Poparcie projektu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i instytucjach dialogu społecznego

W odpowiedzi na pismo numer DDP-1.07.18.2015.MKG.2 z dnia 7 kwietnia 2015 r. uprzejmie informuję, że Konfederacja Lewiatan popiera przyjęcie i dalsze procedowanie projektu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i instytucjach dialogu społecznego w kształcie przesłanym do konsultacji przy wyżej wymienionym piśmie.

Niemniej w ocenie Konfederacji Lewiatan doprecyzowania wymagają zapisy Art. 24 określającego kryteria reprezentatywności organizacji pracodawców. Proponujemy aby treść artykułu była następująca (zmiany oznaczono na czerwono; wstawienia podkreślono, usunięcia przekreślono):

„Art. 24. 1. Stronę pracodawców w Radzie reprezentują przedstawiciele reprezentatywnych organizacji pracodawców, z zastrzeżeniem ust. 5

2. Za reprezentatywne uznaje się ogólnokrajowe organizacje pracodawców o charakterze ponadbranżowym, funkcjonujące wyłącznie na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców lub ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle, spełniające łącznie następujące kryteria:

1) zrzeszają pracodawców zatrudniających łącznie, z zastrzeżeniem ust. 3, co najmniej 300 000 pracowników, w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy,

2) zrzeszają pracodawców prowadzących podstawowy rodzaj działalności gospodarczej w co najmniej połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której mowa w przepisach o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4,

3) posiadają wśród członków regionalne organizacje pracodawców o charakterze ponadbranżowym, mające siedziby w co najmniej połowie województw.

3. Przy ustalaniu kryterium liczebności, o którym mowa w ust. 2 pkt 1:

1) w przypadku pracodawcy prowadzącego działalność w zakresie jednej sekcji PKD wszyscy pracownicy przyporządkowywani są do tej sekcji. W przypadku pracodawcy prowadzącego działalność w więcej niż jednej sekcji PKD wszyscy zatrudnieni pracownicy zostają przyporządkowani do sekcji obejmującej podstawowy rodzaj działalności danego podmiotu; oraz

2) uwzględnia się nie więcej niż 100 000 pracowników w danej sekcji PKD.

4. Przy ustalaniu liczby sekcji, o których mowa w ust. 2 pkt 2, uwzględnia się sekcje obejmujące co najmniej 3000 pracowników.

5. Stronę pracodawców w Radzie reprezentują również przedstawiciele reprezentatywnego Związku Rzemiosła Polskiego działającego na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle.

6. Do stwierdzenia reprezentatywności Związku Rzemiosła Polskiego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące reprezentatywności organizacji pracodawców.

7. Strona pracodawców może zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, przedstawicieli innych niż reprezentatywne organizacji pracodawców oraz innych organizacji społecznych i zawodowych."

Zmiany te są potrzebne dla zapewnienia odpowiedniej precyzyjności przepisów, które były modyfikowane podczas spotkania w Dobieszkowie, na którym ostatecznie ustalono treść projektu.

Wynegocjowany projekt ustawy w ocenie Konfederacji Lewiatan gwarantuje równość stron dialogu społecznego oraz większą podmiotowość partnerów społecznych. Zinstytucjonalizowany dialog społeczny jest obecnie pilnie potrzebny dla stworzenia warunków stabilnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego, który nie powoduje narastania napięć i nie generuje zbędnych kwestii społecznych. Ponadto udział partnerów społecznych w procesie tworzenia regulacji może być czynnikiem pozytywnie wpływającym na jakość stanowionego prawa, a tym samym na większą efektywności polityki społeczno-gospodarczej państwa. Dzięki szybkiej ścieżce legislacyjnej przedmiotowego projektu ustawy, będziemy mogli wkrótce efektywnie wykorzystać szanse jakie stwarza dialog społeczny dla rozwoju Polski.