Opinia Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych w sprawie zakresu i kierunków nowelizacji ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych.

Opinia Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych w sprawie zakresu i kierunków nowelizacji ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych.

1. Problem podwójnego liczenia członków organizacji przy określaniu
reprezentatywności.
Dla wykluczenia powyższego problemu należy przyjąć zasadę, zgodnie z którą
pracodawcy należący do związków (branżowych, regionalnych) zostają
zaliczeni na poczet organizacji ww. związków (branżowych, regionalnych).
Firmy będące indywidualnymi członkami organizacji pracodawców
weryfikowanej pod względem reprezentatywności są zaliczane na podstawie
stosownych oświadczeń związanych z weryfikacją reprezentatywności.
Związki (branżowe, regionalne) oraz indywidualni członkowie mogą
zadeklarować na użytek weryfikacji reprezentatywności tylko jedną
organizację, której są członkiem.
Ponadto opowiadamy się za tym, aby sąd stwierdzał reprezentatywność.

2. Kryteria reprezentatywności organizacji.
Z uwagi na niski i spadający poziom uzwiązkowienia po obu stronach
stosunku pracy opowiadamy się za utrzymaniem dotychczas określonego w
ustawie poziomu kryterium ilościowego wynoszącego 300 tys. pracowników.
Z powodów ww. uważamy, że poziom ten w żadnym wypadku nie powinien zostać
podniesiony powyżej 400 tys. pracowników.
Ponadto uważamy, że w ustawie nie należy wymieniać z nazwy żadnej
organizacji związkowej ani organizacji pracodawców.

3. Kryteria reprezentatywności stron w układzie parytetowym.
Na podstawie doświadczeń wynikających z dotychczasowego funkcjonowania
ustawy uważamy za uzasadnione, aby strony dysponowały w Trójstronnej
Komisji równą liczbą przedstawicieli.

4. Przeniesienie ustalonych kryteriów reprezentatywności stron na inne
instytucje.
Opowiadamy się za przeniesieniem zasady przyjętej w pkt 3, za wyjątkiem:
Rady Nadzorczej Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i
przyszłego organu nadzorującego Fundusz Wypadkowy.
W ww. organach pracodawcy powinni być reprezentowani w 2/3 ze względu na
fakt, że fundusze te są tworzone ze składek opłacanych wyłącznie przez
pracodawców.

5. Udział w pracach Trójstronnej Komisji z głosem doradczym innych
organizacji (instytucji) niż obecnie wymienione w ustawie.
Uważamy, że zapis art. 7 ust. 5 obecnie obowiązującej ustawy jest w tej
kwestii poprawny i nie wymaga zmian.
Ponadto podtrzymujemy zgłoszony na posiedzeniu w dniu 29 sierpnia 2002r.
wniosek (w załączeniu) dotyczący zawarcia w ustawie zapisu o dopuszczeniu
organizacji reprezentatywnych w rozumieniu ustawy do udziału w
postępowaniu o ustalenie reprezentatywności na prawach uczestnika, a także
zmianę art. 17/1 pkt 2 rządowego projektu ustawy nowelizującej ustawę o
Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego przekazaną do Zespołu w dniu 12 września
2002r.

Poprawka do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Trójstronnej
Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu
społecznego



W art. 8,
w ust. 1 po kropce dodaje się zdanie: "Reprezentatywne organizacje
związkowe mogą brać udział w postępowaniu na prawach uczestnika.";
w ust. 2 po kropce dodaje się zdanie:
"Reprezentatywne organizacje pracodawców mogą brać udział w postępowaniu
na prawach uczestnika."



Uzasadnienie

Dotychczasowe rozwiązanie, nieprecyzyjne w tym zakresie może powodować
sytuację w której sąd rozstrzygać będzie sprawę jedynie na podstawie
oświadczenia zarządu organizacji związkowej lub organizacji pracodawców,
bez potrzeby głębszej jej analizy, uwzględniającej stan faktyczny
( precedens w tym zakresie już istnieje).
Proponowane rozwiązanie zmierza do zapewnienia właściwej weryfikacji
członków Komisji przez sąd, a jednocześnie nie będzie miało wpływu na
sprawność postępowania sądowego.