Komisja opublikowała zieloną księgę w sprawie detalicznych usług finansowych
2007-07-18
Komisja Europejska za pośrednictwem zielonej księgi określiła swoją wizję przyszłej polityki UE dotyczącej detalicznych usług finansowych, czyli rachunków bankowych, pożyczek, kredytów hipotecznych, funduszy inwestycyjnych oraz usług ubezpieczeniowych świadczonych klientom indywidualnym. Zielona księga ma pomóc Komisji w dokładniejszym zrozumieniu problemów, na które napotykają w tej dziedzinie konsumenci i przemysł, w określeniu nadrzędnych celów Komisji oraz wyróżnieniu obszarów, które mogą wymagać większego nakładu pracy. Stanowi ona ważny wkład w przeprowadzany obecnie przez Komisję przegląd jednolitego rynku.
Detaliczne usługi finansowe stanowią podstawowy element codziennego życia obywateli UE. Jednak pomimo znacznego postępu osiągniętego w ostatnich latach badania wskazują, że nie wykorzystuje się jeszcze całkowicie potencjału integracji detalicznych usług finansowych oraz że w niektórych dziedzinach konkurencja jest niewystarczająca, co uniemożliwia unijnym klientom pełne korzystanie z zalet jednolitego rynku.Zielona księga w sprawie detalicznych usług finansowych, opracowana na podstawie białej księgi Komisji w sprawie polityki usług finansowych, która była wynikiem przeprowadzonego przez Komisję badania sektorowego bankowości detalicznej i sprawozdania okresowego dotyczącego działalności ubezpieczeniowej, wyznacza nadrzędne cele polityki Komisji w dziedzinie detalicznych usług finansowych, określa w sposób bardziej szczegółowy działania konieczne do zaoferowania użytkownikom korzyści płynących ze zintegrowanego rynku finansowego UE.
Komisja dąży do integracji rynków detalicznych usług finansowych na trzy sposoby. Przez zapewnienie dostaw produktów spełniających potrzeby konsumentów, oferujących wybór, wartość i jakość może być zapewnione poprzez właściwie regulowane otwarte rynki i silną konkurencję. Przez zapewnienie ochrony konsumentom, a dostawcom usług – racjonalnych zasad finansowych, czego wynikiem będzie zwiększone zaufanie konsumentów europejskich do rynków finansowych. Zachęcanie konsumentów do wyszukiwania najlepszych operacji finansowych spełniających ich potrzeby, bez względu na siedzibę dostawcy usług finansowych, może być wspierane dzięki umożliwieniu konsumentom podejmowania właściwych decyzji odpowiadających ich sytuacji finansowej. Zdolność do podejmowania takich decyzji może zostać rozwinięta poprzez nabywanie wiedzy w zakresie finansów, jasne, dokładne i podawane we właściwym czasie informacje, wysokiej jakości porady i jednakowe zasady konkurencji dla produktów postrzeganych jako posiadające te same cechy.
19 września 2007 r. Komisja zorganizuje publiczne posiedzenie w celu wyciągnięcia wniosków z konsultacji rozpoczętych za pomocą omawianej zielonej księgi oraz przedyskutowania ze wszystkimi zainteresowanymi stronami kwestii dotyczącej określenia działań koniecznych do zwiększenia efektywności rynku wewnętrznego detalicznych usług finansowych. Wyniki procesu konsultacyjnego zostaną włączone do przeglądu jednolitego rynku, którego publikacja przewidywana jest na jesień 2007 r.
Tekst zielonej księgi oraz informacje dotyczące sposobu uczestniczenia w posiedzeniu są dostępne na stronie:
http://ec.europa.eu/internal_market/
Opinia PKPP Lewiatan
nt. Zielonej Księgi KE w sprawie detalicznych usług finansowych