Jak pogodzić wymiar krajowy i europejski

Na sesji plenarnej 10 lipca 2008 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) przyjął opinię rozpoznawczą na temat lepszego komunikowania o Europie.

Béatrice Ouin (FR, Grupa II – Pracownicy) jako sprawozdawca generalny, korzystając z fachowej wiedzy sekretarz generalnej Domu Europy w Paryżu Babette Nieder, a takżę Jane Morrice (UK, Grupa III – Inne Podmioty) oraz Marii Zvolskiej (CZ, Grupa I – Pracodawcy), przedstawiła proste i konkretne działania.

Stwierdziła w opinii, że obecnie każda instytucja lub agencja europejska informuje tylko o sobie, natomiast nikt nie zajmuje się komunikowaniem o projekcie europejskim jako całości. Konieczna jest więc polityka komunikacji dostosowana do różnych odbiorców, ale koncentrująca się na działaniach, projektach i wartościach całej Unii Europejskiej, a nie jej poszczególnych instytucji. Tę wspólną politykę komunikowania powinni realizować politycy reprezentujący Europę oraz rządy krajowe.

Nie sposób bezpośrednio z Brukseli zwracać się do 500 milionów Europejczyków. Dlatego to działacze samorządowi i przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, działający w swoich społecznościach, lepiej niż sondaże i strony internetowe mogą wyrazić potrzeby obywateli związane z Europą.

Sprawozdawczyni w pierwszej kolejności zaleciła używanie zrozumiałego i prostego języka oraz ograniczenie liczby wydawanych broszur na rzecz lepszego ich ukierunkowania do środowisk opiniotwórczych. Poza tym w opinii zaproponowano udostępnienie państwom członkowskim wspólnego zasobu wiedzy na temat instytucji europejskich, ich wartości i działań. Ten jednolity zbiór podstawowych wiadomości zostałby zatwierdzony przez Parlament Europejski i przetłumaczony na wszystkie języki. Byłby on przeznaczony głównie na lekcje wychowania obywatelskiego, ale mógłby też pomóc kształtować środowiska opiniotwórcze, czyli pedagogów, dziennikarzy, przedstawicieli samorządów i społeczeństwa obywatelskiego. W opinii zwrócono też uwagę, że informowanie o Europie powinno być jednym z zadań mediów publicznych i że sprawy europejskie należy traktować jako wewnętrzne, a nie zagraniczne czy międzynarodowe. Okazją do mówienia o Europie powinny być także imprezy sportowe, święta narodowe oraz Dzień Europy.

Źródło:  www.eesc.eu