Liderzy polskich firm słuchają Henryki Bochniarz

Prof. Krzysztof Rybiński, Jacek Santorski, dr Henryka Bochniarz i Andrzej Klesyk - to osoby, których opinie są najbardziej szanowane przez liderów polskich firm. Ośrodek analityczny THINKTANK ogłosił wyniki badania „Kogo słuchają polscy liderzy" przeprowadzanego raz na trzy lata we współpracy z Google i Instytutem Monitorowania Mediów. Wyniki badania zostały ogłoszone podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Badanie jest prowadzone w trzech kategoriach: ekonomiści, doradcy, liderzy biznesu. Każda kategoria ma swego zwycięzcę. Największą ilość wskazań (wg bezwzględnej liczby punktów) uzyskał Jacek Santorski - najbardziej słuchany przez biznes doradca. W 2012 r. uzyskał największą liczbę wskazań przedsiębiorców oraz współczynnik cytowań i wyszukiwania osoby w sieci. W 2009 r. pozycję te zajmował prof. Leszek Balcerowicz. Jacek Santorski - psycholog biznesu, doradca firm, twórca Akademii Psychologii Przywództwa i firmy doradczej Values - podkreśla, że znajomość procedur technicznych nie jest już w firmach wyzwaniem. Konkurencyjność zależy od tego, czy uwalniamy potencjał ludzi. Liderom brakuje zaś wiedzy o tym, jak skutecznie dotrzeć do serc i umysłów. W czołówce najbardziej poważanych doradców poza Jackiem Santorskim znaleźli się m.in. prof. Witold Orłowski, Adrian Furgalski, prof. Andrzej Jacek Blikle i Jacek Socha.

Prof. Krzysztof Rybiński to z kolei najchętniej słuchany obecnie ekonomista. Pozycja ekonomistów wyraźnie spadła w porównaniu do 2009 r. Prof. Rybińskiego temperament pcha w stronę publicystyki ekonomicznej, gdzie jego ostre tezy dobrze się przebijają. W ostatnich latach był autorem wielu bon-motów podchwytywanych przez media, ale pozycje i autorytet zawdzięcza nie tylko kasandrycznym wizjom, co także pasji, z jaka stawia ciekawe pytania i diagnozy, prowokując dyskusję na temat polskich wyzwań rozwojowych. Wysokie miejsca w rankingu zajęli także prof. Leszek Balcerowicz i Ryszard Petru.

Spośród liderów biznesu najbardziej ceniony jest głos dr Henryki Bochniarz, prezydenta PKPP Lewiatan oraz Andrzeja Klesyka, prezesa PZU. Henryka Bochniarz zabiera głos w imieniu przedsiębiorców jako szefowa wpływowej organizacji pracodawców, ale siła jej wpływu jest skutkiem nie tylko pozycji instytucjonalnej, ale także osobistego autorytetu. Jest on w dużej mierze efektem jej szerszego spojrzenia na sprawy biznesu oraz aktywności w sferze publicznej. Twórczyni Lewiatana jest „kobietą renesansu", o rzadkiej wśród liderów perspektywie patrzenia na świat. Andrzej Klesyk z kolei jako prezes PZU angażuje się w dyskusje dotyczące wpływu działania firm na otoczenie, m.in. wyzwań edukacyjnych, rozwojowych czy walki o talenty. Inni liderzy, chętnie słuchani przez biznes to dr Irena Eris, Leszek Czarnecki, Jan Kulczyk, Maciej Witucki i Jacek Krawiec.
Badanie zostało zainicjowane przez THINKTANK w 2009 r. jako powtarzalny ranking pokazujący, kto tworzy nowe idee i kogo słucha polski biznes. Inspiracją był ranking 50 Thinkers, zapoczątkowany przez Accenture Institute of Strategic Change w 2002 r., zestawiany w USA co dwa lata.

Na wynik miały w różnej proporcji wpływ trzy zmienne: bezpośrednie wskazania liderów
biznesu (badanie ilościowe), liczba cytowań i publikacji w prasie i Internecie według monitoringu
Instytutu Monitorowania Mediów (www.imm.pl) oraz liczba "oraz liczba wyszukiwań osoby w Google (narzędzie Google Trends umożliwia porównywanie popularności poszczególnych haseł i sprawdzanie najczęściej wyszukiwanych zagadnień w różnych kategoriach: google.pl/trends). W badaniu liderów wzięło udział wzięło 511 osób. Partnerami badania są Google i Instytut Monitorowania Mediów.
Opis badania można pobrać na stronie: www.mttp.pl/pobieranie/badanie2012.pdf

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan