Uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
2014-06-15
Przedstawiamy wątpliwości i obawy po stronie przedsiębiorców, które są związane z zaproponowanymi w projekcie ustawy zmianami, w zakresie odnoszącym się do działalności biur informacji gospodarczej.
Wspomniany projekt wprowadza zasadę, wedle której w razie nieuiszczenia grzywny lub należności sądowych (a także alimentów lub opłat określonych w przepisach dotyczących wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej) w terminie sąd, organ wierzyciela w świetle przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów lub jednostka organizacyjna wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, zobowiązany będzie do przekazania informacji o tego rodzaju zaległościach do wszystkich funkcjonujących w Polsce biur informacji gospodarczej. Zgodnie z tym projektem biura informacji gospodarczej będą obowiązane do zawiadomienia Ministra Gospodarki o adresie, na który sądy będą przekazywać informacje gospodarcze. Wykaz adresów będzie dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki. Intencję wprowadzenia omawianych zmian, kierunkowo należy ocenić jak najbardziej pozytywnie. Tym nie mniej założenia przyjęte w zakresie sposobu realizacji obowiązku przekazywania do biur informacji gospodarczej, informacji o nieuiszczonych grzywnach lub należnościach sądowych budzą uzasadnione obawy.
Po pierwsze, z przedmiotowego projektu wynika, że przekazywanie (oraz aktualizowanie) informacji gospodarczych byłoby realizowane poprzez wysyłkę korespondencji pocztą tradycyjną (na adresy wskazane przez BIG). Wolumen informacji oraz liczba sądów i innych urzędów administracji publicznej, które będą zobowiązane do ich przekazywania oraz aktualizowania w terminach wskazanych ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji projektowanych przepisów.
Co więcej, zgodnie z omawianym projektem zniesiony zostanie obowiązek zawierania przez sądy oraz inne organy administracji publicznej (organy wierzyciela w świetle przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej) umów o udostępnianie informacji gospodarczych. Należy podkreślić, że obecnie informacje gospodarcze są przekazywane w drodze teletransmisji, z wykorzystaniem rozwiązań technicznych wskazanych w regulaminach zarządzania danymi przyjętymi przez poszczególne biura. Ponadto w oparciu o umowy o udostępnianie informacji gospodarczych nadawane są uprawnienia dostępowe do systemów służących do przetwarzania informacji gospodarczych. Umowy te określają wzajemne prawa i obowiązki stron - zarówno biura jak i wierzyciela - związane przede wszystkim z doprecyzowaniem obowiązków ustawowych i służące realizacji zasady prawdziwości i aktualności informacji gospodarczych gromadzonych w biurach. Ma to olbrzymie znaczenie dla szczelności systemu wymiany informacji gospodarczych, gdyż tylko prawdziwe i aktualne informacje mogą służyć realizacji podstawowego celu ustawy jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego poprzez dostęp do informacji służących ocenie wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta. W naszej ocenie, tylko taki sposób wymiany informacji gospodarczych gwarantuje zachowanie jakości danych przekazywanych do BIG przez wierzycieli, a ponadto pozwala wierzycielom i biurom na bieżącą aktualizację przekazanych informacji o niespłaconych zobowiązaniach (np. w przypadku całkowitej lub częściowej spłaty długu).
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Konfederacji Lewiatan, w celu zapewnienia możliwości wykonywania przepisów, niezbędne wydaje się wprowadzenie zmian, które zapobiegną sytuacji, w której przepisy w obecnym kształcie okażą się martwe lub będą generować niepotrzebne koszty, po stronie przedsiębiorców, a także ryzyko odpowiedzialności karnej, odszkodowawczej lub pracowniczej po stronie sądów, organów wierzyciela, jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej lub biur informacji gospodarczej, związanej z obowiązkiem przekazywania i ujawniania przedmiotowych informacji gospodarczych oraz ich aktualizacji. W naszej ocenie, z projektowanych przepisów powinno jasno wynikać, że przekazywanie danych odbywa się na zasadzie teletransmisji, zaś sądy i inne organy, podobnie jak obecnie wszyscy wierzyciele, powinni być obowiązani do zawarcia umów z biurami informacji gospodarczej.