Ordynacja podatkowa - uwagi do projektu ustawy

Kluczową propozycją zawartą w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (druk sejmowy nr 1836) jest wyłączenie stosowania przepisów o tajemnicy skarbowej do udostępniania kontrahentowi podatnika prowadzącego działalność gospodarczą informacji o:

1)      niezłożeniu lub złożeniu przez podatnika deklaracji lub innych dokumentów, do których złożenia był obowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych;

2)      nieujęciu łub ujęciu przez podatnika w złożonej deklaracji lub innych dokumentach zdarzeń, do których ujęcia był obowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych;

3)      zaleganiu lub niezaleganiu przez podatnika w podatkach wynikających z deklaracji lub innych dokumentów składanych na podstawie ustaw podatkowych.

W projekcie określono także tryb w jakim żądane informacje będą udostępniane kontrahentowi podatnika.

W ocenie Konfederacji Lewiatan projekt ustawy powinien zostać doprecyzowany w zakresie komu i w jakich przypadkach przysługiwać będzie udostępnienie informacji. Doprecyzowanie takie powinno zawęzić stosowanie przepisu o ograniczeniu tajemnicy skarbowej do sytuacji, w których uchylenie tajemnicy jest usprawiedliwione obiektywnymi przyczynami, a nie w celu zaspokojenia nadmiernej ciekawości konkurencji. Projekt należy przede wszystkim uzupełnić o definicję kontrahenta, z której wynikać będzie, że prawo do informacji przysługuje tylko przedsiębiorcom, którzy już współpracują z podatnikiem, a nie osobom, które dopiero mają zamiar podjąć współpracę.

Wątpliwości budzi także o jakich „innych dokumentach" jest mowa w art. 293 § 3 pkt 1 - definicja legalna deklaracji zawarta w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej jest bowiem na tyle szeroka, że wydaje się, iż wszystkie dokumenty, które może składać podatnik mieszczą się w tej definicji.

Wyjaśnienia wymaga przepis art. 293 § 3 pkt 2, tj. w jaki sposób organ podatkowy bez przeprowadzenia kontroli podatkowej może przekazać informację o nieujęciu w deklaracji (lub nieznanych innych dokumentach) czynności, do których ujęcia był obowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych. W praktyce podatnicy mają 3 miesiące na odliczenie VAT z faktur zakupu, w ramach JPK VAT weryfikacja odbywa się na podstawie miesięcznych rozliczeń. W takim wypadku uprawnione byłoby przekazywanie informacji o występowaniu różnic, a nie o ujęciu lub nieujęciu jakiegoś zdarzenia.

Odnosząc się do propozycji informowania zainteresowanego o zaleganiu lub niezaleganiu przez podatnika w podatkach (art. 293 § 3 pkt 3) wynikających z deklaracji lub innych dokumentów składanych na podstawie ustaw podatkowych, należy zwrócić uwagę, że podatek do zapłaty może wynikać także z decyzji organu podatkowego, która nie jest ani deklaracją, ani dokumentem składanym przez podatnika. Taka treść przepisu doprowadzi do tego, że kontrahent uzyska informację o zaległościach podatkowych wynikających z faktu, że podatnik nie zapłacił podatku wykazanego w deklaracji, zaś nie uzyska takiej informacji o zaległościach będących efektem wydania decyzji określającej / ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.       

Konfederacja Lewiatan, KL/400/133/PP/2017