Uwagi Konfederacji Lewiatan do projektu z dnia 4 lipca 2018 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

Projekt rozporządzenia nie odnosi się do wymagań wynikających z ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r.
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. 208 poz. 137), która nie przewiduje okresu przejściowego na rotację wyrobów akcyzowych w sieci dystrybucji i oznaczenie setek tysięcy opakowań legalizacyjnymi znakami akcyzy. Obecnie wszystkie płyny do e-papierosów i wyroby nowatorskie znajdujące się
w łańcuchu dystrybucji powinny od 1 stycznia 2019 r. być oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy lub podatkowymi znakami akcyzy. Problem w tym, że wyroby oznaczone podatkowymi znakami akcyzy można rozpocząć dostarczać do centrów dystrybucji, a potem do hurtowni i punktów detalicznych, dopiero po 1 stycznia 2019 r. Jednocześnie, wiedzę na temat ilości wyrobów z 2018 r., które pozostały niesprzedane producenci i hurtownicy będą mieli najwcześniej 1 stycznia 2019 r.

Brak w ustawie akcyzowej oraz w projekcie rozporządzenia przepisów umożliwiających wyprzedaż wyrobów bez znaków akcyzy i stopniowego ich zastępowania wyrobami oznaczonymi znakami akcyzy (podatkowymi lub legalizacyjnymi), spowoduje brak możliwości sprzedaży tych produktów przez kilkanaście pierwszych tygodni 2019 r. Spowoduje to straty finansowe  przedsiębiorców, brak wpływów budżetowych z tytułu podatków (akcyza, VAT, podatek dochodowy) oraz powstanie szarej strefy.
W związku z powyższym uważamy, że konieczne jest wprowadzenie 2 miesięcznego okresu przejściowego po 1 stycznia 2019 r. (tj. do 28 lutego 2019 r. ), na nakładanie legalizacyjnych znaków akcyzy na te wyroby, tak aby wszyscy przedsiębiorcy mieli odpowiedni czas na opatrzenie opakowań już znajdujących się na rynku.

Obawy budzi również fakt, że projektowane rozporządzenie przewiduje tylko jeden wzór banderoli legalizacyjnej na płyny do e-papierosów bez względu na pojemność opakowania jednostkowego. Wskazana w projekcie rozporządzenia wysokość należności z tytułu sprzedaży banderoli legalizacyjnej na opakowanie jednostkowe płynu do e-papierosów wynosi 5 zł.

O ile pojemniki płynów do e-papierosów zawierające nikotynę, zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, nie mogą przekraczać 10 ml., to należy zaznaczyć, że na rynku coraz bardziej popularne są płyny do e-papierosów niezawierające nikotyny
(w tym wypadku ograniczenia co do wielkości opakowania nie obowiązują) o dużej pojemności np. 50 ml lub 100 ml.

Projektowane przepisy stwarzają sytuację, w której podmioty wprowadzające na rynek płyny beznikotynowe miałyby znacznie niższe koszty, niż podmioty wprowadzające na rynek płyny z nikotyną. Takie rozwiązanie jest zachętą aby nabywać beznikotynowe płyny do e-papierosów w pojemnikach
o dużej pojemności oraz płyny z nikotyną o maksymalnej dopuszczalnej prawnie zawartości nikotyny
(tj. 20mg/1ml), a następnie samodzielnie zmieszać, aby uzyskać płyn z nikotyną. Rodzi także zagrożenie celowego unikania opodatkowania poprzez budowanie dużych zapasów przed końcem 2018 roku.

Aby uszczelnić system i uniknąć utraty wpływów budżetowych oraz zapewnić równe traktowanie pomiędzy płynami nikotynowymi i beznikotynowymi wnioskujemy o wprowadzenie dodatkowych wzorów banderol legalizacyjnych na płyny do e-papierosów łączących wysokości odpłatności za te znaki akcyzy z pojemnością.

Zgodnie z projektem oraz uzasadnieniem zakłada się, że nowe wzory podatkowych znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie, określone w przedmiotowym projekcie, będą stosowane od 1 stycznia 2019 r. Brakuje jednak jednoznacznego wskazania, że przedsiębiorcy będą mogli odebrać i nanieść znaki akcyzy odpowiednio wcześnie, aby zaraz po 1 stycznia 2019 r. rozpocząć dystrybucję opodatkowanych akcyzą i oznaczonych znakami podatkowymi wyrobów. Mając na uwadze złożoność procesu produkcyjnego oraz skalę dystrybucji płynów do papierosów elektronicznych oraz nowatorskich wyrobów tytoniowych konieczne jest zapewnienie aby producenci mogli odebrać podatkowe znaki akcyzy, a także banderole legalizacyjne i możliwość oznaczania nimi wyrobów już pod koniec III kwartału 2018 r. Jest to kluczowe dla zaplanowania produkcji i dystrybucji w sposób pozwalający na płynną rotację wyrobów w łańcuchu sprzedaży.

Konfederacja Lewiatan, KL/259/117/1284/PP/2018

Pobierz stanowisko>>>