Zagrożona przyszłość. Jak uratować młode pokolenie?

Tematem panelu była szeroko pojęta przyszłość młodego pokolenia, szanse i zagrożenia jakie niesie ze sobą aktualna sytuacja gospodarcza. Głównym pytaniem postawionym podczas panelu dyskusyjnego była kwestia roli biznesu, jaką może odegrać w poprawie sytuacji „młodego pokolenia" na dzisiejszym, globalnym rynku. Paneliści podjęli też próbę diagnozy przyczyn problemów z jakimi zmaga się młode pokolenie oraz zaproponowali rekomendacje poprawy obecnej sytuacji.

Wśród panelistów znalazło się aż czterech zagranicznych gośći: Maxime Cerutii, Desislava Nikolova, Josh Hardie, Jose Ignacio Torreblanca oraz Mirosław Krzanik - przedstawiciel Europejskiego Forum Młodych.

Panel rozpoczął się od analizy problemów, z jakimi obecnie borykają  się młodzi ludzie. Wszyscy  paneliści byli zgodni, co do potrzeby zmian, mających na celu poprawę sytuacji. Wśród głównych problemów wskazano tzw. „problem gniazdowania", czyli trudności z rozpoczęciem samodzielnego finansowo życia i wyprowadzenia się od rodziców. Kolejny problem to długotrwała praca na umowach ograniczonych czasowo oraz niegwarantujących np. świadczeń zdrowotnych.   

Wszyscy paneliści wskazywali na dużą lukę pomiędzy biznesem, a edukacją i w tej sferze widzą pilną potrzebę zmian.

Maxime Cerutii z BUSINESSEUROPE podkreślał potrzebę silnej współpracy między wspomnianymi sferami. Według Cerutiego bardzo ważnym aspektem są szkolenia zawodowe, które dają możliwość spełnienia konkretnych wymagań stawianych przez pracodawców.

W podobnym tonie wypowiadał się Josh Hardie z Tesco, który podkreślił, że w celu poprawy sytuacji młodego pokolenia na rynku pracy niezbędna jest współpraca trzech elementów - biznesu, edukacji oraz społeczeństwa.

Desislava Nikolova z Bułgarii zwróciła uwagę na potrzebę wywarcia większej presji na młodych ludzi w celu poszukiwania pracy. Można to osiągnąć właśnie dzięki bliższym relacjom biznesu i szkolnictwa.

Mirosław Krzanik mocno podkreślał potrzebę aktywizacji młodych ludzi. Według Krzanika rząd powinien wziąć większą odpowiedzialność za młodych. Minimalna płaca jest wg niego jednym z przykładów wzięcia takiej odpowiedzialności.

Jose Ignacio Torreblanca z Hiszpani podkreślił natomiast, że walka o pokolenia młodych powinna rozpocząć się na poziomie instytucji unijnych.

Partnerem panelu była firma TESCO Polska. 

 

****

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem przedstawicieli świata nauki, kultury i polityki. Organizowane jest przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Tegoroczna, trzecia edycja EFNI odbędzie się w dniach 25-27.09.2013 r. w Sopocie. Hasło przewodnie Forum brzmi: „Co dalej Europo? Jak na nowo urządzić Stary Kontynent? Perspektywa biznesu." www.efni.pl

Patronat honorowy            nad EFNI 2013 objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydent Rady Europejskiej oraz Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni:              Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

Partnerzy strategiczni:    Orange Polska, PKN ORLEN S.A., Grupa PZU, Dziennik Gazeta Prawna, TVP SA

Partner Gali Otwarcia:     Bank Pekao SA

Partnerzy Główni:              Bloomberg Businessweek Polska, Deloitte Polska, EKES - Grupa Pracodawców, Grupa Energa, KPMG, Miasto Gdańsk, Polpharma, PGNiG SA, Provident Polska, Tesco Polska, Totalizator Sportowy

Partnerzy wspierający:     Bank Pocztowy, Forbes, Gazeta Giełdy Parkiet, Havas Worldwide Warsaw, Intermarché, MBA Manager, MetLife Amplico, Newsweek Polska, Grupa Kapitałowa PGE, PSSE, Puls Biznesu, Radio PiN, Wirtualna Polska, Radio TOK FM, Wprost

Partnerzy merytoryczni: Fundacja Instytut Lecha Wałęsy, Liberté!, THINKTANK, World Academy of Art and Science

Partnerzy logistyczni:       Dell, marka Opel, Port Lotniczy Gdańsk im. L.Wałęsy

Oficjalny Przewoźnik:       PLL LOT SA