Opinia do projektu dyrektywy o efektywności energetycznej

22 czerwca 2011 r. Komisja Europejska przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o efektywności energetycznej. Nowa regulacja ma doprowadzić do 20% oszczędności zużycia energii pierwotnej do 2020 roku - czyli wypełnić cel przyjęty przez Radę Europejską w 2008 roku. Obecnie obowiązujące narzędzia do poprawy efektywności energetycznej zapewnią jedynie 9% poprawę zużycia energii do 2020 roku.

Zgodnie z projektem dyrektywy:
- Kraje członkowskie są zobligowane do wyznaczenia krajowych celów oszczędności zużycia energii do 2020 roku. Komisja Europejska może jednak wprowadzić obligatoryjne cele narodowe w sytuacji niewielkiego postępu poprawy efektywności energetycznej. Decyzja Komisji podjęta będzie w oparciu o ocenę wdrażania dyrektywy, która ma zostać wykonana do końca czerwca 2014 roku.
- Wprowadzone zostaną krajowe systemy zobowiązań dotyczące efektywności energetycznej dla przedsiębiorstw energetycznych oraz obowiązkowe audyty energetyczne w dużych przedsiebiorstwach (przemysł i energetyka).
- Wspierana będzie produkcja energii elektrycznej i ciepła w kogeneracji. Wprowadzony zostanie obowiązek odzysku ciepła odpadowego dla nowych i istniejących elektrowni oraz obiektów przemysłowych.
- Sektor publiczny ma pełnić wzorcową rolę. Wprowadzony będzie obowiązek zakupu urządzeń, usług i budynków przy zachowaniu wysokich standardów efektywności energetycznej. Obowiązek poprawy efektywności energetycznej o 3% w skali roku w budynkach sektora publicznego.
- KE monitorując wdrażanie dyrektywy o efektywności energetycznej może dokonać zmian w dyrektywie o handlu emisjami (EU ETS)!!!

Projekt dyrektywy w sposób kompleksowy wprowadza narzędzia zachęcające do oszczędności energii zarówno dla jej wytwórców jak i odbiorców. Zdaniem PKPP Lewiatan zaproponowane w dyrektywie narzędzia mogą być silnym impulsem do poprawy efektywności energetycznej w Polsce. Niemniej jednak, mamy uwagi do zapisów mówiących o możliwości wprowadzenia obligatoryjnego celu poprawy efektywności energetycznej przez KE czy też sposobie promocji produkcji energii i ciepła w skojarzeniu tzw. kogeneracji. Jednak największe zaniepokojenie wzbudziły w nas zapisy nowej dyrektywy o efektywności energetycznej umożliwiające Komisji Europejskiej wprowadzenie zmian do dyrektywy EU ETS i możliwości zmniejszenia puli uprawnień do emisji CO2 w sytuacji spadku cen uprawnień spowodowanego poprawą efektywności energetycznej w przemyśle i energetyce. Uważamy, że EU ETS jest narzędziem rynkowym, które nie może być w sposób sztuczny sterowane przez Komisję Europejską.

Z punktu widzenia uczestników rynku CO2, zmniejszenie przez Komisję Europejską w trzecim okresie rozliczeniowym EU ETS (2013-2020) ustalonej już puli uprawnień, podważy wiarygodność i przewidywalność całego systemu.