Stanowisko do projektu rozporządzenia w sprawie informacji udzielanych zakładom ubezpieczeń przez podmioty wykonujące działalność leczniczą oraz NFZ

Po dokonaniu analizy przekazanego do zaopiniowania projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie informacji udzielanych zakładom ubezpieczeń przez podmioty wykonujące działalność leczniczą oraz Narodowy Fundusz Zdrowia, zwanego dalej „projektem", Konfederacja Lewiatan zgłasza poniższe wątpliwości.

Zgodnie z projektowanymi przepisami zakłady ubezpieczeniowe będą mogły otrzymywać od Narodowego Funduszu Zdrowia dane o nazwach i adresach świadczeniodawców, którzy udzielili świadczeń opieki zdrowotnej w związku z wypadkiem lub zdarzeniem losowym będącym podstawą ustalenia odpowiedzialności.

Wykonując powyższe upoważnienie ustawowe w § 4 projekt przewiduje złożenie wniosku do wskazanego (określonego) oddziału wojewódzkiego NFZ. Dyrektor oddziału udzielać ma pisemnej odpowiedzi w terminie 30 dni od dnia otrzymania opłaconego wniosku.

Oceniając zaproponowany przepis należy podnieść, że nie w każdym przypadku zakład ubezpieczeń będzie w stanie wskazać wojewódzki oddział NFZ właściwy do udzielenia odpowiedzi. Jedną z przyczyn jest brak rejonizacji i prawo pacjenta do wyboru placówki, w której udzielane są świadczenia zdrowotne. Niejednokrotnie nawet pacjenci z wypadku zmieniają w trakcie leczenia placówkę, a tylko pełna wiedza o leczeniu umożliwia właściwą wycenę poniesionej szkody.

Niezasadnym jest natomiast składanie wniosków do kilku oddziałów - kosztowne i niezgodne z zasadą ekonomiki postępowania administracyjnego. W praktyce może dochodzić do sytuacji, w których zakłady będą występowały najpierw do Centrali NFZ w celu ustalenia oddziałów, które dane o leczeniu określonego pacjenta posiadają. A dopiero później do określonego oddziału.

W naszej ocenie właściwym jest zatem kierowanie wniosku do Centrali NFZ, który może przekazywać zbiorczą informację o świadczeniodawcach do zakładu ubezpieczeń.

Ponadto w ocenie Konfederacji Lewiatan termin do udzielenia odpowiedzi jest zbyt długi i zupełnie nieuzasadniony w świetle ogłaszanych przez Rząd zmian mających na celu uproszczenie i przyśpieszenie działań administracji publicznej. Dodatkowo z uwagi na wysoki stopień informatyzacji danych gromadzonych przez NFZ przygotowywanie dokumentacji w postaci nazwy i adresu świadczeniodawcy, który udzielił ubezpieczonemu świadczeń opieki zdrowotnej w związku z wypadkiem lub zdarzeniem losowym będącym podstawą ustalenia odpowiedzialności, jest nieuzasadniony. Ponadto wpłynie to bezpośrednio na opóźnienie procesu decyzyjnego w zakładzie ubezpieczeniowym.

Tym samym proponujemy:

1)      usunięcie w § 4 w ust. 1 pkt 7;

2)      nadanie § 4 ust. 4 i 5 następującego brzmienia:

„4. Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia udziela pisemnej odpowiedzi na wystąpienie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, po otrzymaniu opłaty, o której mowa w § 5.

5. Informacje, o których mowa w art. 38 ust. 8 ustawy, podpisuje Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia albo osoba przez niego upoważniona.";

3)      Nadanie § 5 następującego brzmienia:

„§ 5. Wysokość opłat za udzielenie informacji, dotyczących jednego świadczeniobiorcy, o których mowa w art. 38 ust. 8 ustawy, ustala Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia z uwzględnieniem kosztów poniesionych przez Narodowy Fundusz Zdrowia niezbędnych do wytworzenia, przetworzenia i udzielenia informacji.".

 

W pozostałym zakresie nie zgłaszamy zastrzeżeń do projektu.

 

Konfederacja Lewiatan, 11 lipca 2016 r.

KL/287/132/1359/DB/2016