Obliczanie końcowego zużycia energii brutto ze źródeł odnawialnych - stanowisko Lewiatana

UWAGI OGÓLNE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA:

·         Zgodnie z treścią projektu rozporządzenia, projekt wykonuje delegację ustawową z art. 20f ustawy - Prawo energetyczne, oraz wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającą i w następstwie uchylającą dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009 r.). 

W naszej ocenie jest to właściwa podstawa prawna do opracowania tego rozporządzenia.

·         Uważamy, że sposób rozumienia biomasy zawarty w projekcie rozporządzenia powinien pokrywać się ze sposobem rozumienia biomasy na gruncie pozostałych przepisów regulujących system wsparcia OZE.

Obecnie definicja biomasy zawarta jest w § 2 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii. Zbliżona definicja biomasy zaproponowana została w projekcie Ustawy OZE z dnia 31.12.2013 r. Wersja 4.1.

W związku z powyższym uważamy, iż w projekcie rozporządzenia można byłoby wprowadzić następującą definicję biomasy zbieżną z dotychczasowym podejściem:

„biomasa - stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej i leśnej oraz przemysłu przetwarzającego ich produkty, oraz ziarna zbóż niespełniające wymagań jakościowych dla zbóż w zakupie interwencyjnym określonych w art. 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1272/2009 z dnia 11 grudnia 2009 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zakupu i sprzedaży produktów rolnych w ramach interwencji publicznej (Dz. Urz. UE L 349 z 29.12.2009, str. 1, z późn. zm.) i ziarna zbóż, które nie podlegają zakupowi interwencyjnemu, a także ulegająca biodegradacji część odpadów przemysłowych i komunalnych, w tym odpadów z instalacji do przetwarzania odpadów oraz odpadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, w szczególności osadów ściekowych.

·         W projekcie rozporządzenia używa się również pojęcia „biopłynów" bez wskazania definicji tego pojęcia. Uważamy to za mankament legislacyjny niekorzystnie wpływający na przejrzystość projektu. Stąd też proponujemy wprowadzenie przedmiotowej definicji do projektu bądź precyzyjne odesłanie do definicji zawartej w innych aktach prawnych (ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych).

·         Istotne wątpliwości budzą zaproponowane w § 8 Projektu rozporządzenia formuły („krotności") obliczania udziału energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Brakuje jasnego uzasadnienia wyboru takich formuł.

 

UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA:

·         Proponujemy następujące brzmienie § 1 ust 2):

„§ 1ust. Rozporządzenie określa sposób obliczania:

           2) znormalizowanej ilości energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach

              wodnych i w farmach wiatrowych;

Uzasadnienie:

Zmiana ust. 1 pkt.2) uzasadniona jest tym, iż do wypełnienia celu z OZE należy zaliczyć zarówno energię elektryczną wytworzoną w elektrowniach wodnych jak i w farmach wiatrowych

·         Proponujemy następujące brzmienie § 2 pkt 5) i 6):

5) instalacja spalania wielopaliwowego - jednostkę wytwórczą w rozumieniu art. 3 pkt 43 ustawy, służącą do wytwarzania energii elektrycznej i/lub ciepła, w której biomasa, biopłyny, biogaz lub biogaz rolniczy są spalane wspólnie z paliwami kopalnymi:

6) układ pomiarowo-rozliczeniowy - urządzenia pomiarowo rozliczeniowe oraz inne urządzenia, a także układy połączeń między nimi, służące do pomiaru ilości energii elektrycznej i/lub ciepła wytwarzanego w odnawialnym źródle energii, lub ilości wytworzonego biogazu rozlicznego wytworzonego w odnawialnym źródle energii;"

Uzasadnienie:

Zmiana podyktowana jest koniecznością czytelnego uwzględnienia różnego charakteru pracy źródeł wielopaliwowych.

·         Proponujemy dodanie w § 2 definicji „końcowego zużycia energii brutto"

 

Definicja „końcowego zużycia energii brutto" zgodnie z Dyrektywą 2009/28/WE brzmi następująco:

„końcowe zużycie energii brutto" oznacza towary energetyczne dostarczane do celów energetycznych przemysłowi, sektorowi transportowemu, gospodarstwom domowym, sektorowi usługowemu, w tym świadczącemu usługi publiczne, rolnictwu, leśnictwu i rybołówstwu, łącznie ze zużyciem energii elektrycznej i ciepła przez przemysł energetyczny na wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła oraz łącznie ze stratami energii elektrycznej i ciepła podczas dystrybucji i przesyłania.

 

Dodatkowo, należy dodać:

Definicja „końcowego zużycia energii brutto" zgodnie z Dyrektywą 2009/28/WE:

„Końcowe zużycie energii brutto ze źródeł odnawialnych w poszczególnych państwach członkowskich wylicza się jako sumę:

końcowego zużycia energii elektrycznej brutto z odnawialnych źródeł energii;

końcowego zużycia energii brutto ze źródeł odnawialnych w ciepłownictwie i chłodnictwie;

oraz

końcowego zużycia energii ze źródeł odnawialnych w transporcie.

przy czym biopaliwa i biopłyny, które nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju nie są brane pod uwagę."

·         Proponujemy następujące brzmienie § 4 ust. 1:

„§ 4. 1. W końcowym zużyciu energii elektrycznej brutto, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 uwzględnia się nośniki energii, w tym ilość energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, ilość energii elektrycznej z biogazu rolniczego wytworzonej w odnawialnym źródle energii, lub  ilość wytworzonego biogazu rolniczego przeliczanego na ekwiwalentną ilość energii elektrycznej obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 11 ustawy i odpowiadającej ilości biogazu rolniczego wytworzonego w określonym odnawialnym źródle energii, z wyłączeniem energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach wodnych szczytowych, chyba że do wpompowania wody pod górę zużyta została energia elektryczna wytwarzana w odnawialnym źródle energii."

Uzasadnienie:

Zmiana § 4 ust. 1  zmierza do poprawienia redakcji przepisu. Zapis odnoszący się do energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach szczytowo pompowych powinien eliminować możliwość przeszacowania ilości energii z OZE.

·         W § 4 ust. 2 proponujemy następującą zmianę:

„(...) tą część energii elektrycznej lub ciepła wytwarzanych w tym odnawialnym źródle"

·         W § 5 ust. 2 proponujemy następującą zmianę:

·         „2. Znormalizowaną ilość energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach wodnych oblicza się według wzoru: (...)"

·         W § 5 ust. 3 proponujemy następującą zmianę:

3. Znormalizowaną ilość energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach wiatrowych oblicza się według wzoru: (...)"

Uzasadnienie:

Zmiany do § 4 i § 5 zmierzają do poprawienia redakcji przepisów.

·         Proponujemy następujące brzmienie § 6 ust. 1 odpowiadające treści art. 5 ust. 4 Dyrektywy 2009/28/WE:

„§ 6. 1. Końcowe zużycie energii brutto ze źródeł odnawialnych w celu ogrzewania i chłodzenia oblicza się jako ilość energii ze źródeł odnawialnych, wyprodukowanej na potrzeby systemów lokalnego ogrzewania lub chłodzenia, powiększoną o zużycie energii z innych źródeł odnawialnych przez sektor przemysłu, gospodarstwa domowe, sektory usług, rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa w celu ogrzewania i chłodzenia i w procesach technologicznych, łącznie ze stratami energii elektrycznej i ciepła powstającymi podczas ich przesyłania lub dystrybucji."

Uzasadnienie:

Zmiana do § 6 zmierza do właściwej implementacji art. 5 ust. 4 dyrektywy 2009/28/WE. Dotychczasowe brzmienie projektu rozporządzenia sugeruje, iż do wypełnienia krajowego obowiązku dotyczącego OZE będzie wliczane zużycie energii innej niż energią z odnawialnych źródeł energii. 

 

·         Proponujemy następujące brzmienie § 6 ust. 3 odpowiadające treści Dyrektywy 2009/28/WE:

  

„§ 6. 3. Do obliczania końcowego zużycia energii brutto ze źródeł odnawialnych w ciepłownictwie i chłodnictwie zalicza się ciepło dostarczone lub przekazane przez pompy ciepła wykorzystujące energię aerotermalną, geotermalną lub hydrotermalną, której ilość wychwyconej przez pompy ciepła energii aerotermalnej, geotermalnej lub hydrotermalnej, uznawanej za energię ze źródeł odnawialnych, zwanej dalej „ERES", oblicza się według wzoru:"

Uzasadnienie:

Dyrektywa 2009/28/WE, której implementowanie jest zadaniem przedmiotowego rozporządzenia mówi w tym miejscu tylko o cieple, nie wspomina o energii elektrycznej. Wskazane jest więc zachowanie brzmienia zapisu zgodnie z Dyrektywą.

·         W § 7 proponujemy następującą zmianę:

„(...) o którym  mowa w § 6 ust. 1 , stosuje się wytyczne (...)"

Uzasadnienie:

Zmiana do § 7 zmierza do poprawienia redakcji przepisów.