CSR 2.0 to korzyści dla społeczeństwa i biznesu

14 września br. odbyła się konferencja kończąca projekt „Promocja standardów społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach". Uczestniczyło w niej 130 szefów firm zainteresowanych CSR oraz ekspertów na co dzień zajmujących się tą tematyką. W trakcie spotkania odbyła się prezentacja nowego narzędzia stworzonego w projekcie na potrzeby polskich firm - Modelu rozwoju społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.

Konferencja została zorganizowana we współpracy z Ministerstwem Gospodarki w jego siedzibie, honorowym patronatem był wicepremier Waldemar Pawlak, a partnerem merytorycznym magazyn ThinkTank. Spotkanie zakończyło 16-miesięczny projekt finansowany ze środków unijnych prowadzony przez Lewiatana w partnerstwie z KK NSZZ Solidarność oraz firmą Deloitte. Zespół projektowy przez półtora roku prac analityczno-badawczych skupiał się na wypracowaniu narzędzi, które pomogą firmom w Polsce w inicjowaniu i realizacji działań społecznie odpowiedzialnych zintegrowanych z ich strategiami biznesowymi.

 

 

 

 

Pierwsze narzędzie - Metodyka oceny Dobrych Praktyk CSR, która oddana została firmom do użytku w kwietniu 2010 roku, pokazywało, jak realizować konkretne działania CSR w sposób biznesowy. Drugie - Model rozwoju SOB - prezentuje kompleksowe podejście do zarządzania społeczną odpowiedzialnością w organizacji. Służy ona zarówno do samooceny, na jakim poziomie dojrzałości CSR-owej znajdują się poszczególne procesy biznesowe w firmie, a także pozwala planować dochodzenie do wyższych etapów. Wielu uczestników konferencji podkreślało unikatowość i ogromną użyteczność modelu dla rozwoju biznesowego podejścia do CSR w firmach.

Podczas konferencji zaprezentowane zostały również wyniki badania przeprowadzonego przez Lewiatana i firmę Deloitte na temat podejścia dużych przedsiębiorstw do CSR. „Pomimo rosnącego zainteresowania biznesu ideą społecznej odpowiedzialności firmy ciągle traktują ją dość powierzchownie, bardziej jako element działań wizerunkowych niż strategię zdobywania przewagi konkurencyjnej" - relacjonowała Halina Frańczak, Dyrektor Marketingu Deloitte.

„Właśnie dlatego firmom potrzebne są oba narzędzia wypracowane w naszym projekcie" - mówił Zbigniew Gajewski, jego główny koordynator i z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan. - „Dotychczasowe podejście biznesu w Polsce, oparte na motywacji wizerunkowej, to była wersja 1.0. Teraz pora na wyższy etap, na zespolenie działań społecznie odpowiedzialnych ze strategią biznesu, by dzięki temu osiągać przewagę konkurencyjną na rynku. Poza tym polityka CSR nie może być wybiórcza, musi przenikać wszystkie procesy biznesowe w firmie. To w sumie składa się na CSR 2.0. Pora, bo te korzyści dostrzegły polskie przedsiębiorstwa".

Jacek Rybicki, sekretarz Komisji Krajowej NSZZ Solidarność przedstawił stanowisko swojej organizacji wobec CSR. Jego zdaniem firma musi być społecznie odpowiedzialna we wszystkich obszarach swojej działalności. Nie może traktować idei CSR wybiórczo. Na przykład nie może szczycić się mianem odpowiedzialnego przedsiębiorstwo, która wspiera akcje dobroczynne, wprowadza innowacyjne rozwiązania w sferze nowych technologii czy administracji, ma ekologiczne podejście do swojego biznesu, ale nie respektuje praw pracowników. „CSR nie może być charytatywnym wybielaczem wizerunku" - zaapelował Jacek Rybicki.

Prezesi największych firm Polsce w niezwykle interesującej dyskusji panelowej - zastanawiali się, jak otwarcie się firm na CSR umożliwia identyfikację nowych szans biznesowych, czyli kreuje innowacje. Paneliści nie tylko ciekawie odpowiedzieli na to pytanie, ale także podzielili się osobistymi refleksjami na temat CSR.

„Trzeba tak wychowywać liderów w firmie, aby CSR był wpisany w ich kod genetyczny" - mówił Janusz Górski, prezes DB Schenker.

„Wspieram ideę CSR, bo jest dla mnie ważnym i niezbędnym elementem społecznej transformacji w Polsce" - oznajmił Sławomir Sikora, prezes banku Citi Handlowy.

„Ludzie dostrzegają dobro dystrybuowane przez firmę i odpłacają jej tym samym" - stwierdził Przemysław Powalacz, prezes Sanitec Koło.

„Do strategii CSR trzeba podchodzić z wiarą i pasją" - to z kolei credo Czesława Grzesiaka, wiceprezesa Tesco.

Do tradycji Lewiatana na konferencjach o społecznie odpowiedzialnym biznesie należą komunikaty zaprzyjaźnionych organizacji pozarządowych. Tym razem o wsparcie dla swoich inicjatyw apelowali do: przedstawicielka Ashoki - Ewa Konczal, Bracia Kapucyni, którzy zaprezentowali projekt Jadłodajnia Miodowa 13 oraz Kamil Wyszkowski, reprezentujący polskie Biuro UNDP.

Jak łączyć biznesowe podejście do CSR z rozwiązywaniem realnych problemów społecznych - dyskutowali w panelu kończącym konferencję menedżerowie ds. CSR dużych polskich firm: Marek Kosycarz z Microsoft, Katarzyna Warzecha z Avon Cosmetics i Monika Matak z Grupy Żywiec. Z ich wypowiedzi uczestnicy konferencji mogli dowiedzieć się m.in., że działania prospołeczne firm przynoszą tym lepsze rezultaty, im bardziej realizowane są w biznesowy sposób: poprzedzone dobrym rozpoznaniem problemu, prawidłowo zaplanowane, z wyznaczonymi wskaźnikami osiągnięcia celu, rzetelnie zrealizowane i na koniec ocenione.

Zakończeniem konferencji był spektakl charytatywny w Teatrze Kamienica. Niezwykły, ekspresyjny monodram w wykonaniu Jacka Kawalca nawiązywał do projektu Jadłodajnia Miodowa 13 realizowanego przez Braci Kapucynów.

 

 

Prezentacja projektu Z. Gajewski

Prezentacja Model rozwoju SOP

Badanie kondycji dużych firm- Czy odpowiedzialny biznes zmieni polskie firmy?