Projekt ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, uporządkowanej likwidacji banków oraz o zmianie niektórych innych ustaw - opinia

W związku z przedłożeniem przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych projektu ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, uporządkowanej likwidacji banków oraz o zmianie niektórych innych ustaw (projekt z dnia 23 kwietnia 2013 r.), w imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan z niepokojem pragnę zasygnalizować Panu Rzecznikowi, że znacząca część rozwiązań przyjętych w projekcie w nadmiernym stopniu ingeruje w swobodę działalności gospodarczej prywatnych przedsiębiorców jakimi są banki jednocześnie ograniczając lub całkowicie wyłączając ich prawa, wolności czy gwarancje procesowe.

Projekt ten niestety wpisuje się w niepokojącą tendencję do znaczącego zwiększania kompetencji organów administracji publicznej, np. w celu zapewnienia stabilności runku finansowego, ochrony konkurencji, ochrony konsumentów oraz innych wartości, które to rzecz jasna wymagają ochrony, nie zważając jednocześnie na inne - również podlegające konstytucyjnej ochronie i stanowiące fundamenty demokratycznego państwa prawnego - dobra, jak chociażby swoboda działalności gospodarczej (art. 20 w zw. 22 Konstytucji RP), ochrona praw majątkowych (art. 64 Konstytucji RP), zasada dwuinstancyjności postępowania (art. 78 Konstytucji RP), zasada zamkniętego katalogu źródeł prawa (art. 87 Konstytucji RP), zasada, że rozporządzenie ma charakter wykonawczy i wydawane jest na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie (art. 92 Konstytucji RP), czy wreszcie prawo do sądu (art. 45 w zw. z art. 77 Konstytucji RP).

Przypominam również, że w dalszym ciągu procedowany jest projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który w założeniu miał na celu poprawę sytuacji przedsiębiorców i ich pewność prawną, a w praktyce zmierza do zwiększenia kompetencji Prezesa UOKIK, w zakresie kontroli, przeszukania i nakładania sankcji na przedsiębiorców i osoby zarządzające, nie zapewniając ani przedsiębiorcom, ani osobom zarządzającym odpowiednich gwarancji procesowych.

Podobnie, w projekcie ustawy o BFG przyjęto szereg rozwiązań, które dla przedsiębiorców są trudne do zaakceptowania. Jednocześnie pragnę zauważyć, że banki zrzeszone w Konfederacji Lewiatan co do zasady pozytywnie oceniły sam cel proponowanej regulacji jakim jest stworzenie kompleksowych ram prawnych i regulacji umożliwiających przeprowadzanie pozasądowej restrukturyzacji banków (bank resolution). Tak więc choć projekt, jako zmierzający do ochrony stabilności finansowej oraz interesów deponentów może mieć swoje uzasadnienie aksjologiczne, to jednocześnie nie może uszczuplać praw przedsiębiorców w stopniu wyższym, niż rzeczywiście koniecznym dla osiągnięcia planowanych celów. Stąd też, zwracam uwagę na najbardziej niepokojące propozycje, które znalazły się w projekcie.

Pełna treść opinii