Ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym - uwagi
2016-06-02
W nawiązaniu do prowadzonych prac legislacyjnych nad projektem ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (druk senacki nr 180), przekazuję poniżej poprawkę Konfederacji Lewiatan do art. 318, wraz z uzasadnieniem.
Propozycja brzmienia przepisu:
„Art. 318
3. W ramach wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, podmioty objęte systemem gwarantowania przekazują informacje na wniosek zainteresowanych korzystaniem oraz korzystającym z ich usług przed zawarciem umowy rachunku, a następnie nie rzadziej niż raz w roku . Informacje przekazywane są w formie arkusza informacyjnego, o którym mowa w ust. 10. W przypadku przekazania informacji przed zawarciem umowy rachunku odbiorca tej informacji potwierdza jej otrzymanie."
Uzasadnienie:
Zdaniem Konfederacji Lewiatan, obecnie brzmienie przepisu jest niejasne. Nie wiadomo czy obowiązek informacyjny występuje przed zawarciem pierwszej umowy z bankiem, czy również kolejnej, w sytuacji gdy klient zakłada kolejny rachunek bieżący, rachunek oszczędnościowy czy rachunek oszczędnościowej lokaty terminowej. Niejasna pozostaje również kwestia informowania klienta w przypadku zawierania umowy na odległość, gdzie nie występuje fizyczny podpis. Może to rodzić problemy związane z potwierdzeniem otrzymania informacji.
W opinii Konfederacji Lewiatan, brak jest racjonalnego wytłumaczenia przekazywania wszystkim klientom przed zawarciem każdej umowy informacji określonej w art. 318, gdyż gwarancja będzie dotyczyła zdecydowanej większości klientów. Kolejny dokument do podpisu czy zapoznania się z nim, wprowadza coraz większy chaos i jeszcze większe zakłopotanie wśród klientów.
Proponujemy również wykreślenie art. 318 ust. 6.
Uzasadnienie:
Wyciąg stanowi stan środków ze wszystkich rachunków klienta. Kłopotliwe jest zatem informowanie klienta, który posiada dużo rachunków, co do których dotyczy limit gwarancji BFG a których nie, bo dotyczy on całego salda. Ponadto, klient może mieć kilka wyciągów do swoich wielu rachunków i nie jest celowym decydowanie przez Bank, przy których pokazywać gwarancję BFG a przy których nie. Dodatkowo, bezcelowym wydaje się informowanie o tym każdego klienta.