Jak radzi sobie menedżer w trudnych czasach?

Zakończyła się druga edycja badań polskiej kadry menedżerskiej w ramach programu Talent Club. Jak wykazał raport „Polski menedżer w dobie kryzysu”, menedżerowie obawiają się wpływu spowolnienia gospodarczego na swoją sytuację zawodową – utraty pracy oraz obniżenia poziomu zarobków. Są jednak skłonni do bardziej intensywnej pracy, jeśli to wpłynęłoby na poprawę sytuacji ich firmy. Pomimo braku przygotowania, polscy menedżerowie sprawnie zarządzają przedsiębiorstwami w tych trudnych dla gospodarki czasach.

Duże obawy, niska efektywność
Niepewność rynku oraz spowolnienie gospodarcze powodują, że wśród przebadanych menedżerów
aż 46% obawia się utraty pracy, w tym 36% zakłada całkowitą stratę zatrudnienia. Niemal co drugi (49%) respondent uważa, że spowolnienie gospodarcze nie wpłynie w żaden sposób na poziom
ich zarobków. Natomiast 13% respondentów w kryzysie gospodarczym dostrzega szansę
na zwiększenie dochodów.

Z drugiej jednak strony z badań Talent Club wynika, że mimo to respondenci mają bardzo niską efektywność w pracy. Jedynie 23 % z nich określiło ją na poziomie 100%. Z kolei u co drugiej osoby wynosi ona 60-70%. Aż 82% respondentów przyznaje, że są skłonni do bardziej wytężonej pracy, gdyby ich działania miały przysłużyć się niwelowaniu zagrożeń ograniczających działalność firmy.

Niska efektywność w pracy oraz deklaracje o chęci jej zwiększenia, jeśli miałoby to poprawić kondycję w firmie w czasie dekoniunktury gospodarczej, tylko pozornie stoją w sprzeczności. Efektem tych rozbieżności może być niedoinformowanie badanych co do wpływu ich pracy na działalność całego przedsiębiorstwa oraz szans na przezwyciężenie kryzysu – mówi Marek Smolarz, Dyrektor Generalny firmy Diners Club Polska, która udostępniła wyniki badania Talent Club.

Polskie firmy a kryzys
Respondenci badania pomimo międzynarodowego kryzysu gospodarczego i załamania wielu rynków wewnętrznych oceniają sytuację swoich przedsiębiorstw jako dobrą. Niespełna połowa badanych (48%) twierdzi, że ich przedsiębiorstwo nadal działa dobrze, albo jeszcze lepiej. Jedynie 17% badanych przyznało, że ich firma znajduje się w złej (12%) lub bardzo złej (5%) sytuacji.

Istotnym wydaje się pytanie jak sami menedżerowie postrzegają swoją pracę i przygotowanie do wypełniania swoich obowiązków w trudnych czasach. Niewiele ponad połowa badanych (53%) uważa, że jest wystarczająco przygotowana do wykonywania swej pracy. Jedynie 16% menedżerów stwierdziło, że nie są odpowiednio przygotowani do pełnienia swojej funkcji w okresie spowolnienia. Na dobre przygotowanie w czasach kryzysu wpływa przede wszystkim wcześniej zdobyte doświadczenie (29%). Na drugim miejscu znalazły się takie cechy jak intuicja i zaradność, które wskazało 19% respondentów. Analiza pokazała bardzo niską ocenę wykształcenia formalnego, jako źródła wiedzy i umiejętności niezbędnych do działania (5% badanych).

Cechy menedżerów w dobie kryzysu
Za najważniejsze cechy menedżera czasów kryzysu badani uznali elastyczność w podejściu do problemu (65%) oraz umiejętność zarządzania ludźmi (64%). U skutecznego menedżera niezbędne są także kreatywność (51%), doświadczenie (51%) oraz umiejętność podejmowania ryzyka (45%). Mimo funkcjonowania w trudnej sytuacji, menedżer nie powinien działać bezpardonowo, manipulować, autorytarnie rozwiązywać problemów, ani bezwzględnie dążyć do celu.

Wyniki raportu „Polski menedżer w czasach kryzysu” są uzupełnieniem badania w ramach programu Talent Club – Polski Menedżer 2009. Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiet internetowych zamieszczonych na stronie www.talentclub.pl w miesiącach marzec – wrzesień 2009. Łącznie wzięło w nim udział 285 respondentów.

W badaniu „Polski Menedżer 2009” zostało przebadanych 1 461 menedżerów, uczestników programu Talent Club. Badanie zostało przeprowadzone w dniach: 19.09.2008 – 30.09.2009r.

***
O programie Talent Club
Talent Club to ogólnopolski program edukacyjny dla polskiej kadry menedżerskiej. Celem programu jest zachęcanie menedżerów do rozwijania swoich talentów, umiejętności i pogłębiania wiedzy przy wykorzystaniu specjalnych testów i platformy e-learningowej dostępnej na stronie www.talentclub.pl.

Partnerami merytorycznymi programu są: Extended Disc Polska, Learn Up, Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Morgan Brown Group oraz Kancelaria Malinowski, Płachta & Wspólnicy. Program wspiera PKPP Lewiatan.
Organizatorem i pomysłodawcą Talent Club jest firma Diners Club Polska.