Wizjoner kontra kryzys. Jak dzisiaj rozwijać firmę?

Dziennik Gazeta Prawna nagrodził pięć firm w konkursie "Wizjonerzy 2012" za najlepsze i najbardziej odważne decyzje biznesowe. Po odebraniu wyróżnień nagrodzeni wzięli udział w debacie moderowanej przez poświęconej receptom na radzenie sobie w czasach spowolnienia gospodarczego.

Spośród sześćdziesięciu kandydatów kapituła konkursu, pod przewodnictwem Mariusza Grzędowicza nagrodziła pięć firm za najbardziej odważne oraz wizjonerskie strategie. Laureatami zostały firmy: Targi Kielce SA,Integer - InPost Paczkomaty, KGHM Polska Miedź SA, Alior Bank, CD Projekt RED SA, twórca gry "Wiedźmin".

Mariusz Grzędowicz podkreślił, że o ile w sprzyjających czasach należy kreować długoterminowe wizje na kilka lat, o tyle w sytuacji kryzysu trzeba skracać perspektywę ze względu na dynamiczne zmiany, do których trzeba się dostosowywać. - "Chodzi o to, by przezbroić się z wielkich kół sterowych na joisticki."

Na pytanie o wpływ kryzysu na jego działalność Andrzej Mochoń odpowiedział, że targi pomimo niesprzyjających czasów są organizowane. - Wystawcy rozumieją, że w biznesie najważniejsze są zaufanie i budowanie relacji. Można je osiągnąć tylko poprzez bezpośrednie kontakty.
W biznesie jest podobnie jak w polityce - na czas kryzysu większość firm obiera strategię trwania. Jednak nawet wtedy nie można zapominać o wizji, myśleniu w dalekiej perspektywie do przodu - mówił Mariusz Grzędowicz z Money Makers. Podkreślał też, że dobre przywództwo w organizacji opiera się m.in. na zaszczepieniu wizjonerskiego ducha u pracowników.

Adam Kiciński z CD Projekt RED opowiadał o sposobach na radzenie sobie w trudnych biznesowo momentach. - Kiedy w 2009 roku musieliśmy się zmierzyć z problemami na rynku, dokonywaliśmy głębokich cięć kosztów, głębszych niż było to niezbędne w tamtym momencie. Nie chcieliśmy balansować na granicy i powodować destabilizacji, gdyby okazało się, że minimalne cięcia były za małe i trzeba np. zwolnić kolejnych pracowników. Świadomie wybraliśmy opcję skurczenia się na czas kryzysu i przeczekania. Dzięki temu potem mogliśmy się znowu rozwijać.
W panelu udział wzięli: Mariusz Grzędowicz, Money Makres SA, Adam Kiciński, CD Projekt RED SA, Andrzej Mochoń, Targi Kielce SA. Debatę moderował redaktor Marcin Piasecki.
Partnerem debaty był Dziennik Gazeta Prawna.

 

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Europejskie Forum Nowych Idei, którego druga edycja odbywa się w Sopocie od 26-28 września 2012 r. to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych, z udziałem wybitnych ekonomistów i innych ekspertów, a także przedstawicieli świata kultury i polityki. Forum jest organizowane przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, miastem Sopot oraz wiodącymi firmami i instytucjami. Partnerami strategicznymi EFNI są Orange, Orlen, PZU, Rzeczpospolita i TVP.