Uwagi do ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości

W nawiązaniu do konsultacji społecznych projektu z dnia 30 września 2014 r. ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, przekazujemy uwagi Konfederacji Lewiatan.

 

Lp.

Artykuł z ustawy

Zmieniany artykuł
z ustawy o rachunkowości

Obecna treść artykułu

Proponowana treść artykułu

Uzasadnienie do propozycji zmiany

1

Art.1 pkt. 1, ppkt. a)

Art.3 ust. 1. pkt 49

Wprowadzenie definicji jednostki zainteresowania publicznego.

Proponujemy nie wprowadzać tej definicji do ustawy.

 

Proponujemy, aby definicja jednostki zainteresowania publicznego, znajdowała się
w jednym miejscu tj. w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie.

Zdając sobie sprawę z odmienności regulowanych obszarów
i odmiennych adresatów obu ustaw uważamy, że definicja JZP powinna być jedna.

2

Art.1 pkt. 1. ppkt. d)

Art.3 ust. 6

Jednostka, która za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyła (…)

Jednostka mała, o której mowa w ust 1c i 1d (…)

Różnicowanie kryteriów dla jednostek sporządzających uproszczone sprawozdania finansowe (tzw. małe jednostki) oraz jednostek zwolnionych
z rachunkowości leasingu nie wydaje się uzasadnione i może powodować nieporozumienia
w praktyce.

3

Art.1 pkt. 7

Art. 28b

Jednostka, z wyłączeniem jednostki mikro, która za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyła (…) 

Jednostka mała, o której mowa w art. 3 ust 1c i 1d (…)

Różnicowanie kryteriów dla jednostek sporządzających uproszczone sprawozdania finansowe (małe) oraz jednostek zwolnionych ze stosowania rozporządzenia
o instrumentach finansowych nie wydaje się uzasadnione i może powodować nieporozumienia
w praktyce.

4

Art.1 pkt. 10.

Art. 37 ust 10

Jednostka, która za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyła (…) 

Jednostka mała, o której mowa
w art. 3 ust 1c i 1d (…)

Różnicowanie kryteriów dla jednostek sporządzających uproszczone sprawozdania finansowe (małe) oraz jednostek zwolnionych
z rachunkowości w zakresie podatku odroczonego nie wydaje się uzasadnione i może powodować nieporozumienia
w praktyce.

5

Art.1 pkt. 24 ppkt. c)

Art. 56 ust. 2 pkt 1 i 2

1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% udziałów tej jednostki, przy czym nie są brane pod uwagę udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej organów administrujących, zarządzających lub nadzorujących na mocy zobowiązania prawnego lub zobowiązania określonego
w jej statucie lub umowie, lub

 

2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada, co najmniej 90% udziałów tej jednostki, a  pozostali udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% udziałów tej jednostki, lub

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada, co najmniej 90% udziałów tej jednostki, a  pozostali udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego

- przy czym nie brane są pod uwagę udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej organów administrujących zarządzających lub nadzorujących na mocy zobowiązania prawnego lub zobowiązania określonego w jej statucie lub umowie.

Wydaje nam się, że warunek niebrania pod uwagę określonych udziałów powinien także dotyczyć punktu 2.

6

Art.1 pkt. 36, 37, 38.

Załącznik 1, 2 i 3

Załącznik 1:

Pozycja Aktywa, B, II, 4 – Należne wpłaty na kapitał podstawowy

 

Pozycja Aktywa, B, III, 1, c) – udziały i akcje własne

 

Załącznik 2:

Aktywa, VIa - Należne wpłaty na kapitał podstawowy

Aktywa, XIa – Akcje własne

Nie zmieniać.

Propozycja zmiany klasyfikacji Należnych wpłat na kapitał podstawowy oraz Udziałów (akcji) własnych nie wydaje się uzasadniona. Rozwiązanie takie jest sprzeczne z MSR, z kolei Dyrektywa 34 w art. 12. ust 2 nie wymaga prezentacji takich pozycji poza kapitałem własnym.

 

Proponowana zmiana może spowodować zniekształcenie wskaźników, które liczone są
w oparciu o poszczególne pozycje bilansu.


Lp.

Artykuł z obecnie obowiązującej ustawy

Obecna treść artykułu

Proponowana treść artykułu

Uzasadnienie do propozycji zmiany

1

 

Art. 45

1.Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

 

1a. Sprawozdania finansowe emitentów papierów wartościowych dopuszczonych, emitentów zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą być sporządzane zgodnie z MSR.

 

1b. Sprawozdania finansowe jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie
z MSR, mogą być sporządzane zgodnie z MSR.

1c. Decyzję w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie
z MSR, przez jednostki, o których mowa w ust. 1a oraz 1b, podejmuje organ zatwierdzający.

1.Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów
i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

 

1a) Sprawozdania finansowe mogą być sporządzane zgodnie z MSR