EKES o utrzymaniu konkurencyjności w przemyśle motoryzacyjnym

Podczas sesji plenarnej 15–16 lipca 2009 r. EKES przyjął dwie ważne opinie dotyczące sektora motoryzacyjnego. W pierwszej z nich Komitet wzywa do przyjęcia konkretnych środków umożliwiających przezwyciężenie zastoju w walce z utrzymującym się na wysokim poziomie zanieczyszczeniem powietrza i hałasem spowodowanym przez transport drogowy. W opinii na temat rynków niższego szczebla przemysłu motoryzacyjnego zawarto zalecenia dotyczące potrzeby nadzorowania restrukturyzacji sektora wtórnego.

W przygotowanej przez sprawozdawcę Edgarda Iozię (Grupa II – Pracownicy, Włochy) opinii Komitetu pt. „Emisje z transportu drogowego: konkretne środki służące przezwyciężeniu zastoju” stwierdzono, że emisje spowodowane przez prywatny, publiczny i towarowy transport drogowy stanowią ciągłe źródło poważnych chorób, jak również powodują pogorszenie się jakości życia, zwłaszcza mieszkańców obszarów miejskich, którzy stanowią ponad 75% obywateli europejskich.

Zdaniem autora opinii „aktualny system certyfikacji własnej stosowany przez przemysł motoryzacyjny ani też negocjowanie zakresu kontroli na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych w żaden sposób nie wpływają na poprawę jakości życia obywateli. Testy zgodności z unijnymi normami emisji przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych, jednakże podczas kontroli drogowych okazuje się, że poziomy emisji zanieczyszczeń i hałasu są znacznie wyższe niż odnotowane w laboratoriach”.

„Metodę oceny wpływu cyklu życia (LCA) należy stosować do badania poziomu pośrednich emisji związanych z transportem drogowym, spowodowanych produkcją i transportem paliwa, produkcją pojazdów oraz emisji odnotowywanych na ulicach i na parkingach” – podkreślił G. Iozia. EKES zaleca, aby instytucje Wspólnot Europejskich podjęły natychmiastowe kroki służące zaostrzeniu środków kontroli, a w ten sposób ochronie zdrowia obywateli.

Rynek podzespołów i części oraz rynki niższego szczebla w sektorze motoryzacyjnym

EKES przyjął również opinię „Rynek podzespołów i części oraz rynki niższego szczebla w sektorze motoryzacyjnym”, sporządzoną przez sprawozdawcę Gustawa Zöhrera (Grupa II – Pracownicy, Austria) oraz współsprawozdawcę José Custódia Leirião. Na motoryzacyjnych rynkach niższego szczebla działa około 834 700 firm zatrudniających ponad cztery i pół miliona pracowników. Komitet uznaje, że zarówno producenci pojazdów, jak i sprzedawcy znajdują się obecnie w obliczu rosnącej konkurencji, co powoduje, że marża zysku stale maleje.

„W wyniku trwającej restrukturyzacji rynków niższego szczebla powstanie szereg nowych partnerstw i nowych form relacji z klientem. Dlatego też EKES wzywa Komisję do poprawienia kontroli nad procesem restrukturyzacji w sektorze rynku niższego szczebla oraz do podjęcia działań na rzecz przestrzegania zasad uczciwej konkurencji i utrzymania jakości oraz liczby miejsc pracy” – stwierdził G. Zöhrer.

Podkreślił również, że „właśnie dlatego w opinii wezwano do utworzenia grupy wysokiego szczebla, która na podstawie wniosków z prac grupy CARS 21 przygotowałaby prognozy dla tego sektora na okres pokryzysowy”. EKES podkreśla również potrzebę wyznaczenia priorytetów dotyczących takich zagadnień, jak dostęp do swobodnej i uczciwej konkurencji, wdrożenie postanowień strategii lizbońskiej, podnoszenie kwalifikacji, innowacyjność, kwestie konsumenckie, polityka handlowa oraz aspekty społeczne. Ponadto więcej uwagi należy poświęcić zmianom demograficznym, rozwojowi uczenia się przez całe życie oraz nowym wymogom bhp.

Pełny tekst opinii będzie wkrótce dostępny we wszystkich językach urzędowych UE na stronie internetowej.

Więcej informacji na temat tej opinii można uzyskać na stronie:
http://eescmembers.eesc.europa.eu/EESCMembers.aspx?culture=en
lub też pod adresem email ten@eesc.europa.eu (transport drogowy) oraz ccmi@eesc.europa.eu (sektor motoryzacyjny).

Źródło: www.eesc.europa.eu