Głos ws. ustawy o cudzoziemcach
2017-01-13
Konfederacja Lewiatan oraz Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland, ABSL) w liście do Sebastiana Chwałka, Podsekretarza Stanu w MSWiA odnieśli się do projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, wdrażającej postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/66/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa. Poniżej treść listu.
Pan
Sebastian Chwałek
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
Szanowny Panie Ministrze,
w nawiązaniu do trwających prac na projektem ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, wdrażającej postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/66/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa (Dz. Urz. UE L 157 z 27.05.2014 r. str. 1 - 21) (dalej dyrektywa 2014/66/UE) w imieniu Konfederacji Lewiatan oraz Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland, ABSL) pragniemy odnieść się do kilku wątków prowadzonej dyskusji.
Projekt ustawy zasadniczo dotyczy wdrożenia postanowień dyrektywy 2014/66/UE. Przyjęcie dyrektywy stanowi istotny element w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy przy jednoczesnym wspieraniu inwestycji w całej Unii. Przenoszenie pracowników wewnątrz przedsiębiorstw przyczynia się do rozwoju nowych umiejętności, wzrostu innowacyjności oraz zwiększania możliwości ekonomicznych jednostek przyjmujących. Tym samym skuteczne wdrożenie zasad wyrażonych w dyrektywie będzie miało zasadnicze znaczenie dla rozwoju i konkurencyjności polskiej gospodarki.
W związku z powyższym przyjmowane dla potrzeb wdrożenia dyrektywy instytucje krajowe powinny w jak największym stopniu uwzględniać cele stawiane przed dyrektywą, zarówno w zakresie tworzonych nowych definicji, jak i procedur przyjmowania, czy zezwoleń.
Mając na uwadze prezentowane przez poszczególne resorty, jak i partnerów społecznych stanowiska, pragniemy zwrócić uwagę na następujące elementy wdrożenia dyrektywy 2014/66/UE:
- projekt ustawy wprowadza nowe definicje dotyczące „grupy przedsiębiorstw", „jednostki przyjmującej" czy „pracownika kadry kierowniczej", „specjalisty"; w naszej opinii konstruowanie tych definicji w polskim ustawodawstwie powinno w najszerszy możliwy sposób uwzględniać wytyczne zawarte w dyrektywie 2014/66/UE.
- dyrektywa 2014/66/UE przewiduje możliwość ustanowienia procedur uproszczonych w stosunku do jednostek, przedsiębiorstw lub grup przedsiębiorstw, które zostały do tego celu uznane przez państwa członkowskie zgodnie z ich przepisami krajowymi (art. 11 ust. 6 i 7). Należy uznać za wskazane skorzystanie z tej możliwości w ramach transpozycji dyrektywy do prawa krajowego. Projekt ustawy niestety nie uwzględnia tego elementu dyrektywy.
- kryterium stażu - dyrektywa 2014/66/UE stanowi, iż pracownik przenoszony powinien bezpośrednio przed przeniesieniem być zatrudniony w ramach tej samej grupy przedsiębiorstw przez nieprzerwany okres wynoszący od co najmniej 3 miesięcy do 12 miesięcy - w przypadku pracowników kadry kierowniczej i specjalistów. W projekcie ustawy proponuje się natomiast okres - 12 miesięcy - w przypadku pracowników kadry kierowniczej i specjalistów (art. 139a ust. 1 lit c). Wymóg dla kadry kierowniczej i specjalistów posiadania wcześniejszego okresu zatrudnienia w wymiarze 12 miesięcy uważamy za zbyt restrykcyjny. W wielu przypadkach przeniesienie pracowników wykwalifikowanych staje się konieczne w ciągu pierwszego roku zatrudnienia. Powyższe wiąże się z często zmieniającymi się uwarunkowaniami prowadzonej działalności, jak i faktem, iż mamy do czynienia z pracownikami o szczególnym statusie, umiejętnościach.
Ponadto opowiadamy się za utrzymaniem w projekcie ustawy proponowanego w art. 114a ustawy o cudzoziemcach nowego rodzaju zezwolenia na pobyt czasowy i pracę dla cudzoziemców posiadających kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania danej pracy, pożądane dla polskiej gospodarki. Do udzielenia tego zezwolenia ma nie być wymagane przeprowadzanie tzw. testu rynku pracy. Rozwiązanie to będzie stanowiło istotne ułatwienie uzyskania zezwolenia na pobyt czasowy i pracę przez cudzoziemców o potrzebnych kwalifikacjach, wpisując się w działania stanowiące o konkurencyjności polskiego rynku pracy i gospodarki.