Nowy Kodeks Handlowy. PKPP przekazała projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych Koordynator Rządowego Programu "Przedsiębiorczoś-Rozwój-Praca, minister Małgorzacie Okońskiej-Zarembie.

Nowy Kodeks Handlowy. PKPP przekazała projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych Koordynator Rządowego Programu "Przedsiębiorczoś-Rozwój-Praca, minister Małgorzacie Okońskiej-Zarembie.

Przedsiębiorcy i eksperci przygotowali projekt nowelizacji Kodeksu Spółek
Handlowych zawierający ponad 70 zmian. Projekt ustawy zostanie przekazany
22 lipca Małgorzacie Okońskiej-Zarembie, Koordynatorowi Rządowego Programu
"Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca", a następnie jako rządowy projekt
nowelizacji Ksh, zostanie włączony do prac Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej,
która zajmuje się ustawami przygotowanymi przez rząd.

Od roku obowiązuje nowy Kodeks Spółek Handlowych, jeden z najważniejszych
aktów prawnych, regulujących obrót gospodarczy.
Przedsiębiorcy, zrzeszeni w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
oraz eksperci ze środowisk nauki i firm doradczych uznali, że choć
założenia ogólne Kodeksu są odpowiednie i wprowadzają niezbędne dla
gospodarki wolnorynkowej mechanizmy prawne, to część z nich wymaga
dalszych zmian. Po roku funkcjonowania nowego Kodeksu, przedsiębiorcy
doceniają jego wartość, ale też wiedzą, co w Kodeksie blokuje ich
działalność gospodarczą lub podnosi koszty funkcjonowania firm. Praktyka
prawna, z kolei, pokazała, które przepisy powodują niejasności
interpretacyjne. Nowelizacja zmierza do uporządkowania przepisów Kodeksu,
likwidacji niejasności interpretacyjnych oraz uproszczenia niektórych
przepisów tak, by nie hamowały rozwoju przedsiębiorstw.

Pierwotną wersję projektu nowelizacji przygotowała PKPP. Aby projekt był
jak najpełniejszy, spójny i jasny, Konfederacja zaproponowała współpracę
przy nowelizacji wybitnym ekspertom prawa. W pracach nad nowelizacją
wzięli udział:

1)Jacek Ambroziak (Wierzbowski i Wspólnicy, kancelaria prawna
współpracująca z PricewaterhouseCoopers)
2)Dariusz Chrzanowski (Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych)
3)Prof. Andrzej Kidyba (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w
Lublinie)
4)prof. Wojciech Popiołek (Popiołek & Partnerzy)
5)Radosław Potrzeszcz (Uniwersytet Wrocławski)
6)dr Tomasz Siemiątkowski (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
7)prof. Stanisław Sołtysiński (Sołtysiński Kawecki & Ślęzak
Doradcy Prawni)
8)prof. Andrzej Szumański (C M S Cameron Mc Kenna)
9)prof. Andrzej Wiśniewski (Wiśniewski Kancelaria Prawnicza)

Efektem kilkumiesięcznych prac i wielu dyskusji jest projekt, który
dzisiaj przedstawiamy. Nowelizacja nie będzie w zasadzie wymuszać zmian w
zawartych już umowach czy statutach spółek.

Projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych przewiduje zmiany samego
Kodeksu oraz szereg dodatkowych zmian w ustawie o rachunkowości, ustawie o
Krajowym Rejestrze Sądowym oraz nieznaczne zmiany w Kodeksie postępowania
cywilnego i Prawie działalności gospodarczej tak, aby stworzyć spójny
system prawa handlowego.

Zmierzają one do modyfikacji tych regulacji, które budzą największe
kontrowersje wśród przedsiębiorców, takich jak przepisy o przymusowym
przekształceniu spółek cywilnych w spółki jawne, przepisy o przymusowym
wykupie akcjonariuszy mniejszościowych, czy wreszcie obowiązek
dostosowania minimalnej wartości udziałów w spółkach utworzonych przed
2001 r. do przepisów kodeksu. Regulacje te generowały w przedsiębiorstwach
spore koszty, zmuszając przedsiębiorców do spełnienia różnych formalnych
wymogów, nie mających większego uzasadnienia w rzeczywistości.
Jednym z najbardziej dokuczliwych przepisów Ksh był obowiązek
przekształcania spółki cywilnej, w spółkę jawną, w sytuacji kiedy roczne
obroty przedsiębiorstwa, w ciągu dwóch kolejnych lat, przekraczały wartość
400 tys. euro. Przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną oznaczało
między innymi wprowadzenie zasad księgowości handlowej oraz ponownej
rejestracji spółki. Było to równoznaczne ze znaczącym podniesieniem
kosztów obsługi prawnej, księgowej, etc. Problem ten został częściowo
rozwiązany przez nowelizację ustawy o rachunkowości, która przyjęła, iż
prowadzenie pełnej rachunkowości dotyczy firm osiągających obrót powyżej
800 tys. euro. Mimo to, przepisy Ksh zobowiązywały do przekształcenia, co
nadal wiązało się ze znacznymi kosztami. Prezentowana nowelizacja
likwiduje problem, wprowadzając zasadę 800 tys. euro, a tym samym -
uzgadniając Ksh z ustawą o rachunkowości. Procedury przekształceń, jakie
wprowadza nowelizacja będą prostsze i mniej kosztowne dla przedsiębiorców.

Nowe przepisy mają zliberalizować szereg przepisów dotyczących spółek.
Chodzi tu szczególnie o zmniejszenie ograniczeń dotyczących podziału
zysku, złagodzenie szczególnej formy czynności prawnych wspólnika spółki
jednoosobowej dokonywanych ze spółką oraz zniesienie zakazu dokonywania
przez zarząd spółki operacji finansowych, których zobowiązania
przekraczają kapitał spółki (art. 230). Szczególnie ten ostatni przepis
budził kontrowersje i wątpliwości wśród przedsiębiorców. Jeśli, na
przykład, zarząd spółki podejmował decyzje dotyczące zobowiązań
finansowych przedsiębiorstwa, przekraczających zarejestrowaną wartość
kapitału spółki, to na mocy obowiązujących przepisów Ksh, czynność ta była
nieważna. Ponieważ wielu przedsiębiorców nie znało tych nowych przepisów,
nie dokonywano także tzw. konwalidacji (uprawomocnienia faktycznego stanu)
w wyznaczonym na to terminie. Można więc było stwierdzić np. nieważność
umów kupna czy sprzedaży. Konsekwencje tego przepisu dotyczyły nie tylko
spółki, która nie znała owych przepisów, ale także kontrahentów.
Nowelizacja znosi zasadę nieważności wspomnianych decyzji i zobowiązań
spółki, przyjmującej zobowiązania i decyzje, przekraczające wartość
kapitału spółki. Zwiększa więc pewność obrotu gospodarczego.

Nowelizacja usunie niejasności, które istnieją w Kodeksie, a także między
jego przepisami, a regulacjami innych ustaw. Przykładem takiej
sprzeczności, którą usuwa nowelizacja, jest spółka w organizacji (de
facto jeszcze nie zarejestrowana), która zgodnie z przepisami KSH może
prowadzić działalność, a ustawa o KRS mówi, że żeby zacząć działalność
trzeba się najpierw zarejestrować.

Po wprowadzeniu nowelizacji tryb rozpoznawania sprawy gospodarczej przez
sądy powinien być krótszy, szczególnie w przypadku sądów rejestrowych,
badających wnioski rejestrowe spółek. Wynikać to będzie z przepisów
nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym doprecyzowujących
procedury rejestracji, co skutkować powinno szybszym podejmowaniem przez
sąd decyzji.

Wreszcie nowelizacja Ksh i innych ustaw dostosowuje niektóre z przepisów
Ksh do Dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących prawa spółek, w tym
zwłaszcza ochrony wierzycieli przy podziale spółki i nabywania akcji
własnych przez spółkę oraz do wymogów Międzynarodowych Standardów
Rachunkowości w zakresie operacji dotyczących akcji własnych.



Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
Warszawa, 22 lipca 2002 r.

Projekt nowelizacji: w dziale opinie prawne - prawo gospodarcze