Rezerwacja częstotliwości w multipleksie ósmym - opinia

Stanowisko Konfederacji Lewiatan w sprawie postępowania konsultacyjnego dotyczącego konkursu na rezerwację częstotliwości z zakresu 174-230 MHz wykorzystywanych w służbie radiokomunikacyjnej radiodyfuzyjnej, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną programów telewizyjnych w multipleksie ósmym.

W ramach postępowania, które rozpoczął Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej („UKE"), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji („KRRiT") podjęła, w dniu 24 czerwca 2014 r., uchwałę rozstrzygającą, że wszystkie częstotliwości objęte postępowaniem konkursowym powinny zostać przeznaczone wyłącznie dla programów telewizji publicznej, które mają, albo otrzymają w przyszłości koncesję od KRRiT.

W naszej opinii Prezes UKE wprowadzając te zapisy do Projektu Dokumentacji Konkursowej („Projekt") podtrzymuje stanowisko KRRiT i godzi się z nim, co stanowi nasz zdecydowany sprzeciw. Celem KRRiT powinno być takie zagospodarowanie MUX 8, które przyczyni się do sukcesu telewizji naziemnej. W naszej opinii sukces zapewni przede wszystkim atrakcyjna oferta programowa w najwyższej technologii HD.

Uważamy, że dla budowy wartościowej oferty naziemnej telewizji cyfrowej niezbędne jest przeznaczenie multipleksu na bezpłatne kanały HD nadawców komercyjnych, którzy w tej chwili oferują kanały must carry w ramach DVB-T. Oczekujemy, że takie właśnie warunki znajdą swoje miejsce w ostatecznej wersji Dokumentacji Konkursowej.

Nie istnieją bowiem żadne powody, dla których na wolnym rynku mediów wyłącznie TVP miałaby techniczne możliwości udostępnienia widzom naziemnej telewizji cyfrowej kanałów w jakości HD. W tej chwili już dwa flagowe kanały TVP, w przeciwieństwie do programów nadawców komercyjnych, są dostępne na multipleksie cyfrowym w jakości HD. Technologia HD jest obecnie, w praktyce, standardem rynkowym. Ograniczenie dostępu do programów w tej technologii przez UKE stanowi jawną dyskryminację nadawców komercyjnych, która z pewnością nie ma nic wspólnego z pluralizmem w mediach.

Ufamy, że dla dobra widzów i jakości oferty naziemnej telewizji cyfrowej UKE zmieni decyzję wskazującą jednoznacznie na promowanie nadawcy publicznego wobec nadawców komercyjnych w Polsce. UKE powinien ewidentnie stać na straży transparentności oferty i wspieraniu konkurencyjności co zresztą sam wskazuje w Projekcie.

W części 2.1. Rozdziału 4 tj.: Procedura i kryteria oceny ofert, UKE jako jedno z kryteriów oceny wartości oferty wskazuje właśnie konieczność tworzenia atrakcyjnej oferty pochodzącej od zróżnicowanych dostawców treści:

„(...) tworzenie warunków dla zapewnienia szerokiej oferty audiowizualnych usług medialnych, w tym programów telewizyjnych pochodzących od zróżnicowanych dostawców tej treści oraz tworzenie warunków do rozwoju tych usług na obszarze wykorzystywania częstotliwości.(...)"

To sformułowanie zdecydowanie kłóci się naszym zdaniem ze wskazaniem zawartym w punkcie 3.1.5)  Rozdziału 2 tj.: Warunki uczestnictwa w Konkursie:

" (...) podjęcie zobowiązania, że na audiowizualne składniki MUX8 składać się będą wyłącznie programy rozpowszechniane przez Telewizję Polską S.A., na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, (...) "

Bezpośrednim skutkiem wprowadzenia w życie rozwiązania zaproponowanego przez KRRiT będzie regulacyjne wymuszenie pozycji dominującej nadawcy państwowego, co spowoduje poważne zaburzenie konkurencji na rynku, zawężenie oferty programowej dla widza oraz zagrozi pluralizmowi na polskim rynku telewizyjnym.

Obecnie  programy TVP stanowią ponad jedną trzecią oferty naziemnej telewizji cyfrowej. Z chwilą realizacji zamierzeń KRRiT, nadawca państwowy mógłby emitować nawet 14 spośród 29 programów naziemnych, osiągając ponad 40-procentowy udział w rynku. Co więcej, realizacja tak sformułowanej uchwały KRRiT stanowi dodatkowy impuls do dalszej komercjalizacji działalności TVP, zarówno jeśli chodzi o ofertę programową, jak i politykę sprzedaży czasu reklamowego. Nie ulega wątpliwości, że również na rynku zakupów treści telewizyjnych Telewizja Polska S.A. uzyskałaby pozycję dominującą.

Konkurs dotyczący MUX8 jest niezwykle istotny dla ukształtowania rynku telewizyjnego w Polsce. Ustawodawca przesądził, że oferta pierwszych trzech multipleksów jest bezpłatna. Nadawca państwowy korzysta z podwójnych źródeł finansowania: abonamentu i reklamy. Nadawcy komercyjni utrzymują kanały naziemne wyłącznie z pieniędzy reklamowych. Nie jest jasne, jak potoczą się dalsze prace nad nowymi sposobami finansowania mediów państwowych ze środków publicznych, jednakże perspektywa zajęcia przez TVP S.A. pozycji dominującej na rynku, z jednoczesnym wprowadzeniem powszechnej obowiązkowej opłaty audiowizualnej od obywateli i przedsiębiorców to realne zagrożenie w sferze gospodarczej tj.  zakłócenie konkurencji i zasady równości podmiotów na rynku. 

Liczymy na pozytywne odniesienie się, przez Prezesa UKE do stanowiska Konfederacji Lewiatan.

Uważamy, że dla budowy wartościowej oferty naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce niezbędne jest przeznaczenie multipleksu na bezpłatne kanały HD nadawców komercyjnych, którzy w tej chwili oferują kanały must carry  w ramach DVB-T.

 

Konfederacja Lewiatan

Warszawa, 18 sierpnia 2014 r.