Priorytety biznesowe w Hiszpanii
2010-01-27
Hiszpania, która po raz czwarty objęła przewodnictwo w UE, zamierza stawić czoła wyzwaniu związanemu ze skutkami trwającego kryzysu gospodarczego. Przedstawiciele hiszpańskiego świata biznesu wyrażają przekonanie, że Unia Europejska jest doskonałą platformą, mogącą służyć wychodzeniu z kryzysu.
Poniżej prezentujemy podsumowanie działań uznanych przez hiszpańską konfederację pracodawców CEOE za priorytetowe w pierwszej połowie 2010 roku.
1. Jasne, trwałe i przewidywalne regulacje
Dobrze skoordynowane, elastyczne i wydajne instytucje są niezbędne dla skutecznego stawienia czoła wyzwaniom o charakterze gospodarczym, politycznym i środowiskowym. Powinny zostać podjęte niezbędne kroki w kierunku szybkiej i właściwej implementacji traktatu lizbońskiego.
- Tworzenie regulacji prowadzących do swobodnego funkcjonowania rynku, sprzyjającego zwiększaniu zatrudnienia oraz pobudzaniu wzrostu gospodarczego.
- „Ciężar legislacyjny” ustalony na poziomie umożliwiającym przedsiębiorcom kreowanie dobrobytu. Dlatego też tworzenie prawa i jego konsekwencje dla gospodarki powinny być dyskutowane ze środowiskiem biznesu.
- Usprawnianie przepisów w kierunku redukcji barier administracyjnych dla środowiska biznesu.
- Zapewnienie poprawnej i czasowej implementacji legislacji wprowadzającej europejski rynek wewnętrzny (tak by przedsiębiorstwa funkcjonowały w oparciu o równe podstawy działania), jak i dalsze pogłębianie rynku wewnętrznego.
- Zachowanie ostrożności przy promowaniu i przyjmowaniu przepisów wpływających na konkurencyjność podstawowych branż przemysłowych w Europie w odniesieniu do krajów trzecich.
2. Konkurencyjność pobudzona przez odpowiednie reformy
Wyjście z głęboko zakorzenionego kryzysu gospodarczego i finansowego umożliwi przeprowadzenie reform strukturalnych, wspierających konkurencyjność Europy.
- Skoncentrowanie działań na umacnianiu filaru ekonomicznego, tworząc środowisko sprzyjające podnoszeniu konkurencyjności biznesu. Reformy uzdrawiające gospodarkę są niezbędne dla realizacji zrównoważonych inicjatyw w dziedzinie ochrony środowiska i polityki socjalnej.
- Podjęcie starań odnośnie projektowanej strategii UE2020 by bardziej zaangażowała w proces jej realizacji państwa członkowskie (w szczególności w oparciu o wzajemne porównywanie poczynionych przez nie postępów oraz ich wyższe poczucie odpowiedzialności za strategię), jak i wszystkich pozostałych partnerów społecznych.
- Podjęcie kroków w kierunku przyjęcia zintegrowanej polityki przemysłowej, gwarantującej przetrwanie oraz wzrost podstawowych przemysłów europejskich.
- Wspieranie roli partnerstw publiczno-prywatnych w procesie finansowania infrastruktury transportowej.
- Wspieranie reform rynków pracy w Europie w oparciu o zasady flexicurity, mając na uwadze podnoszenie kwalifikacji pracowników oraz lepsze dopasowywanie potrzeb na rynku pracy w obliczu globalizacji.
- Dopasowywanie systemów socjalnych do trendów demograficznych oraz stanu finansów publicznych w przyszłości (promowanie niezbędnych reform w zakresie zbiorowych dodatkowych świadczeń emerytalnych; stosowanie elastycznych rozwiązań w ramach polityki socjalnej przedsiębiorstw).
- Przeprowadzenie reform sektora finansowego zdefiniowanych i ratyfikowanych podczas szczytu G-20 w Pittsburgu (wrzesień 2009), w szczególności odnoszących się do kapitału bankowego (Bazylea II).
- Przeprowadzenie dogłębnego przeglądu bankowych systemów gwarancji depozytów w Europie mając na uwadze zapewnienie stabilności finansowej i zachowanie jedności europejskiego rynku wewnętrznego.
- Utrzymanie nadzoru sektora finansowego przy uwzględnieniu jego specyficznych cech w poszczególnych krajach; wzmocnienie międzysektorowej współpracy i partnerstwa między komitetami CEBS (Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego), CEIOPS (Komitet Europejskich Organów Nadzoru ds. Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) oraz CESR (Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych), które w ramach nowego systemu nadzoru staną się organami europejskimi.
- Kreowanie środowiska wspomagającego inwestycje w badania, rozwój i innowacje, promowanie powiązań partnerskich świata biznesu ze środowiskiem akademickim, umożliwiając pracownikom nabywanie umiejętności poszukiwanych na rynku pracy.
- Zapewnianie dostępu do szkoleń i zdobywania wiedzy, wspierając umiejętności posługiwania się technologiami informacyjnymi i telekomunikacyjnymi; rozpowszechnianie handlu elektronicznego.
3. Energia i zmiany klimatu
Postęp dla społeczeństwa jako całości, a w szczególności biznesu wymaga bezpiecznych, zrównoważonych dostaw energii dobrej jakości po konkurencyjnych cenach.
- Podejmowanie kroków w kierunku wypełnienia wewnętrznego rynku energii; w szczególności istotne jest usprawnianie infrastruktury transmisji i składowania gazu, jak i infrastruktury elektryczności.
- Zdwojenie wysiłków odnośnie uzdrawiania gospodarki oraz zapewnienie stabilnych ram regulacyjnych, co warunkuje poniesienie ogromnych nakładów inwestycyjnych, niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonych przez UE celów w zakresie ochrony środowiska i polityki energetycznej.
- Należy brać pod uwagę rosnące znaczenie udziału energii nuklearnej w europejskim portfelu energetycznym - z uwagi na koszty, wysoką jakość dostaw, pewność, jak i jej udział w redukcji emisji gazów cieplarnianych.
- Działania na rzecz prowadzenia wspólnej polityki energetycznej, niezbędnej Europie by przyjąć jednomyślne stanowisko w dyskusji o dostawach energii. Ponadto, należy usprawnić współpracę w dziedzinie energii z krajami Ameryki Łacińskiej oraz Śródziemnomorskimi.
- Wspomaganie oszczędności energetycznych oraz wydajności energetycznej, generowanie inwestycji w B R ukierunkowanych na rozwijanie technologii niskoemisyjnych (jednym z aktualnych wymogów jest podnoszenie wydajności energetycznej nieruchomości, do czego skłaniać powinien odpowiedni system zachęt).
- Prezentowanie sektorowego podejścia odnośnie problemu zmniejszania emisji gazów cieplarnianych, jak i promowania zielonych technologii.
4. Unia Europejska jako partner globalny
W warunkach postępu procesu globalizacji i pojawiających się nowych gospodarczych i politycznych sił na świecie, UE musi mówić jednym głosem oraz odgrywać wiodącą rolę na arenie międzynarodowej w celu ochrony europejskich interesów, szczególnie w kwestiach gospodarczych.
- Odgrywanie wiodącej roli w relacjach handlowych, uwzględniając jednocześnie specyfikę różnych sektorów, łącznie z sektorem rolnictwa.
- Promowanie wolnego handlu oraz działanie na rzecz zwalczania wszelkich form protekcjonizmu poprzez finalizowanie negocjacji multilateralnych ze Światową Organizacją Handlu oraz przez utrzymywanie dobrych relacji z kluczowymi parterami, tj. Stanami Zjednoczonymi, Rosją, Chinami i Indiami. Na uwagę zasługują również relacje z Ameryką Łacińską oraz z południowymi krajami śródziemnomorskimi.
- Prowadzenie dialogu na temat regulacji handlowych ze Stanami Zjednoczonymi (w szczególności odnośnie ułatwiania świadczenia usług finansowych) w ramach Transatlantyckiej Rady Gospodarczej (TEC).
- Zachęcanie do stosowania międzynarodowych zasad opartych na regulacjach europejskich oraz wspieranie przestrzegania praw własności intelektualnej, szczególnie w tzw. gospodarkach wschodzących.
Źródło: CEOE