Prace nad projektem ustawy o uproszczeniu procedur administracyjnych

Treść pisma wysłanego do Mariusza Haładyja, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki.

Konfederacja Lewiatan przedstawia stanowisko w ramach konsultowanej inicjatywy Ministerstwa Gospodarki dotyczącej wstępnych propozycji w ramach prac nad projektem ustawy o uproszczeniu procedur administracyjnych.

Poniższe propozycje będą skupiały się przede wszystkim na:

1)      kwestiach będących barierami w procesie inwestycyjnym, a więc z zakresu prawa budowlanego, prawa geodezyjnego oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego;

2)      sprawach dotyczących elektronicznych ułatwień w zakresie postępowań sądowych i administracyjnych m. in. ułatwienie dostępu do elektronicznych pełnych odpisów z KRS (nie tylko aktualnych, jak obecnie), spraw związanych z wnoszeniem opłat.

 

I. Ułatwienia w prawie budowlanym, geodezyjnym, planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

· Zmiana prawa budowlanego w zakresie umożliwienia prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego
w formie elektronicznej

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz. U. 120/2003, poz. 1134) określa wzór książki obiektu budowlanego, oraz sposób jej prowadzenia. Postulujemy umożliwienie zastąpienia formy tradycyjnej, formą elektroniczną z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań w zakresie obiegu i archiwizacji dokumentów, podpisów elektronicznych, repozytoriów dokumentów i aplikacji (elektronicznych książek) agregujących dane w zakresie działań na obiektach budowlanych.

Prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego w tradycyjnej formie, a wynikające z  art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 - Prawo Budowlane, w przypadku obiektów budowlanych takich jak sieci telekomunikacyjne, które są obiektami rozległymi, na których w trybie ciągłym realizowane są prace inwestycyjne, modernizacyjne i obowiązkowe przeglądy, jest czasochłonne i pociąga znaczące koszty, wpływając również na czas realizacji inwestycji.

Duża ilość zdarzeń i konieczność częstej aktualizacji wpisów, wielkość obiektów (ilości elementów i ich rozległość), która wymusza realizację przeglądów w trybie ciągłym w połączeniu z aktualnym brakiem możliwości bezpośredniego wykorzystania elektronicznych rozwiązań systemowych, sprawia że proces nie jest w pełni efektywny.

Umożliwienie i określenie warunków realizacji książki obiektu budowlanego w formie elektronicznej pozwoliłoby przedsiębiorcom na sprawniejszą i lepszą realizację nowoczesnych inwestycji, co jest istotne w świetle wyzwań i zobowiązań wynikających z prawa UE.

·  Digitalizacja map - praca ośrodków geodezyjnych w oparciu o mapy cyfrowe

W zakresie prawa geodezyjnego należałoby dążyć do rezygnacji z map tradycyjnych papierowych w miejsce ich digitalizacji. Jedyną  mapą, która powinna zostać w wersji papierowej, powinna być mapa zasadnicza używana w ośrodku geodezyjnym. Pozostałe mapy powinny być w postaci elektronicznej (format pdf, jpg lub inny dedykowany program), co zagwarantuje możliwość ich szybkiego przesłania drogą elektroniczną do podmiotów zainteresowanych. Praca ośrodków geodezyjnych w oparciu o mapy cyfrowe usprawni proces inwestycyjny, zmniejszając zarówno koszty działania administracji, jak również ograniczy koszty inwestorów.

·  Elektroniczny obieg dokumentów z zakresu prawa budowlanego

Ponadto korzystne byłoby stworzenie możliwości elektronicznego obiegu dokumentów, w tym możliwość przesyłania wniosków z zakresu prawa budowlanego elektronicznie, przy użyciu podpisu kwalifikowanego (skany dokumentów + wersje cyfrowe), a dostarczanie oryginałów, jeśli są wymagane w terminie późniejszym lub pocztą przed wydaniem decyzji.  

 

II. Ułatwienia w zakresie postępowań sądowych i administracyjnych

·  Zmiany ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym w art. 4 ust 4aa nadaje wydrukom z portalu internetowego KRS moc równą mocy urzędowej.

Pobrać i wydrukować można tylko „KRS odpis aktualny", nie zaś „KRS odpis pełny" (ten drugi zawiera pełną historię wpisów i można go pobrać za opłatą, w formie fizycznej w sądzie). Jeżeli postępowanie sądowe trwa długo i w międzyczasie zmienił się zarząd udzielający pełnomocnictwa, nazwa spółki, czy jej forma prawna, a pełnomocnik jest nadal ten sam, może zajść potrzeba przedłożenia nowej wersji KRS w formie odpisu pełnego, celem wykazania poprawności udzielenia pełnomocnictwa w dacie jego wystawienia. W takiej sytuacji ułatwieniem byłoby, aby do pobrania i wydrukowania z portalu internetowego KRS był możliwy bezpłatnie „KRS odpis pełny".

W postępowaniach administracyjnych nie jest wymagane przedkładanie oryginałów/poświadczonych za zgodność KRS-ów. Zezwala na to art. 220 § 1 pkt 2 lit b) kpa:

„Art. 220. § 1. Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli: (...)

2)   możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie: (...)

      b)  rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,"

Analogiczną zasadę należy zastosować w postępowaniach sądowych, przy czym aby ona była w pełni skuteczna, w portalu KRS powinien być powszechnie i bezpłatnie dostępny również „KRS odpis pełny", aby sąd mógł się z nim zapoznać. Do tego konieczna jest m.in. nowelizacja przepisów regulujących postępowania sądowe (KPC, PPSA) oraz ustawy o KRS.

·  „Terytorialność" wnoszenia opłat

Zgodnie z art. 12 ustawy z 2012 r. o opłatach skarbowych, opłata skarbowa od pełnomocnictwa powinna być uiszczana w miejscu składania dokumentu, czyli co do zasady w sprawie sądowej/administracyjnej - w urzędzie gminy (w Warszawie - dzielnicy), w której ma siedzibę sąd lub organ administracji. W samej Warszawie daje to już kilka różnych urzędów, co powoduje konieczność dopilnowania dołączenia właściwej „terytorialnie" opłaty do pełnomocnictwa w danej sprawie. Uproszczeniem byłoby uiszczanie opłaty na jeden wspólny rachunek w skali kraju. Obecne przepisy prowadzą do wielu niejasnych sytuacji.

·  Sposoby wnoszenia opłat

Przed sądem powszechnymi i SN ma zastosowanie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia
31 stycznia 2006 r. w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych i dopuszcza
ono formę przelewu/wpłaty w kasie/znaczka sądowego:

„§ 2. 1. (1) Opłaty sądowe w sprawach cywilnych uiszcza się w formie bezgotówkowej na rachunek bieżący dochodów właściwego sądu albo w formie wpłaty gotówkowej, bezpośrednio w kasie sądu lub w formie znaków o odpowiedniej wartości wykonanych według ustalonego wzoru, zwanych dalej "znakami opłaty sądowej"."

W znaczkach można uiścić opłatę max. 1.500 zł (§ 5 rozporządzenia). 

Przed sądami administracyjnymi ma zastosowanie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi i wymaga ono wpłaty w kasie/przelewu (nie zezwala na znaczki):

„§ 5. 1. Przy uiszczaniu wpisu - zarówno gotówką do kasy właściwego sądu administracyjnego, jak i na rachunek bankowy tego sądu - należy wskazać tytuł wpłaty, rodzaj pisma, od którego wpis jest uiszczany, oraz sygnaturę akt sądowych."

Zasadne jest więc dopuszczenie opłaty w formie znaczka, analogicznie jak w sprawach cywilnych, tym bardziej, iż kwestia sposobu wnoszenia opłaty staje się często przedmiotem orzekania przez sądy.

Z uwagi na istotność możliwych zmian regulacji dla bieżącej działalności m. in. przedsiębiorców telekomunikacyjnych, Konfederacja Lewiatan zgłasza akces do dalszych prac nad przedmiotową inicjatywą.

 

Henryka Bochniarz

Prezydent Konfederacji Lewiatan