Zmiany w rozporządzeniu o pomocy finansowej w ramach POKL

W projekcie rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2009 r. zaproponowano szereg zmian.

Najważniejsze to:
1) wprowadzenie możliwości realizacji projektów w ramach wsparcia na podnoszenie kwalifikacji kadry szkoleniowej na potrzeby własne podmiotów działających na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców lub podmiotów powiązanych z nim organizacyjnie, kapitałowo lub gospodarczo.
2) udzielanie pomocy de minimis na usługi szkoleniowe i doradcze mające na celu wspieranie procesu zmian w zakresie i sposobie prowadzenia działalności gospodarczej, które wynikają ze spowolnienia gospodarczego wywołanego globalnym kryzysem finansowym.
3) rozszerzenia kręgu podmiotów uprawnionych do otrzymania wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usług pilotażowych oraz podwyższenia kwoty wsparcia, w celu zwiększenia dostępności i kompleksowości usług doradczo-szkoleniowych dla przedsiębiorców w warunkach spowolnienia gospodarczego.
4) udzielania pomocy de minimis na pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniach oraz korzystania z usług doradczych w projektach wsparcia na rozwój kapitału ludzkiego w celu zwiększenia zainteresowania szkoleniami realizowanymi w systemie otwartym wśród przedsiębiorców i delegowanych przez nich pracowników poprzez redukcję obciążeń finansowych związanych z uczestnictwem w szkoleniach objętych pomocą publiczną.
5) udzielania wsparcia przeznaczonego na rozszerzenie oferty usług szkoleniowych, doradczych i informacyjnych wspierających rozwój przedsiębiorczości i promujących postawy przedsiębiorcze wśród przedsiębiorców i osób zamierzających podjąć działalność

PKPP Lewiatan popiera propozycje nr 1 i 4. Zastrzeżenia zgłosiliśmy do zmian opisanych w punkcie 2, 3 oraz 5.

W opinii PKPP Lewiatan nie ma merytorycznego uzasadnienia dla wprowadzenia możliwości bezpłatnego uczestnictwa w szkoleniach realizowanych w działaniach 2.1.1 PO KL (szkolenia otwarte), projektach objętych wsparciem na podnoszenie kwalifikacji kadry szkoleniowej (w odniesieniu do szkoleń otwartych) oraz projektach systemowych PARP. Redukcja obciążeń finansowych związanych z uczestnictwem w szkoleniach objętych pomocą publiczną nie doprowadzi do zwiększenia zainteresowania szkoleniami realizowanymi w systemie otwartym, ponieważ to nie odpłatność, jak również nie trudna sytuacja finansowa firm w związku z kryzysem gospodarczym, decyduje o małym zainteresowaniu przedsiębiorców tą formą szkoleń.

Proponowaną zmianę można zinterpretować tak, iż projektodawca, zamiast skoncentrować się na poprawie jakości oferty szkoleniowej lub lepszym dotarciu do potencjalnych odbiorców, przyjmuje w praktyce strategię obniżenia ceny na mniej atrakcyjny dla klientów (odbiorców usługi szkoleniowej) towar. W ocenie PKPP Lewiatan, wobec bardzo dużego zainteresowania projektami szkoleniowymi, nie ma potrzeby pobudzania popytu i tworzenia dodatkowych zachęt dla projektodawców do realizacji szkoleń otwartych – a taki skutek może również mieć proponowana zmiana. W przypadku takich szkoleń należy położyć większy nacisk na weryfikację analizy potrzeb szkoleniowych, w większym zakresie dopuścić finansowanie działań marketingowych oraz, w ramach projektów systemowych, konsekwentnie promować inwestycje w kadry przedsiębiorstw.

Proponowane rozwiązanie, podobnie jak to opisane w punkcie 2. oznaczające de facto brak obowiązku wnoszenia wkładu własnego powinno mieć zastosowanie tylko w przypadku przedsiębiorstw zagrożonych i ich pracowników.

Zobacz: Stanowisko PKPP Lewiatan