ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU FIRMA PRZYJAZNA RODZICOM

27 września 2007 r. ogłoszono wyniki Konkursu na Firmę Przyjazną Rodzicom, którego organizatorem był Małopolski Związek Pracodawców pod patronatem PKPP Lewiatan.
Z 29 firm z całej Polski Kapituła Konkursu wyłoniła 12 laureatów i przyznała dodatkowe wyróżnienia za tworzenie najbardziej przyjaznych miejsc pracy dla rodziców, co mierzone było największą liczbą dzieci w przeliczeniu na jednego pracownika. Wyróżnienie zostało przyznane także firmie, która uzyskała najwięcej rekomendacji od swoich pracowników.

Konkurs odbył się w ramach projektu Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet, którego działania są realizowane w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL (Temat G Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez rozwój bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących).

Partnerzy projektu postawili sobie za cel wypracowania pakietu działań, które umożliwią skuteczny powrót na rynek pracy rodzicom, głównie kobietom, po okresie przerwy związanej z urodzeniem
i opieką nad dzieckiem oraz ich aktywizację w trakcie przebywania na urlopie wychowawczym
i macierzyńskim.

Osiągnięcie tego celu związane jest z realizacją pakietu działań adresowanych zarówno do rodziców, jak i pracodawców: seminaria, doradztwo oraz, poprzez konkurs, identyfikacja i promocja firm prowadzących politykę personalną, w ramach której - bez uszczerbku na rentowności - firmy realizują działania ułatwiające godzenie obowiązków rodzinnych z zawodowymi. Na podstawie konkretnych przykładów pochodzących od firm zostanie opracowany i wydany Przewodnik Dobrych Praktyk.

Podsumowanie wyników Konkursu Firma Przyjazna Rodzicom wykazało, że taka firma to przedsiębiorstwo, które m.in.:
- aktywnie poszukuje rozwiązań organizacyjnych sprzyjających godzeniu ról zawodowych z rodzinnymi (wdraża elastyczne formy zatrudnienia) – wśród laureatów 26 % oferuje możliwość indywidualnego ustalania godzin pracy,
21 % organizuje pracę w systemie zadaniowym, 19 % korzysta z ruchomego czasu pracy pozostawiając pracownikom swobodę w ustalaniu grafiku; warto zauważyć, iż mimo braku do września br. przepisów sprzyjających organizacji telepracy – wykorzystanie tej formy przez laureatów stanowiło 10%, podczas gdy w kraju wynosi on ok. 1%
- racjonalnie i efektywnie zarządza czasem pracy do minimum ograniczając pracę w nadgodzinach (u 70 % zdarza się sporadycznie; u 30% nie występuje wcale) i w dni wolne od pracy (chyba że wiąże się ze specyfiką branży, jak hotelarstwo, czy handel w punktach sieciowych – 23%)
- kształtuje przyjazną politykę personalną, w której uwzględnia się również pracowników na urlopach macierzyńskich czy, wprawdzie rzadziej, wychowawczych
- zapobiega utracie komunikacji z firmą oraz kwalifikacji zawodowych pracowników podczas urlopów macierzyńskich i wychowawczych
- dba o rozwój pracowników i miejsca pracy (szkolenia, organizacja warunków
i stanowiska pracy)
- poszukuje i wdraża nowe elastyczne formy zatrudnienia
- nie utrudnia i wspiera pracowników w pełnieniu funkcji rodzicielskich
- kieruje się zasadą równouprawnienia w miejscu pracy (w procesie rekrutacji kryterium stanowi wykształcenie – 76% i kwalifikacje – 100% wskazań; wiek, płeć czy zobowiązania rodzinne – 0%; ok. 30% laureatów stwierdza, ze ewentualna wiedza
o tych zobowiązaniach odczytywana byłaby dodatkowy walor kandydata jako osoby odpowiedzialnej i godnej zaufania, niektórzy stwierdzają wprost, że preferują kobiety – matki jako lepiej zorganizowanych i lojalnych pracowników.

Jednocześnie są branże, w których wdrażanie rozwiązań sprzyjających godzeniu życia zawodowego
z osobistym, zwłaszcza w zakresie elastycznych form organizacji i czasu pracy, jest bardziej popularne w porównaniu z innymi, czyli: usługi związane z doradztwem podatkowym
i rachunkowością, hotelarstwo i gastronomia oraz agencje reklamowe i firmy informatyczne.

W firmach, gdzie specyfika działalności wymaga pewnych rygorów organizacyjnych i nie ma dużej swobody w zakresie stosowania elastycznych rozwiązań częściej spotykamy świadczenia w formie bonusów, np. kafeterii (pakiet świadczeń obejmujący m.in.: opiekę medyczną, talony lunchowe, wejściówki do klubu fitness, dodatkowe ubezpieczenia emerytalne).

Można wyciągnąć także wniosek, że nadal w zbyt małym zakresie promuje się partnerski układ
w pełnieniu funkcji rodzicielskich: urlopy macierzyńskie i wychowawcze wykorzystywane są wyłącznie przez kobiety, a firmy w niewielkim zakresie (23%) informują i promują możliwość wykorzystywania ich przez ojców.

Dlaczego trzeba promować Firmy Przyjaznych Rodzicom?
• Okres przed i po urodzeniu dziecka, pełnienie obowiązków rodzicielskich przez pracowników, to wciąż duże wyzwanie organizacyjne i finansowe dla zakładów pracy – wychodząc
z założenia, że największym kapitałem firmy są ludzie - popieramy świadome budowanie przyjaznych miejsc pracy, które sprzyjają rozwojowi pracujących tam osób, a zarazem służą budowaniu efektywności i konkurencyjności firm
• Brakuje dobrych wzorców, w społeczeństwie wciąż zbyt mocno zakorzenione są stereotypy na temat zachowań pracodawców i ról zawodowych poszczególnych płci – chcemy promować firmy aktywne i odpowiedzialne społecznie, które będą dobrym przykładem dla innych
• Wychodząc naprzeciw współczesnym problemom, jakimi są niskie wskaźniki demograficzne, malejące zasoby pracy, narastające zjawisko stresu w pracy – chcemy promować dobre praktyki stosowane przez firmy w zakresie rozwiązań pozwalających na godzenie obowiązków zawodowych z rodzinnymi

Laureaci Konkursu


Więcej informacji:
Małopolski Związek Pracodawców
ul. Kościuszki 43, 30-114 Kraków
tel./faks (012) 2940603. 4215999
oraz na stronie www.pracujacyrodzice.pl