Pytania dot. Ustawy o Rewitalizacji

W związku ze skierowaniem przez Rząd RP do konsultacji publicznych projektu Ustawy o Rewitalizacji (projekt z 22 kwietnia 2015 r.), chcielibyśmy, na prośbę firm członkowskich Konfederacji Lewiatan,  uzyskać odpowiedzi na następujące pytania związane z projektem tej Ustawy.

                    I.            Dotowanie działań rewitalizacyjnych

·         Art. 32 projektu ustawy wprowadza szczególną podstawę do udzielenia przez gminę dotacji na rzecz właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości, która służyć ma pokryciu (w wysokości do 50%) kosztów robót budowlanych dotyczących części wspólnych nieruchomości mieszkaniowych lub kosztów prac konserwatorskich i restauratorskich (w rozumieniu art. 3 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).

·         W uzasadnieniu przedstawionym przez ustawodawcę, rozwiązanie to ma stanowić odpowiedź na formułowane przez samorządy oczekiwania dotyczące rozszerzenia mechanizmu wsparcia poprzez dotację kierowaną nie tylko wobec nieruchomości znajdujących się w rejestrze zabytków, lecz także „innej wartościowej tkanki budowlanej".

·         Czy przy założeniu, że jednym z elementów działań rewitalizacyjnych prowadzonych przez gminę na jej obszarze będzie rewitalizacja budownictwa jednorodzinnego, ustawa dopuszcza możliwość przyznawania dotacji właścicielom tych nieruchomości?

·         Jak ustawodawca interpretuje termin „inna wartościowa tkanka budowlana"?

 

                  II.            Finansowanie działań rewitalizacyjnych

·         Projekt ustawy sankcjonuje obecną praktykę finansowania działań rewitalizacyjnych w przeważającej części z budżetów miast, z pomocniczym wykorzystaniem środków UE.

·         Czy ustawodawca ma zamiar uruchomić dodatkowe instrumenty finansowe (np. preferencyjne linie kredytowe) dla właścicieli nieruchomości, którzy chcą podjąć działania rewitalizacyjne, ale ze względu na np. trudną sytuację finansową gminy nie mogą liczyć na uzyskanie dotacji?

 

                III.            Sankcje

·         Art. 34 projektu ustawy wprowadza narzędzie fiskalne znajdujące zastosowanie na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji (SSR), polegające na zwiększeniu stawki podatku od nieruchomości, które mimo przeznaczenia w planie miejscowym pod zabudowę, nie zostały zabudowane
w terminie 4 lat od dnia wejścia w życie planu.

·         Dlaczego ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie podobnych narzędzi fiskalnych dla nieruchomości zabudowanych objętych uchwałą o SSR?


Będziemy zobowiązani za otrzymanie odpowiedzi na przedstawione pytania. Jednocześnie deklarujemy wolę udziału w  kolejnych etapach konsultacji projektu ustawy.