Stanowisko w sprawie Narodowego Programu Zdrowia
2015-12-18
Po dokonaniu analizy przekazanego do zaopiniowania projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020, zwanego dalej „projektem", Konfederacja Lewiatan zgłasza poniższe wątpliwości.
W zakresie opisanych działań informacyjnych i edukacyjnych pragniemy zwrócić uwag,
że działania te powinny być prowadzone przede wszystkim w środowiskach lokalnych. Najlepszymi promotorami zdrowia są pielęgniarki i lekarze, a także farmaceuci, a najlepsza forma edukacji zdrowotnej to: rozmowa indywidualna, wykład i film edukacyjny.
Grupa realizatorów działania w każdym przypadku wskazanym w dokumencie powinna zatem zostać rozszerzona o parterów społecznych (związki pracodawców ochrony zdrowia) oraz organizacje pozarządowe prowadzące działalność w zakresie ochrony i promocji zdrowia.
W dokumencie często pojawia się sformułowanie „Realizator: podmiot wybrany w drodze konkursu ogłaszanego przez MZ" - w naszej ocenie jest to zapis zbyt ogólny i nie wynika z niego, kto będzie faktycznie mógł być realizatorem projektu.
Niepokoi również brak określenia harmonogramu działań, przynajmniej w zakresie działań, które mają być realizowane w 2016 roku.
Ponadto bardzo ogólnikowo zostały wskazane „narzędzie" realizacji poszczególnych celów - nie wiadomo na podstawie jakich narzędzi określone działanie będzie realizowane. Na koniec pragniemy dodatkowo zwrócić uwagę na propozycję zawartą w części V załącznika do projektu, określającą prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej ukierunkowanej
na ograniczanie presji marketingowej produktów niezalecanych do nadmiernego spożycia, kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży.\\
Od dnia 1 stycznia 2015 r. obowiązuje „Porozumienia nadawców telewizyjnych w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana", zgodnie z którym nadawcy telewizyjni zobowiązali się, że audycjom dla dzieci nie będą towarzyszyć reklamy oraz wskazania sponsorskie dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana.
Z uwagi, iż analiza dokonywana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wskazuje
na skuteczność samoregulacji, w ocenie Konfederacji Lewiatan nie zaistniały przesłanki do tego, aby należało ingerować w ten obszar za pomocą instrumentów prawnych (wprowadzania zmian w przepisach).
Mając na uwadze powyższe proponujemy usunąć omawiany punkt z części V załącznika do projektu.
Analiza przekazanego projektu wskazuje, że zamierzenia są bardzo szerokie. Jednakże
ich realizacja będzie w dużej mierze zależała od doboru właściwych realizatorów oraz wyboru jak najbardziej adekwatnych narzędzi. Sam projekt w tym zakresie jest zbyt ogólny i wymaga doprecyzowania.
Konfederacja Lewiatan, 16 grudnia 2015 r.
KL/689/278/3360/DB/2015
Konfederacja Lewiatan