ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU FIRMA PRZYJAZNA RODZICOM
2007-09-28
27 września 2007 r. ogłoszono wyniki Konkursu na Firmę Przyjazną Rodzicom, którego organizatorem był Małopolski Związek Pracodawców pod patronatem PKPP Lewiatan.
Z 29 firm z całej Polski Kapituła Konkursu wyłoniła 12 laureatów i przyznała dodatkowe wyróżnienia za tworzenie najbardziej przyjaznych miejsc pracy dla rodziców, co mierzone było największą liczbą dzieci w przeliczeniu na jednego pracownika. Wyróżnienie zostało przyznane także firmie, która uzyskała najwięcej rekomendacji od swoich pracowników.
Partnerzy projektu postawili sobie za cel wypracowania pakietu działań, które umożliwią skuteczny powrót na rynek pracy rodzicom, głównie kobietom, po okresie przerwy związanej z urodzeniem
i opieką nad dzieckiem oraz ich aktywizację w trakcie przebywania na urlopie wychowawczym
i macierzyńskim.
Osiągnięcie tego celu związane jest z realizacją pakietu działań adresowanych zarówno do rodziców, jak i pracodawców: seminaria, doradztwo oraz, poprzez konkurs, identyfikacja i promocja firm prowadzących politykę personalną, w ramach której - bez uszczerbku na rentowności - firmy realizują działania ułatwiające godzenie obowiązków rodzinnych z zawodowymi. Na podstawie konkretnych przykładów pochodzących od firm zostanie opracowany i wydany Przewodnik Dobrych Praktyk.
Podsumowanie wyników Konkursu Firma Przyjazna Rodzicom wykazało, że taka firma to przedsiębiorstwo, które m.in.:
- aktywnie poszukuje rozwiązań organizacyjnych sprzyjających godzeniu ról zawodowych z rodzinnymi (wdraża elastyczne formy zatrudnienia) – wśród laureatów 26 % oferuje możliwość indywidualnego ustalania godzin pracy,
21 % organizuje pracę w systemie zadaniowym, 19 % korzysta z ruchomego czasu pracy pozostawiając pracownikom swobodę w ustalaniu grafiku; warto zauważyć, iż mimo braku do września br. przepisów sprzyjających organizacji telepracy – wykorzystanie tej formy przez laureatów stanowiło 10%, podczas gdy w kraju wynosi on ok. 1%
- racjonalnie i efektywnie zarządza czasem pracy do minimum ograniczając pracę w nadgodzinach (u 70 % zdarza się sporadycznie; u 30% nie występuje wcale) i w dni wolne od pracy (chyba że wiąże się ze specyfiką branży, jak hotelarstwo, czy handel w punktach sieciowych – 23%)
- kształtuje przyjazną politykę personalną, w której uwzględnia się również pracowników na urlopach macierzyńskich czy, wprawdzie rzadziej, wychowawczych
- zapobiega utracie komunikacji z firmą oraz kwalifikacji zawodowych pracowników podczas urlopów macierzyńskich i wychowawczych
- dba o rozwój pracowników i miejsca pracy (szkolenia, organizacja warunków
i stanowiska pracy)
- poszukuje i wdraża nowe elastyczne formy zatrudnienia
- nie utrudnia i wspiera pracowników w pełnieniu funkcji rodzicielskich
- kieruje się zasadą równouprawnienia w miejscu pracy (w procesie rekrutacji kryterium stanowi wykształcenie – 76% i kwalifikacje – 100% wskazań; wiek, płeć czy zobowiązania rodzinne – 0%; ok. 30% laureatów stwierdza, ze ewentualna wiedza
o tych zobowiązaniach odczytywana byłaby dodatkowy walor kandydata jako osoby odpowiedzialnej i godnej zaufania, niektórzy stwierdzają wprost, że preferują kobiety – matki jako lepiej zorganizowanych i lojalnych pracowników.
Jednocześnie są branże, w których wdrażanie rozwiązań sprzyjających godzeniu życia zawodowego
z osobistym, zwłaszcza w zakresie elastycznych form organizacji i czasu pracy, jest bardziej popularne w porównaniu z innymi, czyli: usługi związane z doradztwem podatkowym
i rachunkowością, hotelarstwo i gastronomia oraz agencje reklamowe i firmy informatyczne.
W firmach, gdzie specyfika działalności wymaga pewnych rygorów organizacyjnych i nie ma dużej swobody w zakresie stosowania elastycznych rozwiązań częściej spotykamy świadczenia w formie bonusów, np. kafeterii (pakiet świadczeń obejmujący m.in.: opiekę medyczną, talony lunchowe, wejściówki do klubu fitness, dodatkowe ubezpieczenia emerytalne).
Można wyciągnąć także wniosek, że nadal w zbyt małym zakresie promuje się partnerski układ
w pełnieniu funkcji rodzicielskich: urlopy macierzyńskie i wychowawcze wykorzystywane są wyłącznie przez kobiety, a firmy w niewielkim zakresie (23%) informują i promują możliwość wykorzystywania ich przez ojców.
Dlaczego trzeba promować Firmy Przyjaznych Rodzicom?
• Okres przed i po urodzeniu dziecka, pełnienie obowiązków rodzicielskich przez pracowników, to wciąż duże wyzwanie organizacyjne i finansowe dla zakładów pracy – wychodząc
z założenia, że największym kapitałem firmy są ludzie - popieramy świadome budowanie przyjaznych miejsc pracy, które sprzyjają rozwojowi pracujących tam osób, a zarazem służą budowaniu efektywności i konkurencyjności firm
• Brakuje dobrych wzorców, w społeczeństwie wciąż zbyt mocno zakorzenione są stereotypy na temat zachowań pracodawców i ról zawodowych poszczególnych płci – chcemy promować firmy aktywne i odpowiedzialne społecznie, które będą dobrym przykładem dla innych
• Wychodząc naprzeciw współczesnym problemom, jakimi są niskie wskaźniki demograficzne, malejące zasoby pracy, narastające zjawisko stresu w pracy – chcemy promować dobre praktyki stosowane przez firmy w zakresie rozwiązań pozwalających na godzenie obowiązków zawodowych z rodzinnymi
Laureaci Konkursu
Więcej informacji:
Małopolski Związek Pracodawców
ul. Kościuszki 43, 30-114 Kraków
tel./faks (012) 2940603. 4215999
oraz na stronie www.pracujacyrodzice.pl