Co kupować, co tworzyć samemu?
2012-09-28
Co ma być specjalnością polskiej gospodarki - zapytaliśmy reprezentantów biznesu i rządu. Szukając odpowiedzi na to pytanie, uczestnicy zgłosili rekomendacje co zrobić, by Polska sprzyjała innowacyjności. Bez niej bowiem nie ma mowy o budowaniu jakiejkolwiek specjalności.
Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego przekonuwał, że Polska dopiero buduje system wspierania innowacyjniości (np. inkubatory, parki technologicze, fundusze pożyczkowe, venture, anioły biznesu). Większość mechanizmów została dopiero niedawno wprowadzona i zmiana jaką przyniosą będzie widoczna za jakiś czas. Mamy w naszym kraju wiele małych, innowacyjnych przedsiębiorstw i pozwala to mieć nadzieję, że odpowiednie wsparcie przyniesie wartościowe skutki.Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wskazywłąa m.in. na brak kapitału venture, wynikający głównie z braku rodzimego kapitałuoraz zachowczości banków. Środki z Unii Europejskiej są natomiast - zdaniem Kamińskiej - zupełnie nieelastyczne. Rozwój innowacyjnych firm blokuje również ustawa o zamówieniach publicznych. Jej zapisy doprowadzają do paradoksu, w którym małe firmy nioe mogą wygrać przetargu. Sprzedają zatem tanio swoje pomysły wielkim firmom, a te potem za duże pieniądzeni sprzedają je administracji. Konieczna jest również zmiana mentalności urzędników oraz systemowe wsparcie, które pozwoli zbudować w administracji zespół profesjonalnych menadżerów.
Profesor Jerzy Hausner ostrzegał, że w Polsce maleją inwestycje zagraniczne, narasta deficyt w wymianie handlowej, zmiejszają się wartościowe zasoby ludzkich, mamy zacofany sektor publiczny, obecne są równeiż gardła rozwojowe (np. deficyt wody, deficyt komunikacji). Potrzebujemy zatem nowego modelu konkurencyjności, który uwzględni zasadnicze wyzwania cywilizacyjne. Potrzebna jest zatem odpowiedź na pytanie: jaka jest myśl rozwojowa Polski? Profesor rekomednował również, aby środki przeznaczane na rozwój innowacyjności w firmach były środkami zwrotnymi. Bezzwrotna pomoc powinna mieć formę np. edukacji, ale nie może umacniać spółek będących polityycznymi synekurami.
Aneta Wilmańska, wiceminister środowiska, przytoczyła badania PARP mówiące, że tylko 5-7% firm w Polsce ma potencjał innowacyjny, 12% ma długofalową strategię rozwoju, a 70% firm finansuje się z własnego kapitału. To pokazuje jak niewielki jest potencjał rozwojowy. A przecież badania pokazują, że firmy, które eksportują lepiej sobie radzą na rynku, są bardziej elastyczne i mają lepszą organizację. Jak wspierać innowacyjność? Pierwsza zasad to: jak najmniej decyzji po stronie administracji. Wymagana jest także specjalizacja działań oraz rozróżnienie innowacji i przedsiębiorczości. Są to bowiem dwa procesy, które wymagają zupełnie innych form wsparcia.
Janusz Steinhof z KIG uważa, że dopóki w Polsce nie będzie infranstruktury, niskich cen energii, racjonalnego prawa czy dobrej edukacji, to polska gospodarka nie będzie konkurencyjna. Nie pomogą tutaj środki unijne, które z resztą w duże mierze zostały - jak dotąd - zmarnowane. Polska potrzebuje także dyplomacji gospodarczej. Nie ma bowiem obecnie racjonalnego modelu takich działań, a dodatkowo rozmontowano dotychczasowy system.
W debacie uczestniczyli: Janusz Steinhof, przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej, Aneta Wilmańska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, profesor Jerzy Hausner (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Debatę prowadził redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Tomasz Wróblewski. Partnerem panelu była Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Europejskie Forum Nowych Idei, którego druga edycja odbywa się w Sopocie od 26-28 września 2012 r. to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych, z udziałem wybitnych ekonomistów i innych ekspertów, a także przedstawicieli świata kultury i polityki. Forum jest organizowane przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, miastem Sopot oraz wiodącymi firmami i instytucjami. Partnerami strategicznymi EFNI są Orange, Orlen, PZU, Rzeczpospolita i TVP.