Poprawka do ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym

W nawiązaniu do prowadzonych prac legislacyjnych nad projektem ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (druk nr 215), przekazuję poniżej poprawkę Konfederacji Lewiatan do art. 311, wraz z uzasadnieniem.

 

Propozycja brzmienia przepisu:

„Art. 311

3.  W  ramach  wykonywania  obowiązków,  o  których  mowa  w  ust.  1  pkt  2  i  ust.  2,  podmioty  objęte  systemem  gwarantowania  przekazują  informacje  na wniosek zainteresowanych  korzystaniem oraz korzystającym z ich usług przed zawarciem umowy rachunku, a następnie nie rzadziej niż raz w roku . Informacje przekazywane są w formie arkusza informacyjnego,  o którym  mowa  w  ust.  10.  W  przypadku  przekazania  informacji  przed  zawarciem  umowy  rachunku odbiorca tej informacji potwierdza jej otrzymanie."

Uzasadnienie:

Zdaniem Konfederacji Lewiatan, obecnie brzmienie przepisu jest niejasne. Nie wiadomo czy obowiązek informacyjny występuje przed zawarciem pierwszej umowy z bankiem, czy również kolejnej, w sytuacji gdy klient zakłada kolejny rachunek bieżący, rachunek oszczędnościowy czy rachunek oszczędnościowej lokaty terminowej. Niejasna pozostaje również kwestia informowania klienta w przypadku zawierania umowy na odległość, gdzie nie występuje fizyczny podpis. Może to rodzić problemy związane z potwierdzeniem otrzymania informacji.

W opinii Konfederacji Lewiatan, brak jest racjonalnego wytłumaczenia przekazywania wszystkim klientom przed zawarciem każdej umowy informacji określonej w art. 311, gdyż gwarancja będzie dotyczyła zdecydowanej większości klientów. Kolejny dokument do podpisu czy zapoznania się z nim, wprowadza coraz większy chaos i jeszcze większe zakłopotanie wśród klientów.

Proponujemy również wykreślenie art. 311 ust. 6.

Uzasadnienie:

Wyciąg stanowi stan środków ze wszystkich rachunków klienta. Kłopotliwe jest zatem informowanie klienta, który posiada dużo rachunków, co do których dotyczy limit gwarancji BFG a których nie, bo dotyczy on całego salda. Ponadto, klient może mieć kilka wyciągów do swoich wielu rachunków i nie jest celowym decydowanie przez Bank, przy których pokazywać gwarancję BFG a przy których nie. Dodatkowo, bezcelowym wydaje się informowanie o tym każdego klienta.