Projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Z zadowoleniem przyjęliśmy odstąpienie Ministerstwa Zdrowia od dotychczasowego podejścia w zakresie warunków dotyczących reklamy środków spożywczych.

W imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan z zadowoleniem przyjęliśmy odstąpienie Ministerstwa Zdrowia od dotychczasowego podejścia w zakresie warunków dotyczących reklamy środków spożywczych w ramach procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy - Prawo telekomunikacyjne, wyrażone w piśmie z dnia 1 czerwca 2015 r., znak: ZP-Z.073.43.2015. W naszej ocenie docenienie działań podejmowanych w ramach tzw. samoregulacji przedsiębiorców (co promuje również Komisja Europejska) wskazuje na zrozumienie, że tylko poprzez działania oddolne można faktycznie wpływać na zmianę podejścia wszystkich interesariuszy w określonym obszarze. A wprowadzenie przepisów powinno być dopiero wtedy stosowane, gdy inne instrumenty zawiodą.

Niemniej jednak uważamy, że do pełnego odzwierciedlenia w projekcie propozycji przedłożonej w ww. piśmie Ministerstwa Zdrowia w wytycznej do wydania rozporządzenia należy uwzględnić warunki ograniczenia reklamy określone w dokumencie pn. „Porozumienie nadawców telewizyjnych w sprawie zasad rozpowszechniania Reklam i Wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składnik, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana". Dokument ten stanowi wykonanie przepisu art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.

To spowoduje, że nawet przy potrzebie wydania rozporządzenia nie zostaną zaprzepaszczone działania i doświadczenie nadawców współdziałających z branżą spożywczą w celu wypracowania dobrych praktyk w zakresie reklam i wskazań sponsorskich środków spożywczych.

Mając na uwadze powyższe proponujemy art. 16b ust. 3a projektu nadać następujące brzmienie:

„3b. Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia:

1)      wykaz grup środków spożywczych, w tym napojów zawierających składniki, których spożycie w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazane,

2)      sposób umieszczania w programach przekazów handlowych dotyczących środków spożywczych, o których mowa w pkt 1, tak aby przekazy te nie towarzyszyły audycjom dla dzieci

- mając na względzie aktualny stan wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia oraz kryteria żywieniowe przyjęte przez dostawców usług medialnych w kodeksie dobrych praktyk, o którym mowa w art. 3a ust. 1."