacje czy też szkodliwe dla gospodarki „konkurowanie podatkami" przez kraje członkowskie. Te i inne działania mają na celu zapewnienie bardziej sprawiedliwego systemu podatków dla firm w UE.
Relacje handlowe z krajami trzecimi są także wysoko na agendzie Luksemburga. Oczekuje się znaczącego zaawansowania negocjacji handlowych ze Stanami (TTIP). Ratyfikacja porozumienia z Kanadą (CETA) mogłaby nastąpić w 2016 roku, jeżeli do końca bieżącego roku zostanie zawarte porozumienie w zakresie inwestycji. Luksemburg planuje także zakończenie negocjacji z Wietnamem i Japonią.
W czasie prezydencji luksemburskiej oczekiwane są - już w połowie lipca - konkretne propozycje prawne w zakresie rynku energii elektrycznej, zakupów detalicznych, oznakowania energochłonności oraz reformy systemu ETS. Ten ostatni obszar jest szczególnie ważny dla firm członkowskich Konfederacji Lewiatan: uczestniczymy w rozmowach oraz staramy się przekonać wszystkie zainteresowane strony do naszego stanowiska.
Inne ważne prawnie dossier to regulacje prawne w odniesieniu do Jednolitego Rynku Cyfrowego. W czasie Prezydencji Luksemburskiej oczekuje się propozycji prawnych dotyczących zasad zawierania kontraktów transgranicznych, geo-blockingu i reformy prawa autorskiego. Jest to również jeden z istotnych obszarów działania Konfederacji Lewiatan w Brukseli.
W czasie najbliższych sześciu miesięcy przewiduje się także rozwiązania prawne w zakresie zdrowia i ochrony konsumenta. Oczekuje się wycofania bardzo długo blokowanego w Radzie projektu dyrektywy dotyczącej urlopu macierzyńskiego. Z kolei spodziewane są negocjacje „odświeżonego" tekstu dyrektywy dotyczącej „nowych produktów żywnościowych" (novel foods).
W odniesieniu do Pakietu Transportowego prezydencja luksemburska będzie musiała zmierzyć się z polityczna kwestią dostępu do rynku kolejowego (w czasie prezydencji łotewskiej przyjęto część techniczną Pakietu). Jeszcze tego lata Komisja może także chcieć organizacji dyskusji na wysokim szczeblu w zakresie praw pasażerów.
Podsumowując, wygląda na to, że w czasie prezydencji luksemburskiej można spodziewać się zaawansowania prac w zakresie negocjacji TTIP, konkretnych propozycji w ramach pakietu cyfrowego oraz unii energetycznej. Na pewno będziemy uważnie śledzili wszelkie inicjatywy w zakresie zagadnień społecznych, które w oczywisty sposób stały się kwestią horyzontalną. Wydaje się, ze Luksemburg ma mocną motywację, żeby „odnowić' społeczny aspekt projektu europejskiego. Pytanie tylko czy w rozsądny sposób i za jaką cenę?