Stanowisko do projektu rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości, sposobu uiszczania, terminów i sposobu ustalania rocznej opłaty telekomunikacyjnej

Zgodnie z art. 183 ust. 7 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (PT) projektowane rozporządzenie określa wysokość wskaźnika opłaty telekomunikacyjnej, jaki przedsiębiorcy mają obowiązek wnosić od dnia 1 stycznia 2015 r.  Zgodnie z art. 183 ust. 1 PT opłata telekomunikacyjna jest związana z realizacją zadań z zakresu telekomunikacji przez ministra właściwego do spraw łączności (Ministra Administracji i Cyfryzacji) oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. 

W przepisie art. 183 Prawa telekomunikacyjnego wymienione zostały przykładowo zadania realizowane przez te podmioty:

(a) prowadzenie rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych,

(b) wydawanie decyzji administracyjnych (z wyłączeniem decyzja, za które odrębne przepisy przewidują pobieranie opłat),

(c) badanie, weryfikacja i kontrola rynków właściwych wyrobów i usług telekomunikacyjnych,

(d) rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi,

(e) współpraca z instytucjami wspólnotowymi i międzynarodowymi).

Zadania te powinny się mieścić w prawnych formach działania organów administracji.

Zgodnie z delegacją do wydania rozporządzenia przy określaniu wysokości opłaty należy  uwzględniać:

(1) wysokość wydatków Prezesa UKE i ministra właściwego do spraw łączności, związanych z wykonywaniem ich zadań w zakresie telekomunikacji, o których mowa w ustępie 1 art. 183, przyjętych w ustawie budżetowej na rok poprzedzający rok, za który opłata ta jest należna,

(2) wysokość przychodów przedsiębiorców telekomunikacyjnych z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej w roku poprzedzającym o dwa lata rok, za który opłata ta jest należna,

(3) potrzebę wyrównywania wysokości wpływów z tej opłaty w roku poprzednim i wysokości kosztów, o których mowa w art. 183 ust. 6 PT.

Biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową, kryzys oraz redukcję wydatków dokonywaną przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, proponowany wskaźnik jest w naszej ocenie zdecydowanie za wysoki. Postulujemy więc o jego obniżenie i analizę wydatków ww. organów administracji rządowej. O ile wydatki dotyczące realizacji zadań z zakresu telekomunikacji, takie jak wydawanie decyzji administracyjnych, przeprowadzanie analizy rynku, badanie rynków właściwych czy nawet składki do telekomunikacyjnych organizacji międzynarodowych, których Polska jest członkiem należy uznać za uzasadnione, to wątpliwości budzi finansowanie przez przedsiębiorców pracowników administracyjnych, remontów i wysokich wydatków na np. publikacje książkowe (477 000 zł).

Przesłanki do ustalenia wysokości rocznej opłaty telekomunikacyjnej na rok 2015 zawarte są w uzasadnieniu projektowanego aktu. W uzasadnieniu załączonym do projektu rozporządzenia zwraca uwagę fakt, iż zaproponowana wysokość wskaźnika jest, od dwóch lat, najwyższa z dopuszczalnych, jako że ustawodawca, prezentując racjonalne podejście do obciążeń fiskalnych,  w ust. 2 art. 183 określił jego górną granicę na 0,05%. Już na rok 2014 obliczony został wskaźnik równy 0,11370 %. Tylko dzięki ograniczeniu ustawowemu (z art. 183 ust 2) przyjęto wskaźnik 0,05%. Można pokusić się o stwierdzenie, że branża telekomunikacyjna jest jedną z najbardziej obciążonych finansowo. Dla przykładu wskaźniki wyliczenia opłaty koncesyjnej dla branży energetycznej polegają na przemnożeniu przychodów z działalności koncesjonowanej uzyskanych w roku poprzednim przez współczynnik właściwy dla danego rodzaju działalności koncesjonowanej. Wskaźnik ten wynosi 0,0006 lub 0,0004. Wskaźniki te są zatem od 83 do 125 razy niższe, aniżeli maksymalny wskaźnik przyjęty dla branży telekomunikacyjnej.

W opinii Konfederacji Lewiatan, przy okazji najbliższej nowelizacji PT warto by zastanowić się nad zniesieniem opłaty telekomunikacyjnej. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni wpłacają do budżetu państwa wysokie kwoty z tytułu opłat za częstotliwości, opłat za przedłużenie częstotliwości (nowa opłata nowe obciążenie) oraz, o czym warto przypomnieć, opłat za koncesje na świadczenie usług w standardzie UMTS, udzielone w 2000 r. a płatne do 2022 r. Opłaty te, obok opłat za numerację oraz wszystkich obciążeń podatkowych oraz kosztów pracy stanowią i tak jedne z najwyższych obciążeń podmiotów gospodarczych.

 

Konfederacja Lewiatan, 28 października 2014 r.