Oświadczenie Forum Biznesu Partnerstwa Wschodniego

Partnerstwo Wschodnie zapoczątkowane w maju 2009 r. to niewątpliwie inicjatywa o wielkim znaczeniu dla UE i środowisk biznesowych w krajach PW. Nie tylko ze względu na to, że ma ono na celu promowanie umów partnerskich, układów o wolnym handlu i porozumień wizowych ze wschodnimi sąsiadami UE, ale także dlatego że może stanowić źródło dynamiki, której Europa potrzebuje w dzisiejszych czasach kryzysu i zmian zachodzących w globalnym systemie gospodarczym.

W dniu 18 lutego 2008 r. UE zainicjowała negocjacje dotyczące Pogłębionej i Kompleksowej Umowy o Strefie Wolnego Handlu z Ukrainą, które mają zostać zakończone podczas polskiej prezydencji w Radzie UE pod koniec 2011 r. Sukces negocjacji w sprawie SWH z Ukrainą otworzy drogę do przyszłych umów między UE a jej wschodnimi partnerami.

BUSINESSEUROPE i stowarzyszenie biznesu PW wzywa przywódców politycznych w państwach UE i PW do kontynuowania wysiłków na rzecz pogłębiania współpracy gospodarczej z państwami PW. W tym celu Forum Biznesu Partnerstwa Wschodniego, które odbywa się równocześnie z 2. szczytem Partnerstwa Wschodniego, sformułowało zalecenia dotyczące biznesowego wymiaru PW, które zostaną przedstawione rządom państw UE i PW oraz instytucjom europejskim.

Środowisko biznesowe wzywa do:
1. ambitnego partnerstwa między Unią Europejską a państwami PW:

Wschodni sąsiedzi EU borykali się z wieloma kryzysami. Dzisiaj państwa te są ważnymi i widocznymi graczami na rynku światowym. Partnerstwo Wschodnie odgrywa istotną rolę w dążeniu do pomyślnego rozwoju Europy w przyszłości i powinno być w dalszym ciągu umacniane.

2. Kompleksowa koncepcja UE zakładająca zachęcanie PW do transformacji gospodarczej:

a. wspieranie reform strukturalnych
Zwiększenie konkurencji jest podstawowym warunkiem poprawy wyników gospodarczych. Należy odblokować potencjał gospodarczy poprzez lepsze uregulowanie sektora publicznego i prywatnego.

b. transgraniczna i regionalna integracja ekonomiczna
Wspieranie rozwoju gospodarczego w krajach partnerskich przyniesie obopólne korzyści. Sieć kompleksowych umów stworzy okazje do rozwoju działalności gospodarczej.

c. wsparcie dla sektora MŚP
Małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą fundament rozwoju gospodarczego, a PW to dobre narzędzie wspierania MŚP w Europie Wschodniej. Należy wzmocnić rynki kapitałowe i utworzyć sieć powiązań między instytucjami publicznymi i prywatnymi w państwach UE i PW, a małym i średnim przedsiębiorstwom należy zapewnić efektywne kosztowo usługi doradcze. East Invest jako ważny projekt wspierania inwestycji i handlu w wymiarze regionalnym posiada wielki potencjał biznesowy i powinien być rozwijany po roku 2013.

d. zwiększanie roli europejskich instytucji finansowych
Instrumenty i fundusze przyznane Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu w ramach jego uprawnień w zakresie działalności w Europie Wschodniej, w tym instrument finansowy Eastern Partners Facility, muszą zostać poddane ocenie pod względem przydatności, atrakcyjności w porównaniu z innymi instrumentami i dostępności dla potencjalnych inwestorów prywatnych. Wnioski z takiej oceny powinny służyć zwiększeniu wsparcia dla sektora MŚP w krajach PW oraz inwestorów z UE poszukujących tam partnerów biznesowych.

3. Wzmocnienie stosunków dwustronnych poprzez ściślejszą współpracę gospodarczą i finalizację umów stowarzyszeniowych. Ustanowienie pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu (PiKSWH) będzie miało widoczne pozytywne skutki dla liberalizacji handlu i inwestycji.

a. PiKSWH staną się potężnym narzędziem do podejmowania koniecznych reform gospodarczych i regulacyjnych służących tworzeniu lepszych warunków do inwestycji, poprawie warunków prowadzenia działalności gospodarczej i zapewnieniu pewności prawnej. PiKSWH powinny zapewnić pełne zniesienie taryf celnych w przemyśle. Tam, gdzie to konieczne, należy wprowadzić okresy przejściowe, które pozwolą przedsiębiorstwom z krajów PW przystosować się do nowych przepisów i norm.

b. pełna liberalizacja usług rynkowych i inwestycji w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego

c. zbieżność z polityką UE
Wdrożenie dorobku prawnego UE będzie stanowić wielkie wyzwanie dla państw PW. Opierając się na doświadczeniach z procesu przyjmowania do swego grona nowych krajów, UE powinna zaangażować się w realizację nowej strategii pomocy technicznej.

4. W ramach dążenia do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego poprzez współpracę zmierzającą do zabezpieczenia dostaw energii wszystkim zainteresowanym stronom, państwa PW i UE muszą działać wspólnie na rzecz zapewnienia długoterminowej gospodarczej i prawnej zbieżności stanowisk w kwestiach energetycznych. Bliższa współpraca między państwami UE i PW pomoże w stworzeniu ciekawych okazji handlowych dla przedsiębiorstw jednej i drugiej strony, przynosząc obopólne korzyści. W związku z tym zarówno państwa członkowskie UE, jak i państwa PW, powinny respektować i ulepszać postanowienia Traktatu Karty Energetycznej oraz Traktatu o Wspólnocie Energetycznej. Obejmuje to między innymi dalsze wysiłki na rzecz stworzenia przejrzystych, wzajemnych i wolnych od dyskryminacji przepisów prawnych służących zapewnieniu równych zasad gry dla wszystkich przedsiębiorstw pragnących działać w krajach PW, co znacząco zwiększy konkurencyjność i stopień otwartości rynków. W szczególności jesteśmy przekonani o potrzebie osiągnięcia porozumienia w sprawie wyeliminowania w najbliższej przyszłości praktyki podwójnego wyceniania energii. Praktyka ta prowadzi bowiem do napięć w handlu, podważa wysiłki zmierzające do promowania efektywności energetycznej i ma niekorzystny wpływ na klimat inwestycyjny. Jednocześnie współpraca w sferze energetyki powinna być zgodna z inicjatywą Komisji Europejskiej w sprawie surowców z 2008 r.


5. BUSINESSEUROPE i stowarzyszenia biznesowe PW z zadowoleniem odnotowują przyznanie przez Komisję Europejską dodatkowych funduszy na realizację Europejskiej Polityki Sąsiedztwa.
Dodatkowe środki, w szczególności na rzecz tworzenia społeczeństwa obywatelskiego i organizacji biznesowych, doprowadzą do wzmocnienia krajowej gospodarki i ugruntowania pozycji państw WP jako ważnego partnera gospodarczego UE. Środowiska biznesowe EU i PW nawołują do wykorzystania w jak największej mierze Forum Społeczeństwa Obywatelskiego Partnerstwa Wschodniego w celu:

a. opracowania kompleksowych programów budowania potencjału instytucjonalnego i administracyjnego dla reprezentatywnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego

b. umacniania organizacji biznesowych w państwach PW
Często nie zasięga się opinii środowisk biznesowych w krajach PW w procesie negocjacji, a przez to środowiska te nie są należycie przygotowane do podjęcia olbrzymiego wyzwania, jakim jest przystosowanie ram regulacyjnych. Pomoc ze strony UE dla programów wspierania biznesu może okazać się tu bardzo pomocna.

6. Potrzebna jest współpraca miedzy sektorem publicznym i prywatnym oraz zwiększona skala inwestycji w rozwój infrastruktury ze strony EBI, EBOR i innych międzynarodowych instytucji finansowych.