Projekt założeń do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim - uwagi

W nawiązaniu do konsultacji społecznych projektu założeń do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim (dalej: Projekt) Konfederacja Lewiatan wyraża pozytywną opinię do zaproponowanych regulacji, przekazując jednocześnie poniższe uwagi do przedmiotowego projektu.

1.       W Projekcie proponuje się, aby wprowadzić zapis dotyczący charakteru obowiązkowych informacji podawanych w reklamach kredytu konsumenckiego zawierających dane liczbowe dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego. Miałyby być podawane w sposób „widoczny, czytelny i słyszalny".
Z uwagi na ostatni wymóg oznaczałoby, że informacje te musiałyby być czytane przez lektora. Tymczasem Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE w sprawie umów o kredyt konsumencki, której przepisy transponowane są w przedmiotowym projekcie, nie wprowadza kryterium „słyszalności". Postulujemy więc, aby zrezygnować z zapisu w części wprowadzającej ten wymóg jako wychodzący poza dyrektywę.

2.       Oceniamy pozytywnie propozycję, aby w reklamach niezawierających informacji liczbowych o kosztach kredytu wprowadzić obowiązek prezentowania rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO).  Należy jednak poddać pod rozwagę, aby przy liczeniu RRSO dla reklam typu „pożyczki za darmo" uwzględniane były opłaty za tzw. rolowanie, czyli przedłużenie terminu spłaty za kwotę zbliżoną lub wyższą od pierwotnej opłaty (dla takiego samego okresu), przy czym przedłużenie nie musi być na ten sam okres na jaki wzięto pożyczkę. W przeciwnym wypadku RRSO będzie równe zeru.

3.       Nowe regulacje będą wymagały od przedsiębiorców zmian we wzorcach umownych oraz w systemach informatycznych, dlatego też wydaje się konieczne wydłużenie przewidzianego w Projekcie vacatio legis. Proponujemy, aby wyniósł on 3 miesiące od dnia ogłoszenia ustawy.