Związek Pracodawców Motoryzacji o wsparciu rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych

Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych wspiera proponowane stanowisko Rządu RP w zakresie transportu zeroemisyjnego oraz niskoemisyjnego i wsparcia rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych z kilkoma uwagami, które mamy nadzieję przyczynią się do lepszego wsparcia infrastruktury i rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.

W szczególności wspieramy konieczność uwzględnienia specyfiki danego kraju członkowskiego w procesie rozwoju rynku paliw alternatywnych oraz rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Propozycje wsparcia rynku pojazdów na paliwa alternatywne powinny uwzględniać możliwości konkretnego kraju i siłę nabywczą obywateli tego kraju. W procesie wsparcia rynku samochodów osobowych i lekkich dostawczych napędzanych paliwami alternatywnymi ważne jest, aby wspierać technologie realnie przyczyniające się do zmniejszenia emisji, jak pojazdy typu BEV i PHEV. Wydaje się też konieczne, aby system wsparcia był społecznie akceptowalny i premiował nabywców samochodów z segmentu masowego, co można osiągnąć poprzez wprowadzenie programów wsparcia do kwoty nie większej niż określony próg (np. do wysokości 50% VAT ale nie więcej niż np. 4000 EUR). Wydaje się, że w celu wprowadzenia takiej formy wsparcia nie muszą być zmieniane zasady unijnego systemu podatku od towarów i usług. Jest to kwestia wprowadzenia odpowiednich zasad rachunkowych przez Ministra Finansów i stworzenie konta przy instytucji powołanej do wsparcia działań proekologicznych zasilanego wpływami z podatku VAT od sprzedaży nowego pojazdu na paliwa alternatywne.

Niezbędne jest, aby proces rozwoju infrastruktury i rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi był stopniowy i ewolucyjny. To może pozwolić na uniknięcie zbędnych kosztów budowy infrastruktury i wsparcia rynku pojazdów na paliwa alternatywne. Ewolucyjne zmiany mogą też pomóc w procesie transformacji przemysłu motoryzacyjnego bez gwałtownych zmian w zakresie istniejących zakładów produkcyjnych i miejsc pracy czyli bez znaczących negatywnych zmian społecznych i gospodarczych. Utrzymanie w okresie przejściowym wpływów i zysków z produkcji i sprzedaży pojazdów na paliwa konwencjonalne pozwoli też na finansowanie kosztownych badań i rozwoju w zakresie paliw alternatywnych. Jest to szczególnie ważne dla Polski, gdzie ulokowane są liczne zakłady produkcyjne w obszarze tradycyjnej motoryzacji (silniki spalinowe, pojazdy spalinowe, części i komponenty do produkcji pojazdów spalinowych itd.).

Cieszymy się z uwzględnienia innych paliw alternatywnych, takich jak gazy (np. CNG), które skutecznie zmniejszają emisję substancji szkodliwych do atmosfery przy racjonalnych kosztach produkcji i infrastruktury. W tym kontekście zwracamy uwagę na konieczność zachowania neutralności technologicznej, aby zapewnić swobodny i rynkowy rozwój różnych technologii, a nie tylko wybranej w procesie administracyjnym.

ZPMiAP zgadza się też z uwagą Polski co do specyfiki rodzajów transportu i konieczności utrzymania konkurencyjności w odniesieniu do poza europejskich krajów. W procesie wsparcia transportu zeroemisyjnego oraz niskoemisyjnego i wsparcia rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych powinno się brać pod uwagę zróżnicowaną matrycę potrzeb transportowych w transporcie drogowym w zależności od rodzaju i ilości przewożonego towaru lub osób, odległości transportu, stopnia zurbanizowania danego kraju oraz realiów finansowych i operacyjnych. Jako przykład można podać ograniczenia dotyczące np. elektryfikacji lekkich samochodów dostawczych. Przy obecnie znanych technologiach zero-emisyjnych, wysokie koszty obsługi transportu towarów i zmniejszenie użytecznej nośności pojazdów może zagrozić systemowi dostaw towarów i usług dla obywateli wielu regionów Unii Europejskiej.

 

Warszawa, 29.12.2017 r.

 

 

 

Pan

Michał Kurtyka

Podsekretarz Stanu

Ministerstwo Energii

 

 

 

 

 

 

Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych wspiera proponowane stanowisko Rządu RP w zakresie transportu zeroemisyjnego oraz niskoemisyjnego i wsparcia rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych z kilkoma uwagami, które mamy nadzieję przyczynią się
do lepszego wsparcia infrastruktury i rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.

 

W szczególności wspieramy konieczność uwzględnienia specyfiki danego kraju członkowskiego
w procesie rozwoju rynku paliw alternatywnych oraz rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Propozycje wsparcia rynku pojazdów na paliwa alternatywne powinny uwzględniać możliwości konkretnego kraju i siłę nabywczą obywateli tego kraju. W procesie wsparcia rynku samochodów osobowych i lekkich dostawczych napędzanych paliwami alternatywnymi ważne jest, aby wspierać technologie realnie przyczyniające się do zmniejszenia emisji, jak pojazdy typu BEV i PHEV. Wydaje się też konieczne, aby system wsparcia był społecznie akceptowalny i premiował nabywców samochodów z segmentu masowego, co można osiągnąć poprzez wprowadzenie programów wsparcia do kwoty nie większej niż określony próg (np. do wysokości 50% VAT ale nie więcej niż np. 4000 EUR). Wydaje się, że w celu wprowadzenia takiej formy wsparcia nie muszą być zmieniane zasady unijnego systemu podatku od towarów i usług. Jest to kwestia wprowadzenia odpowiednich zasad rachunkowych przez Ministra Finansów i stworzenie konta przy instytucji powołanej do wsparcia działań proekologicznych zasilanego wpływami z podatku VAT od sprzedaży nowego pojazdu na paliwa alternatywne.

 

Niezbędne jest, aby proces rozwoju infrastruktury i rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi był stopniowy i ewolucyjny. To może pozwolić na uniknięcie zbędnych kosztów budowy infrastruktury i wsparcia rynku pojazdów na paliwa alternatywne. Ewolucyjne zmiany mogą też pomóc w procesie transformacji przemysłu motoryzacyjnego bez gwałtownych zmian w zakresie istniejących zakładów produkcyjnych i miejsc pracy czyli bez znaczących negatywnych zmian społecznych i gospodarczych. Utrzymanie w okresie przejściowym wpływów i zysków z produkcji
i sprzedaży pojazdów na paliwa konwencjonalne pozwoli też na finansowanie kosztownych badań
i rozwoju w zakresie paliw alternatywnych. Jest to szczególnie ważne dla Polski, gdzie ulokowane są liczne zakłady produkcyjne w obszarze tradycyjnej motoryzacji (silniki spalinowe, pojazdy spalinowe, części i komponenty do produkcji pojazdów spalinowych itd.).

 

Cieszymy się z uwzględnienia innych paliw alternatywnych, takich jak gazy (np. CNG), które skutecznie zmniejszają emisję substancji szkodliwych do atmosfery przy racjonalnych kosztach produkcji
i infrastruktury. W tym kontekście zwracamy uwagę na konieczność zachowania neutralności technologicznej, aby zapewnić swobodny i rynkowy rozwój różnych technologii, a nie tylko wybranej w procesie administracyjnym.

 

ZPMiAP zgadza się też z uwagą Polski co do specyfiki rodzajów transportu i konieczności utrzymania konkurencyjności w odniesieniu do poza europejskich krajów. W procesie wsparcia transportu zeroemisyjnego oraz niskoemisyjnego i wsparcia rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych powinno się brać pod uwagę zróżnicowaną matrycę potrzeb transportowych w transporcie drogowym w zależności od rodzaju i ilości przewożonego towaru lub osób, odległości transportu, stopnia zurbanizowania danego kraju oraz realiów finansowych i operacyjnych. Jako przykład można podać ograniczenia dotyczące np. elektryfikacji lekkich samochodów dostawczych. Przy obecnie znanych technologiach zero-emisyjnych, wysokie koszty obsługi transportu towarów i zmniejszenie użytecznej nośności pojazdów może zagrozić systemowi dostaw towarów i usług dla obywateli wielu regionów Unii Europejskiej.

 

Dziękując za możliwość wypowiedzenia się w kwestii transportu zeroemisyjnego oraz niskoemisyjnego i wsparcia rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, zgłaszamy chęć do dalszej dyskusji na ten jakże ważny temat.

 

 

Z wyrazami szacunku,

 

 

 

 

Paweł Wideł

Prezes