Wycena opieki długoterminowej

W nawiązaniu do pisma z dnia 8 czerwca 2015 r., znak: UZ-ZR.7103.10.2015.AK, dotyczącego trudnej sytuacji opieki długoterminowej w Polsce oraz niedoszacowania stawki za osobodzień w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej przedsiębiorcy Województwa Śląskiego zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan pragną zwrócić uwagę na poniższe kwestie.

Z uznaniem przyjmujemy informację, że nakłady na świadczenia w ramach opieki długoterminowej rosną w ujęciu globalnym w latach 2010-2015. Należy jednak zauważyć, że wzrost ten jest co najwyżej symboliczny, a nie realny, i nie rozwiązuje żadnych problemów tego rodzaju świadczeń zdrowotnych.

Odnosząc się do informacji, że świadczeniodawcy podczas postępowań konkursowych zaniżają cenę jednostkową osobodnia, należy uznać, że nie jest to informacja w pełni precyzyjna. Sprawą zasadniczą jest to, kto ustala cenę oczekiwaną. Cenę tą ustala NFZ i cena ta już na starcie jest mocno niedoszacowana w stosunku do wymogów określonych przez Ministra Zdrowia i powielonych oraz rozszerzonych w zarządzeniach Prezesa NFZ. Świadczeniodawcy mają jedynie możliwość obniżenia ceny o 10% w stosunku do ceny oczekiwanej przez NFZ, za co uzyskują dodatkowe 10 punktów. To nie świadczeniodawcy wymyślili ten mechanizm, został on ustanowiony w kryteriach oceny ofert zatwierdzonych przez Prezesa NFZ. Nie można zrzucać winy na świadczeniodawców za to, że chcą realizować świadczenia w ramach umowy zawartej z NFZ. Mechanizm wprowadzony przez NFZ powodujący przyznanie dodatkowych punktów za obniżenie ceny de facto zmusza świadczeniodawców do obniżenia ceny, ponieważ w przeciwnym wypadku nie mają oni szansy na podpisanie umowy z NFZ.

Należy również stanowczo stwierdzić, że nie jest ścisła podana w piśmie Ministerstwa Zdrowia informacja, że 43% ze stawki z kwoty finansowania w ramach pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej, to zysk świadczeniodawcy. Mamy nadzieję, że podanie takiej informacji nie wynikało ze złej woli osób ją przygotowujących, a jedynie z niedostatecznego zgłębienia problemu związanego ze stroną kosztową tego świadczenia. Niewłaściwym jest przyjęcie założenia, że jedynym kosztem jest koszt wynagrodzeń personelu medycznego, tak jak w każdej innej dziedzinie medycyny jest on jedynie jednym z elementów składających się na koszt realizacji świadczenia. Na całkowity koszt tego świadczenia składają się również takie składniki, jak: koszt wynajęcia pomieszczeń wymaganych przez NFZ do realizacji tego świadczenia, koszt wyposażenia pielęgniarek w środki medyczne i pomocnicze, oraz bieżące uzupełnianie ich w neseserach, koszt środków ochrony osobistej pielęgniarek, koszt utylizacji odpadów medycznych wytwarzanych przy realizacji świadczeń, koszt obsługi administracyjnej udzielanych świadczeń (rozliczanie personelu medycznego z wykonanych świadczeń, sprawozdawczość do NFZ), koszty licencji oprogramowania do obsługi informatycznej kontraktu, koszty teleinformatyczne, koszty związane z prowadzeniem dokumentacji medycznej, koszty archiwizacji i udostępniania dokumentacji medycznej i inne koszty związane z działalnością operacyjną dotyczącą bezpośrednio tego produktu.