Jak rozgryźć kod przedsiębiorczości dla Europy?

Z tym pytaniem zmierzyli się eksperci z dziedziny przedsiębiorczości startupowej i liderzy myślenia o nowoczesnej gospodarce podczas panelu Europejskiego Forum Nowych Idei - Start-up Europe.
Jest ono ważne zwłaszcza teraz, kiedy kryzys finansowy w Europie uwidocznił potrzebę rozwoju realnej gospodarki.

Generowanie wzrostu gospodarczego i nowych miejsc pracy nie jest możliwe bez rozwoju nowych przedsięwzięć i biznesów - powiedziała Agata Wacławik-Wejman, Dyrektor ds. publicznych i relacji rządowych Google, która otworzyła panel. To nowi przedsiębiorcy, zorientowani na wzrost, będą tworzyć najwięcej nowych miejsc pracy. Wg brukselskiego think-tanka Bruegel w latach 1950-2005 w Europie „wyrosło" tylko 12 dużych korporacji - w porównaniu z 52 w Stanach Zjednoczonych. Wg badania Ernst&Young tylko niewielki procent Europejczyków uznaje swój własny kraj za najlepsze miejsce do założenia firmy. Dla porównania 70% Kanadyjczyków, 60% Brazylijczyków i 42% Japończyków uznaje warunki dla prowadzenia biznesu w swoim państwie za bezkonkurencyjne.

W pierwszej części panelu Paweł Świeboda, prezes Zarządu demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej, zwrócił uwagę na wnioski z ogłoszonego dzisiaj raportu Przedsiębiorczość - internet - wzrost, przygotowanego przez demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej. Choć Polacy postrzegają się jako naród przedsiębiorczy, to zatrzymaliśmy się na etapie dużej liczby małych lub bardzo małych firm. Impulsem dla nowej odsłony polskiej modernizacji musi być odnowa przedsiębiorczości w bardziej kooperatywnej i kreatywnej postaci.

Rafał Trzaskowski, poseł do Parlamentu Europejskiego, podkreślał przede wszystkim znaczenie spójnych regulacji prawnych na terenie Europy, które są przystosowane do rzeczywistości, z jaką zmagają się przedsiębiorcy. Ważne jest zapewnienie finansowania nowych przedsięwzięć, jednak powinno być ono zbudowane na mądrych mechanizmach przyznawania funduszy - nie powinno się rozdawać pieniędzy „za darmo".

Eze Vidra, dyrektor londyńskiego startupowego projektu Google Campus zauważył, że w czasach, kiedy zatrudnienie nie jest już gwarantowane, należy pokazywać młodym ludziom nowe wzorce zaradności. Młodzież musi wiedzieć, że rozwój zaczyna się od ludzi gotowych podjąć ryzyko, od pionierów, którzy nie potrzebują już zgody inwestorów z Doliny Krzemowej na innowacje. Rozpoczęcie nowego biznesu nigdy nie było tak łatwe jak obecnie, dzięki nowym technologiom oraz nowym modelom współpracy i finansowania. To jest właśnie demokratyzacja innowacji - powiedział Eze Vidra.

Daria Gołębiowska-Tataj z Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), podkreślała jak ważne jest zrozumienie nowego modelu współpracy opartego o tworzenie sieci społeczności startujących przedsiębiorców (tzw. network of networks). Zaznaczyła też istotną rolę inwestycji w ludzi, zwłaszcza zwróciła uwagę na niewykorzystany potencjał przedsiębiorczości kobiet.

Peter Richards, dyrektor Piano Media, mówił o sile twórczej rodzącej się dzięki wspólnym przestrzeniom dla startujących przedsiębiorców. Jednocześnie dodał, że ważne jest wypracowanie nowych sposobów kształcenia, opartych na budowaniu umiejętności adaptacji oraz interdyscyplinarnych studiów, łączących specjalizacje z podejściem biznesowym.

Krzysztof Kowalczyk, partner zarządzający HardGamma Ventures / GammaRebels, pokreślił jak ważne jest przyciąganie talentów do Europy. Polska powinna mieć ambicje do tego, żeby być szybsza niż Stany Zjednoczone w przyciąganiu utalentowanych przedsiębiorców z całego świata. Europa powinna stworzyć takie otocznie, które mogłoby konkurować z najpopularniejszymi ośrodkami innowacji.

Paneliści zwrócili też uwagę na to, że kluczem do sukcesu jest zastosowanie modelu „szczupłej przedsiębiorczości" (tzw. Lean Entrepreneurship). W tym modelu dostęp do zewnętrznego finansowania ma drugorzędne znaczenie. Kluczowe jest natomiast rozpoczęcie przedsięwzięcia nawet na małą skalę i jednoczesne dopracowywanie go metodą ciągłych ulepszeń.

Podsumowując, paneliści zgodzili się, że sposobem na przygotowanie starego kontynentu na nowe czasy jest stworzenie nowej kultury przedsiębiorczości. To oznacza:
• Akceptację ryzyka, że może się nie udać
• Rozwój lokalnych społeczności i przestrzeni sprzyjających współpracy i kreatywności
• Kształtowanie postaw poprzez pokazywanie wzorców, opartych m.in. o odwagę podejmowania ryzyka i myślenie poza schematami
• Dostęp sieci mentorów, którzy zapewnią wsparcie początkującym przedsiębiorcom
• Systemowe wspieranie talentu i nowe podejście do edukacji


Europejskie Forum Nowych Idei, którego druga edycja odbędzie się w Sopocie w dniach 26-28 września 2012 r. to międzynarodowe spotkanie środowisk biznesowych, z udziałem wybitnych ekonomistów, przedstawicieli świata nauki, kultury i polityki. Konferencja jest organizowana przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz wiodącymi firmami i instytucjami. www.efni.pl

Kontakt dla mediów:
EFNI Anna Stachurska, tel. 22 55 99 945, e-mail: astachurska@pkpplewiatan.pl
Google, Marta Jóźwiak, tel. 695 151 115, e-mail: mjozwiak@google.com

Partnerem panelu był Google.