Zbieranie informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny

Stanowisko Konfederacji Lewiatan w sprawie Zalecenia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2014/13).

Wyżej wymienione zalecenie przedstawia propozycję zmian do rozporządzenia dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez EBC. Zalecenie wskazuje, że główną przyczyną propozycji zmian jest dążenie do uniknięcia konieczności składania przez jeden podmiot wielu raportów o tym samym zakresie do kilku organów wchodzących w skład Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego. W celu realizacji tego dążenia, proponuje się dodanie w treści rozporządzenia art. 4a, który uprawnia ESBC do przekazywania informacji uzyskanych zarówno od Państw Członkowskich jak i od podmiotów z sektora finansowego innym organom. W związku z propozycją dodania ww. artykułu, pragniemy zwrócić uwagę na następujące ryzyka:

1)    Ryzyko wynikające z braku zdefiniowania informacji, które są niezbędne w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego

2)    Ryzyko braku kontroli podmiotu od którego pochodzą informacje nad ich przekazywaniem innym podmiotom.

3)    Ryzyko przekazywania informacji:

a)    organom nadzoru z państw członkowskich innych niż państwo w którym dany podmiot ma siedzibę lub prowadzi działalność;

b)    podmiotom spoza Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego, w tym podmiotom zagranicznym.

 

Ad 1.

Do rozporządzenia wprowadza się pojęcie informacji statystycznych wykorzystywanych przez ESBC
i centralne banki krajowe w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego. Jednocześnie wprowadza się możliwość przekazywania tych informacji innym podmiotom (organom nadzoru z państw członkowskich innych niż państw w którym dany podmiot ma siedzibę lub prowadzi działalność, podmiotom spoza ESBC, w tym podmiotom zagranicznym). Brak zdefiniowania informacji statystycznych wykorzystywanych w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego w zestawieniu z tak zapisanymi w rozporządzeniu możliwościami ich wykorzystywania tworzy ryzyka, które nawet trudno jednoznacznie wskazać i ocenić ich skalę.

PROPOZYCJA:

Proponujemy wprowadzenie do rozporządzenia artykułu listującego informacje statystyczne, które ESBC uznaje za ważne z punktu widzenia nadzoru ostrożnościowego.

Ad. 2

Proponowane brzmienie art. 4a nie zapewnia kontroli podmiotu od którego pochodzą informacje nad
ich przekazywaniem innym podmiotom. Podmiot od którego pochodzą informacje nie będzie w żaden sposób informowany o fakcie przekazania informacji innym podmiotom, w tym podmiotom spoza Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego. Stanowi to zagrożenie dla poufności przekazywanych informacji odbierając podmiotom jakąkolwiek kontrolę nad przetwarzanymi informacjami.

PROPOZYCJA:

Proponujemy  wprowadzenie obowiązku informowania podmiotu od którego pochodzą informacje o fakcie przekazania informacji, ich zakresie oraz podmiocie do którego informację są przekazywane.

Ad. 3

a)    art. 4a przyznaje ESBC uprawnienie do przekazywania informacji organom nadzoru i bankom centralnym wszystkich państw członkowskich, w tym państw członkowskich innych niż państwo w którym dany podmiot ma siedzibę lub prowadzi działalność. Naszym zdaniem takie rozszerzenie uprawnień ESBC jest nieuzasadnione z punktu widzenia harmonizacji nadzoru finansowego w UE i znacznie wykracza poza cel ESBC określony w art. 3-5 Statutu ESBC i EBC.

PROPOZYCJA:

Proponujemy wyłączenie organów nadzoru i banków centralnych państw członkowskich w których podmiot nadzorowany nie ma siedziby ani nie prowadzi działalności z grona podmiotów uprawnionych do otrzymywania informacji.

b)    art. 4a stanowi, że „Dalsze przekazywanie tych informacji w późniejszym czasie jest możliwe wyłącznie za wyraźną zgodą członka ESBC, który zebrał takie poufne informacje statystyczne"

Postanowienie to może być interpretowane w ten sposób, że uprawnia ESBC do przekazania informacji do podmiotów innych niż wyraźnie wskazane wcześniej w tym przepisie, czyli do nieokreślonego grona podmiotów, także do podmiotów spoza Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego, w tym podmiotów zagranicznych. Przekazanie takie wymaga wprawdzie „zgody członka ESBC, który zebrał poufne informacje statystyczne", jednak należy zauważyć, że  takie określenie podmiotu uprawnionego do wyrażenia zgody jest nieprecyzyjne. Biorąc pod uwagę brzmienie art. 2 ust. 1 zmienianego rozporządzenia, za „członka ESBC, który zebrał poufne informacje statystyczne" będzie mógł być każdorazowo uznany EBC o ile informacje do niego trafią.

PROPOZYCJA:

Proponujemy rezygnacje z ww. zapisu jako kreującego zbyt daleko idące uprawnienie ESBC, względnie o doprecyzowanie podmiotu „który zebrał takie poufne informacje statystyczne."

 

Konfederacja Lewiatan,

Warszawa, 11 sierpnia 2014 r.